Imap: telnet IP 143: connect to address 19~
Fra : Jan Birk

Dato : 28-02-04 19:26

Hi,

Jeg har en imapd (Redhat 8, imap4rev1) kørende på et privat net.

Fra nogle af klienter kan jeg godt lave en connection men ikke fra
andre, som får en connection refused.

Jeg har ikke nogle /etc/hosts.allow / deny!

Da hele nettet skal kunne bruge imap severen, er dette lidt irriterende.

Hvor kan jeg lede efter den 'blokerende' synder?

/Jan

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-03-04 12:34

Jan Birk wrote:
> Jeg har en imapd (Redhat 8, imap4rev1) kørende på et privat net.
>
> Fra nogle af klienter kan jeg godt lave en connection men ikke fra
> andre, som får en connection refused.
[...]
> Hvor kan jeg lede efter den 'blokerende' synder?

Du skriver meget lidt om hvordan dit net ser ud. Det ville være ret
relevant at fortælle lidt om hvilke IP-numre og subnets de forskellige
klienter er på og mere præcist hvilken fejl du får... står der noget i
log-filerne?

Med det du har sagt må man jo antage at alle dine maskiner sidder på
samme subnet og du får en fejl ala:

$ telnet <server-IP> 143
Trying <server-IP>....
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

.... i så fald er bedste bud nok nogle regler i IP-tables, der skelner
mellem dine maskiner ... hvor usandsynligt det end lyder, når du nu ikke
selv har sat sådan noget op.

Peter

Fra : Jan Birk

Dato : 02-03-04 08:51

Hej Peter,

> klienter er på og mere præcist hvilken fejl du får... står der noget i
> log-filerne?

I de logfiler som jeg har set i (hvad der nu måtte findes i /var/log/*)
er der ikke noget at se!

> [...]
>
> $ telnet <server-IP> 143
> Trying <server-IP>....
> telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

Det er korrekt!

> ... i så fald er bedste bud nok nogle regler i IP-tables, der skelner
> mellem dine maskiner ... hvor usandsynligt det end lyder, når du nu ikke
> selv har sat sådan noget op.

Jeg tror ikke at jeg har ip-tables kørende

Jeg søgte lidt videre i går, og kunne observere, at jeg en gang imellem
for lov til at connecte på port 143, men ikke altid! Jeg får _altid_ lov
på andre porte, f.eks. 25!

Derfor formoder jeg at det må være noget på port 143 / imap serveren at
gøre?

/Jan