Ingen On Exception
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 27-02-04 21:27

Hej NG!

Så prøver jeg igen at få hjælp her.

Jeg har lavet dette:
Try
CopyFile(PChar(FraFilNavn),PChar(TilFilNavn),True);
Except
On Exception do
Begin
MessageDlg('Filen eksisterede allerede',mtError, [mbOK],0);
End;
End;

Sådan som jeg har forstået CopyFile skal den give fejl, hvis "TilFilNavn"
allerede eksisterer.

Imidlertid sker der intet når CopyFile er sat med True tilsidst. Sættes der
i stedet False bliver "TilFilNavn" som forventet overskrevet.

Hvad har jeg glemt/gjort galt?

Kurt Guldbæk
www.guldbaek.net

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 27-02-04 21:27

> [...]
der
> i stedet False bliver "TilFilNavn" som forventet overskrevet.

Det er ikke alt som gir exceptions (heldigvis). Fra hjelpefila :

Return Values

If the function succeeds, the return value is nonzero.
If the function fails, the return value is zero. To get extended error
information, call GetLastError.

Alltså :

If CopyFile(PChar(FraFilNavn),PChar(TilFilNavn),True)=0 Then
MessageDlg('Filen eksisterede allerede',mtError, [mbOK],0);

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 27-02-04 21:50

Banal fejl (jeg er rød i hovedet)!
Tak til Tom-Vidar.

Kurt Guldbæk

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 28-02-04 11:06

> [...]
>
> If CopyFile(PChar(FraFilNavn),PChar(TilFilNavn),True)=0 Then
> MessageDlg('Filen eksisterede allerede',mtError, [mbOK],0);

Jeg har nu lavet det som Tom-Vidar foreslog.
Der kommer dog stadig ingen fejlmelding selv om filen findes i forvejen.

Kurt Guldbæk
www.guldbaek.net

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 28-02-04 11:22

> "TilFilNavn"

Sættes

> Jeg har nu lavet det som Tom-Vidar foreslog.
> Der kommer dog stadig ingen fejlmelding selv om filen findes i forvejen.

Den skal det. Mener jeg har gjort det mange ganger på jobben.
Du jo alltids sjekke med If FileExists(... men definisjonen på CopyFile er
grei den :

The CopyFile function copies an existing file to a new file.

CopyFile(
lpExistingFileName : PChar, // name of an existing file
lpNewFileName : PChar, // name of new file
bFailIfExists : Boolean); // operation if file exists

bFailIfExists:
Specifies how this operation is to proceed if a file of the same name as
that specified by lpNewFileName already exists.
If this parameter is TRUE and the new file already exists, the function
fails.
If this parameter is FALSE and the new file already exists,
the function overwrites the existing file and succeeds.
}

var
fileSource, fileDest: string;
begin
fileSource := 'C:\SourceFile.txt';
fileDest := 'G:\DestFile.txt';
CopyFile(PChar(fileSource), PChar(fileDest), False);
end;

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 28-02-04 12:17

Jeg testet det ut her.

MessageDlg('Result : ' +
IntToStr(Integer(CopyFile('c:\Float.ico','c:\new.ico',True))),
mtInformation, [mbOK], 0);

Den returnerer 1 når filen ikke finnes og 0 når den finnes.

Sjekk koden din, test med faste filnavn som i mitt eksempel.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 28-02-04 17:08

Hej Tom!
Jeg har Prøvet at lave det som du viser.
Når jeg kompilerer det komer der en fejlmelding efter
"If CopyFile(PChar(FraFilNavn),PChar(TilFilNavn),True)=0 Then"
hvor der står 'Incompatible types'.
Det eneste kompileren vil akseptere er
"If CopyFile(PChar(FraFilNavn),PChar(TilFilNavn),True)= Null Then"

Når det køres kommer der stadig ingen melding om at filen findes i forvejen.

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 28-02-04 18:18

> [...]
> "If CopyFile(PChar(FraFilNavn),PChar(TilFilNavn),True)= Null Then"
>
> Når det køres kommer der stadig ingen melding om at filen findes i

Min Feil, resultatet fra API kallet blir boolean og true om det gikk bra
(filen finnes ikke fra før)
Når det gjelder API så står det ofte at resultatet er 0 osv, selv om det
ikke kommer som integer, da kan det være lett å gjøre feil.

If Not CopyFile(PChar(FraFilNavn),PChar(TilFilNavn),True) Then ..... meld
feil...

Blir da riktig.

> Med venlig hilsen
> Kurt Guldbæk

Om du ikke får det til nå heller, så prøv linjen jeg krev over med ett
filnavn du har i systemet.
Lag det enkelt, bruk faste filnavn for testen , 0 som svar tilsvarer false.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-02-04 10:44

Ja, så virker det!
Så mangler jeg kun, at jeg også kan bruge indholdet af de kopierede filer!

Kurt Guldbæk
www.guldbaek.net

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 29-02-04 11:25

> Ja, så virker det!
> Så mangler jeg kun, at jeg også kan bruge indholdet af de kopierede filer!

Det skyldes ikke CopyFile. Har du prøvd å manuelt kopiere filen.., har du
databasen åpen når du gjør det?
Virker databasen som den skal uten andre filer....

Dette må andre svare på. Databaser er ikke mitt felt.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-02-04 21:23

Hej Tom!

Jeg har valgt at fortsætte problemet med den tomme database i en anden tråd,
Kopieret database er tom!
Tak for din hjælp.

Kurt Guldbæk
www.guldbaek.net