[Opslag] Artikel om bulefiskeri
Fra : Michael Boysen

Dato : 27-02-04 20:51

Heysan?!

Et af vore medlemmer har med følgende artikel, givet et lille bidrag til
den højaktuelle debat om bulefiskeriet på Øresund.

http://www.rokkerne.dk/artiklerbule1.shtml

Venlig hilsen
Michael Boysen

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 28-02-04 10:15

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk> wrote in message
> Heysan?!
>
> Et af vore medlemmer har med følgende artikel, givet et lille bidrag til
> den højaktuelle debat om bulefiskeriet på Øresund.
>
> http://www.rokkerne.dk/artiklerbule1.shtml

Jeg har læst artiklen og kan for en stor del tilslutte mig indholdet.

Jeg skal ikke gøre mig bedre end jeg er, som håbefuld ung lystfisker var jeg
flere gange på ugesture på Øresund.
Nogle dage var der mange fejlkrogede fisk, specielt hvis strømmen var stærk,
andre dage under mere rolige forhold blev de fleste kroget i mundregionen.
Lyder lidt underligt hvis forfatteren på 6-7 ture ikke har set en eneste
fisk blive kroget reelt.
Men lad det nu ligge og lad mig give mit besyv med. Jeg ville ikke tage på
bulefiskeri på Øresund idag om jeg så fik en gratis tur. Til gengæld kan jeg
heller ikke tillade mig at harcellere over dem der stadig gør det. Det er jo
noget med at kaste med sten når man selv bor i glashus.
Og iøvrigt tog det adskellige år inden jeg nåede til den erkendelse, at det
IMO er uetisk at fisk dem, både når de er i gang med at føre bestanden
videre og når der samtidig er en stor bestanddel af fejlkrogede fisk.
Fejlkrogningsprocenten er dog ofte forbundet med den enkeltes fiskemetoder.
Når klokken ringer og "Blytæppet" tordner mod bunden er der allerede her
risiko for at fejlkroge fisk.
Specielt med de nye linetyper af kevlar og andet fibermateriale, med stort
set nul elasticitet og meget lille diamater, bør der fiskes på anden vis end
i gamle dage, hvor de store bevægelser til en vis grad kunne forsvares. For
både at overvinde den betydelige elasticitet i nylonlinen og samtidig rette
den uundgåelige linebugt ud, der bliver forårsaget af den tykke nylonline og
strømmen i forening.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 28-02-04 18:15

> [...]
>
> Et af vore medlemmer har med følgende artikel, givet et lille bidrag til
> den højaktuelle debat om bulefiskeriet på Øresund.

Var det en ide at sende artiklen til DR, TV2......

Det kunne være interssant hvis medierne satte lidt mere focus på netop dette
"problem".

--
Ulrik Vadstrup
Send gratis SMS med din PC

Fra : jensen

Dato : 28-02-04 19:19

Intressandt artikel som nogen burde tænke lidt mere over... Det er vel os de
færeste der tar på sundet kun med tanke om at fejlkroge.. fejlkrogningen
sker bare som en "sidegevinst" ved fiskeriet.. Men burde man netop der ik
tænke lidt over hvorn man fisker, og netop med de nye superliner har du fuld
kontakt til pirken, og behøver ik lave meterhøje bevægelser med stangen for
at udligne elastisiteten i linen.. Næ meget mindre, langsommere bevægelser
så fisken har en større chanse for at undvige krogen, inden det er for
sent..
Ser lidt skeptisk på alle de målere der blir præmieret , for hvor mange er
rent faktisk fanget i mundvigen? Mon ikke der blir set igennem fingre med
det mange gange hvis en stor torsk kommer på dækket.. Alle andre steder vil
fejlkrogede fisk ik udløse nogen misundelse eller præmie da de ikke tæller
med, fordi de ikke selv har bidt men er blevet "bidt".. .

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-04 21:45

> Et af vore medlemmer har med følgende artikel, givet et lille bidrag til
> den højaktuelle debat om bulefiskeriet på Øresund.

Lad mig give et par af mine - politisk ukorrekte - overvejelser i denne
sammenhæng:

Lystfiskeri er fiskeri af lyst - deraf navnet. Ingen bør stille sig til
dommer over, hvad der er "rigtigt" eller "forkert" lystfiskeri, så længe
loven overholdes. Der er alene den enkelte, der definerer, hvad der for
_ham_ er lystfiskeri.

På mine mange buleture har mindst 75% af de landede fisk været kroget foran
gællerne, så sådan har vi jo så forskellige erfaringer...

Fiskeri efter f.eks. laks og havørred i vandløb er fiskeri efter gydende
fisk. Bider en laks eller havørred, er det ikke for at indtage føde, men for
at forsvare sit territorium i forbindelse med parring/gydning. Hvorfor råber
ingen op om det?

Fisk har _ingen_ fri vilje. Al adfærd er styret af betingede reflekser, så
fisken får sådan set ikke flere valgmuligheder ved ikke-bulefiskeri.

Jeg har set massevis af fejlkrogede fisk i min tid, der alle er fanget ved
ikke-bulefiskeri. Mange fisk går fejl af agnen, og fejlkroges efterfølgende
alle mulige steder på kroppen - også i bugen. At benægte dette er at benægte
fakta. Hvis man er så stor modstander af fejlkrogning, hvorfor så
overhovedet lystfiske, når risikoen for fejlkrogning altid er til stede?

De fleste (hav)biologer anfægter, at fisk skulle kunne føle smerte/ubehag.
Fisk og andre laverestående dyr er alene styret af reflekser. Hvorfor skal
vi pinedød altid tro, at menneskelige følelser og reaktioner kan overføres
til fisk?

Hvor mange af jer, der er modstander af bulefiskeri/rykfiskeri, holder jeres
sti ren i andre sammenhænge? Undlader I at spise kød? Undlader I at spise
ikke-lystfiskerfanget fisk? BTW: Svin anses som værende mere intelligente
end f.eks. hunde - alligevel opdrætter vi dem under forhold, vi ikke ville
byde vore hunde og spiser dem efterfølgende med største velbehag. Undlader
_du_, der har så travlt med at fordømme andre lystfiskere, at spise
industrifremstillet dyrekød?

Torsk, fanget uden for bulefiskerisæsonen, indeholder næsten altid
rogn/mælke i ét eller andet udviklingstrin. Det får jer ikke til at få
dårlig samvittighed, når I sprætter en sådan fisk op?

Catch & Release er i mange politisk korrekte lystfiskeres øjne sagen.
Undersøgelser har vist, at op til 90% af genudsatte fisk alligevel dør inden
for få døgn efter genudsætning. Hvorfor råber ingen op om det?

Hvorfor denne evindelige trang til at stemple andre menneskers
fritidsfornøjelser som "forkerte"?

Hykleriet og selvgodheden kender tilsyneladende ingen grænser!

--
-Jens B.

Fra : jensen

Dato : 29-02-04 08:29

Hvor har du det fra? Kan man finde dine kilder nogen steder?

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-02-04 10:47

"jensen" <maestro@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du det fra? Kan man finde dine kilder nogen steder?

Hvor har jeg hvad fra?

--
-Jens B.

Fra : jensen

Dato : 29-02-04 14:10

Alle dine påstande?

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-02-04 15:18

"jensen" <maestro@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Alle dine påstande?

Arbejd lidt på din citatteknik, og jeg skal gerne svare på evt. spørgsmål.

--
-Jens B.

Fra : Kim

Dato : 29-02-04 00:34

Så er Bruun på banen igen.
>kroget foran gællerne.
Jens Bruun!! Prøv at købe dig en fiskestang, fremfor at sidde foran

Fra : Coolpix

Dato : 01-03-04 07:59

Jeps sådan er det når man ikke har noget at tage sig til.

CB