Backup (metode ... hardware)
Fra : Thomas G

Dato : 27-02-04 10:03

Hej Alle

Jeg har lige haft mit første tab af data (helt min egen dumhed … og ja
jeg tager backup … bare ikke sikkert nok .

Derfor vil jeg gerne have noget mere sikker og jeg har selv følgende
ide

2 stk. HD skuffer (og selvfølgelig 2 stk. HD)

1 stk. placeret i PC'en 1 stk. på hylden.

Så kan jeg skifte mellem de 2 med jævne mellemrum og derved sikre mig
at jeg ikke ved en fejl ikke sletter min backup … (og sikre derved
også min backup mod virus ?).

Nogen der har en bedre ide eller bare et forslag til HD skuffer og
Harddiske ?

Umiddelbart har jeg følgende krav til HD'erne
- Mindst mulig larm
- Mindst mulig varme
- Stabil
Nogen forslag til mærke / model ?

Der er ingen krav til at de skal være specielt hurtige eller lign. da
jeg ikke skal afvikle hverken windows eller spil fra dem.

mvh Thomas G

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-02-04 11:18

thgo@vip.cybercity.dk (Thomas G) crashed Echelon writing

> Jeg har lige haft mit første tab af data (helt min egen dumhed … og ja
> jeg tager backup … bare ikke sikkert nok .
>
> Derfor vil jeg gerne have noget mere sikker og jeg har selv følgende
> ide

Hvad vil du sikres imod, mod fejl40 eller hardware fejl?

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas G

Dato : 27-02-04 22:11

> Hvad vil du sikres imod, mod fejl40 eller hardware fejl?

Tja vel egentlig begge.
Jeg har altid betragtet mig som fornuftig mht backup ... men alligevel
lykkedes det for mig at gå galt i byen. Det nytter selvfølgelig ikke at
græde over spildt mælk ... nu skal jeg bare have en metode der begrænser
spildet mest muligt.

Normalt har jeg 2 HD er i pc'en .. en til backup og en til alt det andet.
Desværre var jeg for doven til at fjerne kablet hvilket resulterede i en
formatering af det forkerte drev ... (lad være med at sige det var dumt
.... jeg sad og skummede i 1 time før jeg turde rode videre med PC'en uden
frygt for at smadre skidtet ... så jeg er helt klar over at det var dumt

Derfor var det jeg tænkte på en skuffe ... den er vel så nemt at flytte at
selv jeg gider ... og med 2 skuffer er jeg sikker på at en tabt skuffe ned
af trappen eller lign. så har man stadig den anden.

En bekendt har så anbefalet at jeg i stedet vælger en USB løsning, men da
jeg først nu er begyndt at se på det skal jeg lige have tid til at beslutte
mig

mvh Thomas G

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-02-04 16:19

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er ingen krav til at de skal være specielt hurtige eller lign. da
> jeg ikke skal afvikle hverken windows eller spil fra dem.

Hvorfor ikke bare nøjes med en disk ?? Vælger du den rette størrelse, og
installerer Norton Ghost, eller et andet back-up program, kan du jo have
flere kopier til at ligge på samme HDD, og dermed sikre dataene på den måde.
Det giver selvfølgelig ikke helt den samme sikkerhed som med 2 HDD'ere, men
så skal du jo heller ikke køre back-up to gange på det samme. Evt. kunne du
have to diske monteret fast i maskinen, og så 1 til at tage ud.
Bare min ide med back-up.

MVH

Jesper

Fra : Jakob

Dato : 27-02-04 17:32

> Hvorfor ikke bare nøjes med en disk

Er den typiske fejl ikke at harddisken brænder af så hjælper det jo ikke
en døjt

MVh

Jakob

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 28-02-04 19:51

"Jakob" <nomail@nomail.no> skrev i en meddelelse

> Er den typiske fejl ikke at harddisken brænder af så hjælper det jo ikke
> en døjt
>

> MVh
>
> Jakob

JO det er nok den typiske fejl. Men skal du sikre dine data er de vel sikre
nok på en disk der ikke er monteret i en maskine. De er i hvert fald lige så
sikre, som disketterne de kan ligge på, og fylde noget mere pladsmæssigt.
Datatab kan du aldrig gardere dig mod 100 %, så uanset hvilken metode der
vælges, er der en risiko for at miste de data. Det er derfor jeg mener, at
en disk er nok, bare den ikke sidder i maskinen. Og den er vel lige så
sikker som to diske, da sandsyligheden for at både den fastmonterede HDD, OG
back-up HDD'en står af samtidig. Eller er jeg helt galt på den her ??

Jesper