Ang. obligationer...
Fra : Søren Jul Nielsen

Dato : 26-02-04 21:39

Hej NG...

Hermed lige et spørgsmål fra en absolut novice på området, men håber I kan
hjælpe alligevel...

Mit spørgsmål går ganske enkelt på hvordan princippet bag obligationer er.
Hvis jeg f.eks. skal låne kr. 800.000 i et realkreditinstitut til køb af
bolig, så (hvis jeg da har forstået det ret),
går realkreditinstituttet på fondsbørsen og udsteder for ca. 800.000 kr.
obligationer, som en investor køber.
Når jeg så betaler mine terminer og renter til realkreditinstituttet, går
min indbetalinger videre til investor.
Mit spørgsmål er så, hvad er det realkreditinstitutterne lever af, de kan jo
ikke bare levere mine ydelser videre,
uden selv at få noget....?

Desuden har jeg læst, at investor som køber obligationeren, løbende får
afdrag + renter i obligationens løbetid.
Og han han/hun herefter får hovedstolen udbetalt fra udstederen (her
realkreditinstituttet), når obligationen
udløber. Det ka' vel ikke passe at investor får pengene 2 gange....?

Jeg ved det er meget simple/grundlæggende spørgsmål, - men man ska' jo
kravle før........osv.
Med venlig hilsen søren...

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 26-02-04 22:21

"Søren Jul Nielsen" <s.j.nielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> går realkreditinstituttet på fondsbørsen og udsteder for ca. 800.000 kr.
> obligationer, som en investor køber.

Det er rigtigt.

> Når jeg så betaler mine terminer og renter til realkreditinstituttet, går
> min indbetalinger videre til investor.

Det er også korrekt.

> Mit spørgsmål er så, hvad er det realkreditinstitutterne lever af, de kan
jo
> ikke bare levere mine ydelser videre,
> uden selv at få noget....?

Dels betaler du et gebyr for at få oprettet lånet, dels får du ikke helt
markedskursen på obligationerne når de sælges og til sidst betaler man et
månedligt "bidrag" sammen med huslejen - så kreditforeningen får skam deres
penge.

> udløber. Det ka' vel ikke passe at investor får pengene 2 gange....?

Obligationer er et gældsbevis delt ud i små "pakker" af overkommelig
størrelse. Køberen af obligationen overtager en del af gælden når han køber
obligationen mod at få en del af renterne.

Afdragende bliver, i princippet, samlet sammen i kreditforeningen indtil der
er nok til at købe en hel obligation tilbage. Når det sker trækker man lod
om hvilken af de mange obligationer man køber tilbage - man siger at
obligationen bliver udtrukket.

Når obligationen udtrækkes sker det til kurs 100. Nogle obligationer har den
extra risiko at de er konvertible, dvs kan indfries før tid ved at husejeren
betale sin gæld tilbage. I alle tilfælde indfries obligationen til kurs 100.
Det kan være godt eller skidt; det er surt hvis man har købt en obligation
til kurs 110 f.ex. men fint hvis det er een til 92.

Så investor får som udgangspunkt sine penge tilbage plus renter - og måske
en kursgevinst eller et tab oveni.

Fra : Devilicious

Dato : 26-02-04 23:46

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@diespammerdie.jensen.tdcadsl.dk>
skrev i en meddelelse news:403e6353$0$1654$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
den
> extra risiko at de er konvertible, dvs kan indfries før tid ved at

I så fald mener du ikke konvertible, men konverterbare

-dev

Fra : Karsten Skov Nielsen

Dato : 27-02-04 17:34

Frithiof Andreas Jensen wrote:

> [...]
>er nok til at købe en hel obligation tilbage. Når det sker trækker man lod
>om hvilken af de mange obligationer man køber tilbage - man siger at

I dag arbejder man ikke obligationer på 100 kr. De deles helt ned på
øre. Hver termins afdrag og ekstraordinære indfrielser fordeles
forholdsmæssigt på hele den cirkulerende obligationsmængde ( i den
pågældende serie). Det med lodtrækning var i gamle dage.

vh. Karsten