Computer slukker og tænder
Fra : Jimmy

Dato : 26-02-04 20:01

Hey

Har lige fået anskaffet mig en ny computer. Den kan køre i et stykke tid,
men lige pludselig bedst som man sidder og laver et eller andet, så begynder
computeren at boote som hvis jeg lige havde tændt computeren fra slukket
tilstand.

Ikke noget med at den lukker ned eller noget, den slukker bare og starter
forfra.

Det betyder at jeg mister det jeg sidder og er i gang med (ja, jeg ved jeg
bør gemme oftere, hehe...)

Computeren er en 2.4 GHz Intel med Intel motherboard med indbygget grafik,
lyd og netkort. Jeg har disablet onboard lydkort, og sat mit eget lydkort i
et PCI slot. Det er det eneste der er ændret på computeren. Maskinen har
512MB RAM
XP pro kører på den. Der er kun installeret XP Pro, drivere til skærm og
ellers den medfølgende driver CD til motherboardet.

Mit første gæt er defekt motherboard, men jeg er ikke sikker.

Håber virkelig nogen kan hjælpe.
Nogen der ved hvad der kan være galt?

--

Jimmy

Fra : ea

Dato : 26-02-04 20:07

> [...]
>et PCI slot. Det er det eneste der er ændret på computeren. Maskinen har

Få testet din RAM (memtest86) og harddisk (f.eks Seatools), og tjek
temperaturerne i BIOS

Fra : Jimmy

Dato : 27-02-04 08:39

"ea" <wuoshi@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Få testet din RAM (memtest86) og harddisk (f.eks Seatools), og tjek
> temperaturerne i BIOS

Tja, computeren går ned i test 2 når jeg kører memtest86. Den fryser bare.
Ved ikke om det kan være en memory fejl, eller om det kan være noget andet,
men har prøvet 5 gange, og den går ned i test 2 hver gang.

Hvad får du ud af det?

Hvad får andre ud af det?

Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 27-02-04 08:52

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "ea" <wuoshi@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

Hey ser lige at der faktisk er 1 GB RAM i maskinen. Kan det have noget med
det at gøre?

Jimmy

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 27-02-04 09:45

Jimmy skrev:
> [...]
> bare. Ved ikke om det kan være en memory fejl, eller om det kan være
> noget andet, men har prøvet 5 gange, og den går ned i test 2 hver

Så er din RAM defekt. Få den byttet, hvis du har 2 kan du checke om
maskinen bliver stabil uden den ene eller den anden RAM-klods.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jimmy

Dato : 27-02-04 10:02

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Så er din RAM defekt. Få den byttet, hvis du har 2 kan du checke om
> maskinen bliver stabil uden den ene eller den anden RAM-klods.

Ok, har lige prøvet.

Hvis jeg har begge klodser i, så fryser maskinen i test 2 når der er gået 24
sekunder og den har nået 16% af testen.
Hvis jeg har en klods i fryser maskinen i test 2 når der er gået 13 sekunder
og den har nået 38% af testen.

Jeg har prøvet alle kombinationsmuligheder, altså begge klodser i hhv. Dimm
0 slottet eller Dimm 1 slottet. Det samme sker uanset hvordan jeg bytter
rundt på dem.

Synes det lyder mærkeligt at begge klodser er defekte. Mon ikke at det er
motherboardet der måske er defekt?

Hvad tror i?

Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 11:01

Jimmy wrote:

> [...]
> rundt på dem.
>
> Synes det lyder mærkeligt at begge klodser er defekte.

Enig, det er meget usandsynligt, at begge klodser skulle være defekte på
samme "sted".

> Mon ikke at det er motherboardet der måske er defekt?

Jo, det er sandsynligvis chipset'ets memory-controller, der er defekt på
en bestemt adresse, eller i et bestemt adresse-område.

Fra : Jimmy

Dato : 27-02-04 11:20

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Jo, det er sandsynligvis chipset'ets memory-controller, der er defekt på
> en bestemt adresse, eller i et bestemt adresse-område.

Kan man teste det på en eller anden måde, altså bortset fra at prøve med et
andet motherboard?

Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 11:30

Jimmy wrote:

> Kan man teste det på en eller anden måde, altså bortset fra at prøve med et
> andet motherboard?

Hvis du sætter en klods i, som du _ved_ virker 100% i et andet bundkort
ved samme frekvens og RAM-timings, og test 2 stadig går ned, så kan det
ikke være ret meget andet.
Hvad ligger +3,3V-spændingen i praksis på i Bios'en?

Fra : Jimmy

Dato : 27-02-04 13:10

> Hvis du sætter en klods i, som du _ved_ virker 100% i et andet bundkort
> ved samme frekvens og RAM-timings, og test 2 stadig går ned, så kan det
> ikke være ret meget andet.

Det kan jeg ikke teste så, for jeg har kun denne ene computer der er sådan.
Men det må være muligt at forhandleren har en maskine megen til der kan
testes på, hvis bare jeg kunne få fat i ham.

> Hvad ligger +3,3V-spændingen i praksis på i Bios'en?

3.3Vin ligger på 3.293

Hvad betyder det i forhold til dette?

Jeg kan også se at temperaturen faktisk er lidt højere nu end jeg skrev
tidligere. Når jeg bare går ind i BIOS og står derinde, så ligger den på
omkring 54 grader, men det er vel langt fra hvad der får den til at stå af,
er det ikke?
motherboard temperaturen ligger på omkring 28 grader.

Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 18:16

Jimmy wrote:

> Det kan jeg ikke teste så, for jeg har kun denne ene computer der er sådan.
> Men det må være muligt at forhandleren har en maskine megen til der kan
> testes på, hvis bare jeg kunne få fat i ham.

Spørg evt. hos en anden forhandler, hvad det koster at få testet en
stang RAM.

> 3.3Vin ligger på 3.293

Den ligger fint.

> Hvad betyder det i forhold til dette?

Det var faktisk et godt spørgsmål - ved nærmere eftertanke er det ikke
100% sikkert at RAM'en bliver forsynet med spænding fra det rail.
Det er dog et godt tegn at det spændingsniveau ligger hvor det skal.

> [...]
> omkring 54 grader, men det er vel langt fra hvad der får den til at stå af,

Det kunne det måske godt være, 54 er en høj idle-temperatur.
Installer noget software til at måle temperaturen med i dit OS, og brug
så programmet "CPU Burn-in" til at belaste processoren 100%:

http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

Hvis den temperatur kommer op på eller over 60°C, og/eller den crasher
ved at køre den et stykke tid (f.eks. en time eller to), så er der et
varme/kølings-problem.

Fra : Jimmy

Dato : 01-03-04 16:50

> Spørg evt. hos en anden forhandler, hvad det koster at få testet en
> stang RAM.

Ok, fik lige fat på forhandleren i dag. De virker samarbejdsvillige, så der
er vist ingen ko på isen. Der var åbenbart bare nogen tekniske problemer der
gjorde at det har været svært at få fat i dem i lidt over en uge.

> Det var faktisk et godt spørgsmål - ved nærmere eftertanke er det ikke
> 100% sikkert at RAM'en bliver forsynet med spænding fra det rail.
> Det er dog et godt tegn at det spændingsniveau ligger hvor det skal.

Det er godt! :)

> [...]
>
> Hvis den temperatur kommer op på eller over 60°C, og/eller den crasher
> ved at køre den et stykke tid (f.eks. en time eller to), så er der et

Ok.vil lige prøve at lade den køre en time i morgen, men har nu lige prøvet
at køre den i 2 gange 5 minutter. Første gang med error checking, anden gang
uden. 2.gang nåede temperaturerne højest op. Der er tale om en CPU
temperatur på 59 grader. System zone 1 og 2 er på hhv. 43 og 48 grader. Vi
ryger ufatteligt tæt på de 60 grader du omtaler. Computeren crashede dog
ikke. Vender lige tilbage i morgen når jeg får testet i en time.

Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 08-03-04 14:04

> [...]

> ryger ufatteligt tæt på de 60 grader du omtaler. Computeren crashede dog
> ikke. Vender lige tilbage i morgen når jeg får testet i en time.

Nå, fik aldrig rigtig prøvet det af i over 1 time, og nu har forhandleren
fået computeren, så det er for sent nu. Glæder mig dog til at få den
tilbage, og så tror jeg lige at jeg kører de hersens test igennem med det
samme, for at være sikker på at der ikke er fejl.

Tak til alle for hjælpen :)

Jimmy

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 26-02-04 20:40

> Ikke noget med at den lukker ned eller noget, den slukker bare og
> starter forfra.

Dette lyder bestemt som enten et varmeproblem (usandsynligt, men ikke
umuligt) eller en svag strømforsyning (meget sandsynligt, da det ofte er det
der er galt med de symptomer du beskriver). For mange er 300W nok, men hvis
strømforsyningen er af en dårlig kvalitet eller bare ikke kan klare mosten,
så vil den ofte slå fra og til igen på kort tid og dermed genstarte
computeren.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-02-04 23:27

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:c1li3a$2icf$1@news.cybercity.dk...

> [...]
mosten,
> så vil den ofte slå fra og til igen på kort tid og dermed genstarte

Enig i det sidste. Jeg har lige haft en pc til reparation, som havde samme
symptomer. Det var strømforsyningen, som var defekt, selv om den leverede
strøm alle de steder, hvor den skulle. Ind i mellem kom der åbenbart ikke
nok, hvorefter den genstartede.

Kurt
/Leony har altid ret

Fra : Jimmy

Dato : 27-02-04 08:41

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> strøm alle de steder, hvor den skulle. Ind i mellem kom der åbenbart ikke

Det er nøjagtigt de syptomer jeg har. Jeg tror ikke at det er et
varmeproblem. Da den gjorde det sidste gang skyndte jeg mig ind for at
checke temperaturerne i BIOS, og der lå den på 40-41 grader, hvilket jeg
ikke formoder er særligt meget.

Så mon ikke at det er strømforsyningen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-02-04 10:08

> Så mon ikke at det er strømforsyningen.

Jeg tror det kan væree 2 ting:

1. Ram

2. PSU/Strømforsyning

Har du 2 blokke ram i maksinen, så prøv at køre med 1 af blokkene alene.

Ellers skift strømforsyningen - og køb et anerkendt mærke.
Du kan få gode kvalitets strømforsyninger til 400 kr. og op.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Jimmy

Dato : 27-02-04 10:19

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers skift strømforsyningen - og køb et anerkendt mærke.
> Du kan få gode kvalitets strømforsyninger til 400 kr. og op.

Har lige prøvet den med RAMmen, men når jeg kører test programmet memtest86
så fryser programmet i test 2 uanset om der er 1 eller 2 klodser i, om de
sidder i slot 0 eller 1 (se svar til Jeppe andetsteds i tråden).

Strømforsyningen har jeg ikke skiftet. Da computeren er købt med et lidt
specielt kølesystem tør jeg ikke selv rode så meget med dette, men har lige
prøvet at kontakte forhandleren, for at se om ikke vi kan få testet det af
sammen.

Håber at forhandleren vender tilbage hurtigt.

Jimmy