Duron skift og temp.
Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-04 18:03

Jeg har skiftet min Duron 900 mhz ud med en Atlon 1300 mhz da Duronén
stod af pga. overophedning, en ting jeg synes er lidt mærkelig er:
Duronén kørte altid på en temperatur omkring 42C mens Atlonén 10C
højere, og det er når maskinen kører i "tomgang" uden at lave noget som
helst. Køleren der sidder på ligner denne
http://images.google.com/imgres?imgurl=www.tomshardware.com/cpu/20001211/images/thermaltake.jpg&imgrefurl=http://www.tomshardware.com/cpu/20001211/cpu_cooler-15.html&h=430&w=400&sz=29&tbnid=Tmf1YJDpkykJ:&tbnh=122&tbnw=114&prev=/images%3Fq%3Dthermaltake%25C2%25A8%26start%3D40%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sa%3DN
Jøsses det link var langt. Er det en normal og "ufarlig" temperatur
Atlon processoren kører med og er blæseren god nok?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-02-04 18:32

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jøsses det link var langt. Er det en normal og "ufarlig" temperatur
> Atlon processoren kører med og er blæseren god nok?

Her er en kort udgave af dit link:
http://makeashorterlink.com/?K55622987

Husk at bruge www.makeashortlink.com når du vil poste lange links

Mvh
Benjamin

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-04 19:13

Laziter [9440] skrev:

> Husk at bruge www.makeashortlink.com når du vil poste lange links

Det sker 1 til 2 gange om året jeg poster links så jeg beklager, havde
du et svar på mit spørgsmål?

Fra : Brian Lund

Dato : 26-02-04 19:30

> [...]
> højere, og det er når maskinen kører i "tomgang" uden at lave noget som
> helst. Køleren der sidder på ligner denne

42, og for den sags skyld 52 grader, er ufarlige for AMD CPUer, ja...

Du behøver først bekymre dig når du når over 65 grader, og selv der har du
faktisk en hel del grader til den dør (Ved 85 grader!)...

Brian

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-04 19:46

Brian Lund skrev:

> Du behøver først bekymre dig når du når over 65 grader, og selv der
> har du faktisk en hel del grader til den dør (Ved 85 grader!)...

Ok mange tak for svaret, hvad er det der gør forskellen rent
temperaturmæssigt de 2 processorer imellem?

Fra : Brian Lund

Dato : 26-02-04 20:36

> Ok mange tak for svaret, hvad er det der gør forskellen rent
> temperaturmæssigt de 2 processorer imellem?

(De dør begge ved 85~90 grader så dér er ingen forskel)

Jeg går ud fra du mener arbejdstemperaturen?

Du har ikke skiftet køler vel?

Hvad der gør forskellen helt konkret er at du afsætter mere effekt i en 1300
MHz end en 900 MHz!
Med samme køler vil det være ligmed en temperaturstigning...

Du skal bruge mere strøm for at køre 1300 MHz, og så er der også mere cache
i en Athlon end en Duron, det hele lægger til i den afsatte effekt :)

Brian

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-04 20:50

Brian Lund skrev:

> Du har ikke skiftet køler vel?

Jow men til en magen til den som sad på 900éren.

> [...]
>
> Du skal bruge mere strøm for at køre 1300 MHz, og så er der også mere
> cache i en Athlon end en Duron, det hele lægger til i den afsatte

Mange tak for svaret, nu er jeg lidt klogere (der skulle ikke grines)!

Fra : Lars

Dato : 26-02-04 20:25

Henning Lund wrote:
> [...]
> Duronén kørte altid på en temperatur omkring 42C mens Atlonén 10C
> højere, og det er når maskinen kører i "tomgang" uden at lave noget

Du skriver at Duron'en kørte ved 42 grader ved tomgang, dette kan
hurtigt ændre
sig lige så snart den får noget at bestille. Men om den skulle nå helt
op på en
"farlig" temperatur, det synes jeg lyder usandsynligt. Det skulle måske
lige
være hvis du har kørt Seti eller lign...
Hvis din nye cpu bliver meget varm ved belastning, så kan du overveje at
få lidt
bedre udluftning i kabinettet, hvis du ikke allerede har 1 eller 2 80mm
kabinet-blæsere.

Den køler du har nu, er den ikke af ældre dato? Det kan være du også bør
overveje
at købe en ny. Det ville næsten være for ærgerligt hvis lejet i blæseren
stod af.
En ny støjsvag køler kan anskaffes billigt (100+ kr.)

Hilsen
Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-04 20:44

Lars skrev:

> bedre udluftning i kabinettet, hvis du ikke allerede har 1 eller 2
> 80mm kabinet-blæsere.

Jeg har 2 stk i.

> [...]
> blæseren stod af.
> En ny støjsvag køler kan anskaffes billigt (100+ kr.)

Blæseren jeg linkede til i første indlæg er den som sidder i, den er
helt ny, men jeg aner ikke om det er den korrekte at bruge til en 1300ér
men det var en jeg havde liggende, den der sad på 900 mhzéren var magen
til den jeg nu benytter.

Fra : Lars

Dato : 26-02-04 20:44

> [...]
> blæseren stod af.
> En ny støjsvag køler kan anskaffes billigt (100+ kr.)

Prøv iøvrigt at se dette link http://users.erols.com/chare/elec.htm
Der kan du se hvor mange watt din cpu bruger (i forhold til den gamle)

Hilsen
Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-04 20:45

Lars skrev:
>Det ville næsten være for ærgerligt hvis lejet i
> blæseren stod af.

Forresten var et defekt leje skyld i at 900 mhzéren døde sidste weekend.

Fra : Martin Johansson

Dato : 26-02-04 21:35

> [...]
> Jøsses det link var langt. Er det en normal og "ufarlig" temperatur
> Atlon processoren kører med og er blæseren god nok?

Din gamle duron havde et typisk strømforbrug på cirka 35,4W eller 39,2W alt
efter om det var en Spitfire eller en Morgan.
Den nye Athlon Thunderbird 1300 MHz buger ca 61W.

Desuden er den "Orb" køler du har ikke den bedste.
Thermaltakes Orb kølere var ikke specielt gode.
Prøv at se efter måske en "Silent Viking" den er køler ganske godt og larmer
ikke.

Du kan se mere om strømforbruget her:
http://users.erols.com/chare/elec.htm