MS Windows
briani 27239
Problemer med skærmdriver efter Windows o
Fra : dav

Dato : 26-02-04 15:09

Hej

Er der nogen her der kender dette problem.

Efter jeg har haft en af de talrige Windows (XP Home) opdateringer får
jeg et skærmbillede der er helt ulæseligt.

Jeg må derefter boote ind i safemode og geninstallere grafikkort
driverne fra NVIDIA.

Derefter virker det igen i normal mode.

Mit grafik kort er et 64 mb - MX400/440 (ca.) (P3 1,8 Ghz)

Det er dødirriterende da der jo kommer updates næsten hveranden dag.

Forslag modtages med glæde og taknemmelighed.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes Petersen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-02-04 15:21

dav skrev:

> Det er dødirriterende da der jo kommer updates næsten
> hveranden dag.

Der er vel ingen der tvinger dig til at installere alle opdateringer
fra Windows Update, er der?. Det tyder på at du har installeret MS'
opdaterede Nvidia-driver fra Windows Update. Det kan du vel bare lade
være med at gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : dav

Dato : 26-02-04 17:07

Thomas Madsen wrote:

> [...]
> fra Windows Update, er der?. Det tyder på at du har installeret MS'
> opdaterede Nvidia-driver fra Windows Update. Det kan du vel bare lade

Nej det er der ingen der tvinger mig til - jeg formoder bare at der er
en grund til at de sender dem ud - og at de ofte indeholder rettelser
der har betydning for sikkerheden.

Jeg bruger drivere jeg har downloadet fra NVIDIA.COM.

Vh. JP

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-02-04 17:38

dav skrev:

> Nej det er der ingen der tvinger mig til - jeg formoder bare
> at der er en grund til at de sender dem ud - og at de ofte
> indeholder rettelser der har betydning for sikkerheden.

Jamen var det en af sikkerhedsopdateringerne, som resulterede
i et ulæseligt skærmbillede? Det lyder ret usansynligt, efter
min vurdering. Derimod kan jeg bedre forstå det, hvis det er
en driveropdatering til grafikkortet fra Windows Update, som
er skyld i det.
Jeg holder mig som regel langt væk fra MS' driveropdateringer,
da jeg hellere vil bruge hardwareproducentens drivere.

Driveropdateringer har sjældent noget med sikkerhed at gøre.
Det er kun sikkerhedsopdateringerne der har det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : dav

Dato : 26-02-04 17:49

Thomas Madsen wrote:

> [...]
>
> Driveropdateringer har sjældent noget med sikkerhed at gøre.
> Det er kun sikkerhedsopdateringerne der har det.

Ja det var og er - når Windows laver de hyppige sikkerhedsopdateringer -
eller hvad det nu er - men jeg formoder det oftest er når de har opdaget
nye sikkerhedshuller i Windows. Jeg får besked om at Windows er klar til
at installere en ny opdatering og det siger jeg ok til.
Når jeg booter derefter er skærmen helt utydelig.
Derefter må jeg boote ind i safemode og geninstallere NVIDIA driverne -
efter reboot ser det hele ud som det skal. Det er de nyeste drivere fra
NVIDIA.

Problemet er først opstået efter jeg geninstallerede hele systemet efter
min HD gik i stykker. Ret underligt.

Vh. JP

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-02-04 23:27

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Jeg holder mig som regel langt væk fra MS' driveropdateringer,
>da jeg hellere vil bruge hardwareproducentens drivere.

Samme her. Sidst jeg prøvede ms-nummeret med en grafikkort-driver, gik
det *ikke* godt.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-02-04 18:27

dav skrev:

> [...]
> i Windows. Jeg får besked om at Windows er klar til at
> installere en ny opdatering og det siger jeg ok til.

Nu forstår jeg omsider. Du kører med Automatic Updates slået til,
hvilket jeg ikke gør. I stedet modtager jeg en mail fra MS når
de har en ny sikkerhedsopdatering liggende og så henter jeg den
selv fra Windows Update.
Grunden til at jeg har valgt at slå Automatic Updates fra, er
netop for at undgå det du har oplevet. Jeg ønsker ikke at der
bliver installeret noget bag min ryg, som jeg ikke ønsker skal
installeres og det er bla. drivere udgivet af MS.

> Når jeg booter derefter er skærmen helt utydelig. Derefter må
> jeg boote ind i safemode og geninstallere NVIDIA driverne -
> efter reboot ser det hele ud som det skal. Det er de nyeste
> drivere fra NVIDIA.

Ja dem du installerer, for at få det til at køre igen, er de
nyeste drivere fra Nvidia. Det din WinXP beder om at hente hos
MS (via funktionen Automatic Updates) og som ikke fungerer, er
Nvidia-drivere udgivet af MS.

> Problemet er først opstået efter jeg geninstallerede hele
> systemet efter min HD gik i stykker. Ret underligt.

Prøv at gå ind på Windows Update(*) og lad den søge efter
opdateringer. Under driveropdateringer finder den garanteret
en opdateret Nvidia-driver og siden den ligger på Windows
Update, er den udgivet af MS. Det er den der automatisk bliver
installeret når Automatic Updates går i gang og det er den der
laver koks i systemet. Det er ikke de sikkerhedsopdateringer
som ligger i en helt anden kategori på Windows Update, men når
du kører med Automatic Updates slået til, bliver det hele bare
installeret i én stor pærevælling, så man ikke har en chance
for at vide hvad der gik galt før det er for sent.

(*) <http://windowsupdate.microsoft.com/>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-04 23:38

Peter Loumann skrev:

> Sidst jeg prøvede ms-nummeret med en grafikkort-driver, gik
> det *ikke* godt.

Det gjorde det heller ikke hos en bekendt, som netop også har et
Nvidia-kort i hans computer. Faktisk gik det så meget galt at
ikke engang en system restore kunne redde den (af gud ved hvilken
grund). Heldigvis havde vi lavet et image med DriveImage ca. 14
dage før det gik galt. Havde vi ikke haft det image, havde vi nok
været nødt til at starte forfra med formatering af harddisk og
geninstallation af Windows + programmer.

Hvis jeg går ind på Windows Update lige nu, så finder den også en
opdateret MS-driver til mit lydkort. Hvis jeg installerer den, kan
jeg ikke få lyd ud af mine højttalere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-04 23:48

Thomas G. Madsen skrev:

> Faktisk gik det så meget galt at ikke engang en system restore
> kunne redde den (af gud ved hvilken grund).

Jeg husker forkert, for det var ikke i forbindelse med driveren
til det grafikkort, at vi ikke kunne få Windows i gang igen vha.
system restore. Det var en af de utallige andre gange, hvor hans
computer gik i spunk.

Nvidia-driverproblemet fik vi løst med en system restore, men et
driver rollback fungerede ikke, ser jeg her:
http://groups.google.com/groups?as_umsgid=Xns91B9803CCB375copy.if.you.wish@195.24.12.24

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-02-04 23:55

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Jeg husker forkert, for det var ikke i forbindelse med driveren
>til det grafikkort, at vi ikke kunne få Windows i gang igen vha.
>system restore.

Svjh. førte mit forsøg "kun" til at jeg mistede en masse instillinger
og indstillingsmuligheder i nvidia-driveren. Jeg husker ikke om jeg
kom til at vælge opdateringen ved en fejltagelse eller om det var et
forsøg eller udtryk for dovenskab. Men jeg fatter ikke ms lægger
divere op der ikke dur.

http://pedalo.dk/thailand/