Hestekursus
Fra : john lundsgaard

Dato : 26-02-04 10:42

Nu bliver jeg sikkert "buh-et" ud, og får at vide at jeg ikke må reklamere
eller at jeg er OT, men jeg er ligeglad!!

Nu har vi så tit haft diskussionen om manglende viden om heste, alene heste,
konfirmand gave heste etc. oppe her i gruppen.

I går faldt jeg ude på rideskolen over svaret på nogle af vore bønner.

Grindsted landbrugsskole arrangere nu et endagskursus (en lørdag) med titlen
"hjælp vi skal have hest". Så vidt jeg kunne se i programmet, så indeholder
kurset noget af al det, som vi så tit har kunet blive enige om, at man som
heste ejer som minimum bør vide.

Prisen lå på vist nok 300 kr pr. næse (500 kr for et par).

Så står en hest højt på ønskesedlen til konfirmationen så er der ingen
undskyldning for ikke lige at forberede sig ordentligt - til gavn både for
heste og mennesker.

John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-04 11:00

In article <403dbf8a$1@news.wineasy.se>, john lundsgaard wrote:
> Nu bliver jeg sikkert "buh-et" ud, og får at vide at jeg ikke må reklamere
> eller at jeg er OT, men jeg er ligeglad!!

Hvad er det for en indstilling du har til dine medmennesker?
Den eneste måde at de her grupper kan fungere på, er ved at alle
overholder de uskrevne regler om at indlæg skal passe ind i den
gruppe de laves i. Der er allerede en dansk gruppe der har måtte
være tvunget til at indføre moderering fordi der kom indlæg der
ikke hørte hjemme, det skal vel nødig gribe om sig?

Hvis du er i tvivl om dit indlæg hører til i en bestemt gruppe
eller ej, så kan du læse hvad den enkelte gruppe er beregnet til
ved at besøge
http://usenet.dk/

Her inde vil du så finde ud af at dit indlæg godt kan postes i
denne gruppe, men jeg synes nu stadig at du ikke bare skal sætte
dig ud over fundatsen for en gruppe, men kun skrive relevante
indlæg. Det er på grændsen til at være offtopic, men da det
ikke virker som om det er dig der holder det pågældende kursus
(serviceydelse) så mener jeg ikke at det er reklame.

JonB

Fra : BMA

Dato : 26-02-04 11:50

VorHerre til hest ...

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-02-04 12:01

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Det er på grændsen til at være offtopic, men da det
>ikke virker som om det er dig der holder det pågældende kursus
>(serviceydelse) så mener jeg ikke at det er reklame.

Jon, hold nu op med at lege sysop her i gruppen... Hvis du er
utilfreds, så klag i stedet på rette sted og det er ikke her.

Indlægget er i højeste grad relevant for gruppen. Også selv om det var
kursusarrangøren der havde postet det.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Mette

Dato : 26-02-04 12:07

> Jon, hold nu op med at lege sysop her i gruppen... Hvis du er
> utilfreds, så klag i stedet på rette sted og det er ikke her.

Hørt - faktisk fylder dine indlæg om OT-poster en hel del, hvilket vel i
grunden også er OT. Det kan ikke undgås, at der af og til falder en
bemærkning, der ikke er helt hjemmehørende i gruppen, men sålænge det ikke
tager overhånd, gør det vel ikke noget. Tværtimod styrker det en gruppe også
at kunne udveksle en enkelt kommentar om andre ting ind i mellem.

Og jeg er enig - dette indlæg var meget relevant for gruppen her. Hvorfor
ligger Grindsted så langt væk fra København.

Netop korte, ikke for dyre kurser, er lidt af en kæphest for mig. Man kan
sagtens få kurser, men hvor er de dyre mange steder, og det afholder nok
mange, der i forvejen betaler en hel del til deres heste - hesteejere er jo
ofte ikke jordens rigeste mennesker, når først krikken har fået kost og
logi.

Mvh,
Mette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-04 12:41

In article <403dd40b$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mette wrote:

> [...]
> tager overhånd, gør det vel ikke noget. Tværtimod styrker det en gruppe også
> at kunne udveksle en enkelt kommentar om andre ting ind i mellem.

Der er tit en debat om hvor vidt at henstillinger til at følge fundatsen
skal ske i gruppen eller ej. Nogle mener at det er OT, andre mener at
det at der bliver gjort opmærksom på fundatsen og at det oprindelige
indlæg er OT gør at der i det hele taget kommer færrer OT indlæg.

I kunne jo også bare have ladet være med at brokke jer over mit indlæg
så var der sikkert ikke kommet flere Off Topic indlæg. Grupperne er lavet
til et emne, og så er det egentlig lige gyldigt hvor små emnerne er, og
hvor lille trafik mængden er.

Denne gruppe er blevet oprettet med den fundats at der ikke sker køb,
salg eller serviceydelser her inde, hvorfor kan folk ikke bare respektere
det?

Problemet med offtopic indlæg er jo ikke kun aktuelt i denne gruppe, men
også i de andre grupper, og sågar på HN har der været brok over Off Topic
indlæg.

Off Topic indlæg støjer, men hvis folk bare ville holde sig til det rette
emne. Og serviceydelser er direkte frabedt for fundatsen for denne gruppe.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-02-04 13:40

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Off Topic indlæg støjer,

Hvad støjer mest her ???

>men hvis folk bare ville holde sig til det rette
>emne.

Emnet var sandelig relateret til gruppen.

>Og serviceydelser er direkte frabedt for fundatsen for denne gruppe.

Jeg har da tit tilbudt mine "serviceydelser" uden at nogen har været
trådt på af den grund. Mange har bennyttet dem med stort udbytte. Men
jeg er jo osse så billig )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : john lundsgaard

Dato : 26-02-04 15:10

"Ole Braad-Sørensen" <

jeg er jo osse så billig )

Hej Ole

Når nu jeg ved hvilke typer ydelser en "billig" kvinde normalt tillægges så
er det jo at jeg sidder og spekulerer )), men det er jo nok også OT.

Hvordan går det med knæet og ridningen, er du klar til at gøre mosen og
stranden usikker??

John

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-02-04 19:17

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Når nu jeg ved hvilke typer ydelser en "billig" kvinde normalt tillægges så
>er det jo at jeg sidder og spekulerer )), men det er jo nok også OT.

OT eller ej kommer an på hvor dine tanker går hen !!!
Når jeg er "billig", så tilbyder jeg at afrette "kuldrede og nervøse"
heste og oplære ejeren i kunsten. Prisen er en måneds boksleje.
Tidsforbruget og undervisning af ejeren koster ingenting!

(Se DET var en reklame der vil noget)

>Hvordan går det med knæet og ridningen, er du klar til at gøre mosen og
>stranden usikker??

Ja, de ka vente sig ka de. Jeg startede langsomt igen. Først på en
Welsh Mountain på 124 cm. Dernæst på en new forest på 136. Begge
berygtede for deres "vildskab" Senere tog jeg mod til mig og fik
en frisk galop på Emma og smed mudder i hovedet på de andre. Til sidst
fik Ramses en tur, desværre sammen med Emma, så der var det mig der
fik fregner. Desværre er Ramses ikke længere den hest jeg kender så
godt. Ingen muskler og meget af det vi havde lært sammen er glemt.
Måske lige meget af hver af os, men vi gør da et forsøg på at indhente
det forsømte.

Selve knæet ter sig som noget djævelen har skabt og det vil det blive
ved med siger dem der ved noget om det. Det er de samme der fortalte
at hesten er det farligste pattedyr der findes. Jeg håber på at deres
viden om knæ er lige så lille som deres viden om heste )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 27-02-04 15:09

Hvor i landet holder du til.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 27-02-04 18:53

"Camilla Fruergaard" <c @ mit efternavn . com> wrote:

>Hvor i landet holder du til.

Check min hjemmeside !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-04 20:09

In article <s1qr3012e0pvf7ektng6le48ucieekimi6@4ax.com>, Ole Braad-Sørensen wrote:

> Hvad støjer mest her ???

Det gør i når i svarer ;-P
Jeg er ikke en person der kan holde kæft.

Dem har jeg ikke lagt mærke til.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-04 12:36

In article <ockr301g9a8m7fv0os0iie7lmmr6sk8b0n@4ax.com>, Ole Braad-Sørensen wrote:

> Jon, hold nu op med at lege sysop her i gruppen... Hvis du er
> utilfreds, så klag i stedet på rette sted og det er ikke her.

Jeg er utilfreds med at personen mente at selvom at han evt. postede
offtopic, så skulle han poste alligevel. Her henviste jeg ham til
almindelig medmenneskelighed, og til fundatsen for den pågældende
gruppe. Således at han måske næste gang gad sætte sig ind i hvad
der hører til i de forskellige grupper.

> Indlægget er i højeste grad relevant for gruppen. Også selv om det var
> kursusarrangøren der havde postet det.

Nej, hvis det var kursusarrangøreren, så hører det ikke hjemme
her inde, og heller ikke i dk.marked.PRIVAT.dyr.hest

Fra fundatsen for denne gruppe:
"Uønskede emner:
Formidling af serviceydelser, salg af heste og rideudstyr mm. vil
stadig skulle henvises til dk.marked.dyr."

og kurser er serviceydelser. Og da dk.marked.dyr ikke existerer længere
og da det ikke er en privat person der poster det, så hører det heller
ikke til i dk.marked.PRIVAT.dyr.hest.

JonB

Fra : Malene P

Dato : 26-02-04 12:57

Braad-Sørensen wrote:

> [...]
> almindelig medmenneskelighed, og til fundatsen for den pågældende
> gruppe. Således at han måske næste gang gad sætte sig ind i hvad

Jon, hold nu op. Jeg vil kraftigt anbefale dig at holde dig fra de snesevis
af EDB-grupper -her ville din hang til at lege fundats-politi virkelig kunne
skade dig. Hold dig også væk fra politik-grupperne. Jeg mener, at Johns
serviceydelse er dybt relevant -ikke mindst i betragtning af den ofte
"skingre tone" som ikke kun piger her i gruppen synes at være i besiddelse
af.

mvh
Malene P

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-04 20:07

In article <c1kmsj$r4n$1@sunsite.dk>, Malene P wrote:

> [...]
> serviceydelse er dybt relevant -ikke mindst i betragtning af den ofte
> "skingre tone" som ikke kun piger her i gruppen synes at være i besiddelse

Det jeg brokkede mig mest over var den der "jeg ved godt at det er forkert,
men jeg gør det alligevel holdning". Det er lige som mange af pony pigerne
på de rideskoler jeg har stået på. De red også overalt i skoven også der
hvor der var ridning forbudt, hvilket ødelægger ridemulighederne for os andre :/

JonB

Fra : Mette

Dato : 26-02-04 20:29

> [...]
> på de rideskoler jeg har stået på. De red også overalt i skoven også der
> hvor der var ridning forbudt, hvilket ødelægger ridemulighederne for os

Vi kan ikke alle være lige så perfekte som dig, Jon...

Mvh,
Mette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-04 20:38

In article <403e4923$0$185$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mette wrote:
> forkert,
> andre :/
>
> Vi kan ikke alle være lige så perfekte som dig, Jon...

Jeg er skam ikke perfekt, fx. kan jeg ikke holde min kæft når jeg
burde være stille :(

Men jeg prøver så vidt muligt at tage hensyn til andre mennesker, fx.
ved at overholde reglerne om hvor man må ride, selvom det dog er sket
at jeg rider ind af en sti i den ene ende hvor der ikke står noget om
ridning, og så i den anden ende, er der et ridning forbudt skildt.
Og det er næppe fordi den er ensrettet for heste.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-03-04 14:39

"jeg ved godt at det er
> forkert,
> andre :/

Hehe, jeg kunne aldrig finde på at ride i en skov hvor der er ridning
forbudt....................medmindre selvfølgelig jeg får øje på en ko -der
er altså en del løse køer her på sydsjælland.............de når bare altid
væk inden vi når hen til dem, og vupti så kom vi til at ride igennem skoven
-Ej, for at være helt ærlig så rider jeg kun på selve markvejen, altså
der hvor der også kører biler, og så har jeg ikke så ondt af dem, idet jeg
ikke skræmmer nogle dyr eller ødelægger beplantning.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia J

Dato : 03-03-04 07:45

> -Ej, for at være helt ærlig så rider jeg kun på selve markvejen, altså
> der hvor der også kører biler, og så har jeg ikke så ondt af dem, idet jeg
> ikke skræmmer nogle dyr eller ødelægger beplantning.

Ja, skide vær med, hvad det koster at reparere vejen... (tro mig, vi slider
på den!)

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-03-04 10:06

> Ja, skide vær med, hvad det koster at reparere vejen... (tro mig, vi
slider
> på den!)

Helt ærlig, så tror jeg sgu ikke at jeg slider mere på markvejen ved at
skridte på den end det slider når en traktor kommer buldrene! Men det er jo
den kollektive afstraffelse -der er jo nogen som knokler igennem skoven som
tamme vilde, de ødelægger de nye træer og skræmmer vildtet, for ikke at tale
om dem som har vovet sig ud og gå en tur, pludselig kommer der et par heste
galoperende -jeg kan godt forstå folk bliver gale engang imellem -det er
bare synd at de ikke fatter at de ødelægger det for sig selv og for os andre
som (for det meste) godt kan styre os!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia J

Dato : 09-03-04 17:36

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote in message
> [...]
> galoperende -jeg kan godt forstå folk bliver gale engang imellem -det er
> bare synd at de ikke fatter at de ødelægger det for sig selv og for os

Jep, sådan er det også gået her. EN gruppe idioter har givet forbud til
alle, så vi nu stort set kun kan ride på landevejen. Men jeg bor selv på 500
m. fælles grusvej, og når omtalte gruppe trods forbud kommer pløjende med
deres islændere, så er græsrabatten bagefter umulig at slå og der er huller
i hjulsporene. Det kan ikke undgås hvis man rider meget. Til gengæld har jeg
ikke noget imod at betale til vedligeholdelsen via ridekort til skoven.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-03-04 11:32

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev

Til gengæld har jeg
> ikke noget imod at betale til vedligeholdelsen via ridekort til skoven.

Nej, jeg ville med glæde betale til et ridekort, men ikke engang den
mulighed har vi her (

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia J

Dato : 12-03-04 12:18

> Nej, jeg ville med glæde betale til et ridekort, men ikke engang den
> mulighed har vi her (

Nej, jeg fortryder også tit jeg flyttede fra Nordsjælland med statsskov og
herned i syden. Men på den anden side havde jeg ikke fået min egen søde og
møg-uopdragne pletpony hvis vi boede i lejlighed. :)

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-03-04 11:39

> Nej, jeg fortryder også tit jeg flyttede fra Nordsjælland med statsskov og
> herned i syden. Men på den anden side havde jeg ikke fået min egen søde og
> møg-uopdragne pletpony hvis vi boede i lejlighed. :)

Hehe, nej det er jo lige det Kæresten har også lidt svært ved at forstå
hvorfor jeg ikke opstalder hesten på et ridecenter i Næstved, men hvad i
alverden skulle vi lave der? Nænæ, vi "bor" på landet og rider mange lange
ture, og de er nu altså bedst ude på bøeren -og så er det jo at man
indimellem "kommer til" at smutte igenem skoven, fordelen ved at være på
landet er bla at det er meget lokalt, så alle kender alle, og de ved jo også
godt hvordan jeg rider og at jeg aldrig kunne finde på at ride inde midt i
skoven og ødelægge nye træer og skræmme vildtet. Så vi bliver vist hvor vi
er

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mette

Dato : 14-03-04 12:39

> indimellem "kommer til" at smutte igenem skoven, fordelen ved at være på
> landet er bla at det er meget lokalt, så alle kender alle, og de ved jo
også
> godt hvordan jeg rider

Netop, og når man bor sådan et sted, kan man også nemt spørge dem, hvis
marker o.lign. man passerer, om det er i orden - og forklare, at man rider
forsigtigt.

Da jeg var barn, glemte vores nabo aldrig, at jeg spurgte pænt, om jeg måtte
ride de 50 meter langs hans markskel og via den lille sti ind i skoven. Det
gjorde et stort indtryk på ham, at jeg ikke bare havde gjort det uden at
spørge først - og jeg understregede selvfølgelig, at jeg aldrig ville ride
ind på hans mark, så hans korn blev ødelagt, eller noget tilsvarende.

Man kommer langt med at tage hensyn og spørge først.

Mvh,
Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-03-04 12:32

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ind på hans mark, så hans korn blev ødelagt, eller noget tilsvarende.
>
> Man kommer langt med at tage hensyn og spørge først.

Ja, jeg har også lavet aftaler med samtlige bønder i området, det er rart at
man kan ride rundt med samvittigheden i orden

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Malene P

Dato : 26-02-04 20:55

> Det jeg brokkede mig mest over var den der "jeg ved godt at det er
forkert,
> men jeg gør det alligevel holdning". Det er lige som mange af pony
pigerne....

..... og i trafikken osv osv. Sagen er, at John her kom med en
serviceoplysning, der kan komme mange til gavn. Han sagde ikke: "Jeg
tilbyder kursus", "Kom og få din hest opstaldet hos mig" eller "Jeg har en
billig Kadett til salg". Jeg husker diskussioner om "nyrige" og
"aleneheste", der fremkaldte nogenlunde tilsvarende hysteriske reaktioner
fra diverse skrighalse -alene fordi starterens indlæg faldt nogen for
brystet, overvældede nogle med dårlig samvittighed eller måske blot var lidt
klodset formuleret. Og det var måske også sådanne tåbelige udviklinger i
debatten, John havde in mente. Jeg synes faktisk, at vi bør undgå den
slags -og måske bide lidt kritik i os, selv om vi kan blive ophidsede og
mener at vi har ret.

mvh
Malene P

Fra : Mette

Dato : 26-02-04 13:22

> og kurser er serviceydelser.

Jo, men det er diskussion og kommentarer til kurser vel ikke. Hvilket dette
var.

Tværtimod er det vist i høj grad relevant for denne gruppe, og jeg tror
såmænd bare, at John har set dine mange angreb på selv mindre foreseelser
mod det, /du/ betragter som relevant, at han ville tage den i opløbet. Det
kan jeg ikke fortænke ham i. Jeg har kun været her i et par uger eller
deromkring, og jeg er allerede blevet træt af det.

Mvh,
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-02-04 15:51

On Thu, 26 Feb 2004 11:36:11 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Jeg er utilfreds med at personen mente at selvom at han evt. postede
>offtopic, så skulle han poste alligevel.

   Jeg må henvise til at du allerede af flere har fået at vide at
det er irriterende at du optræder som sysop - du er ikke blevet bedt
om det...... Du udviser dermed heller ikke meget medmenneskelighed.

   Bortset fra det så må jeg indrømme at jeg også er ked af at
kurser i forbindelse med heste ofte koster dyrt dyrt dyrt :( Fx.
kostede et grundkursus i Parelli over en weekend lige 1790,- hvis man
skulle have hesten med. Av av! Det er altså mange penge - og skal man
videre skal man lige investere i grimen, tovet og den stick man bruger
- til lidt over 1000,-! Wauw!
   Til gengæld har jeg lige været til klubaften med en lokal
sadelmager - til den nette sum af 20,- =) Der kan alle være med. Og
jeg fandt faktisk ud af at det enste der var galt med den sadel jeg
bruger på den gamle DV er såmen at han er for vommet ;) Derfor glider
den frem og ligger uhensigtsmæssigt :/ Men hvis han var lidt mindre i
omfang rundt om maven så ligger den perfekt! Selv om den er med faste
puder og dermed ikke gir mulighed for hverken efterstopning eller
"sætning". Jeg er helt vild med at vi som en af distriktets største
klubber får stablet en masse af den slags på benene =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-02-04 19:17

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Bortset fra det så må jeg indrømme at jeg også er ked af at
>kurser i forbindelse med heste ofte koster dyrt dyrt dyrt :( Fx.
>kostede et grundkursus i Parelli over en weekend lige 1790,- hvis man

Det eneste kursus jeg har fået kostede "kun" Kr. 14.400 over tre dage,
men det har været de bedste penge jeg har oftet på hest.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-02-04 19:11

On Thu, 26 Feb 2004 19:17:27 +0100, Ole Braad-Sørensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Det eneste kursus jeg har fået kostede "kun" Kr. 14.400 over tre dage,
>men det har været de bedste penge jeg har oftet på hest.

   Tænk - jeg kan også få min pony til alle de der tossede ting
de gjorde - på den samme tid - eller kortere uden at have været på
kursus ;) Men jeg må jo indrømme at jeg suger til mig så snart jeg kan
slippe af med det - fra bøger, fra internettet, fra TV og film og fra
folk der ved noget om heste =)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-02-04 12:54

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Denne gruppe er blevet oprettet med den fundats at der ikke sker køb,
> salg eller serviceydelser her inde, hvorfor kan folk ikke bare respektere
> det?

Absolut enig. Og det samme gælder i de andre grupper under
dk.fritid.dyr.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt