Ny pc.
Fra : Anders Lund

Dato : 24-04-01 23:03

En af mine venner og jeg er ved at samle en pc, er der noget galt med denne
konfiguration. Er køleren ok til en Tordenfugl, sådan én en kan jo knække

Systemet:
MicroStar - KT7 Turbo RAID
CPU: AMD Duron/Athlon-T 600-1500+MHz
Chip: Via Apollo KT133
Slots: 6 PCI/1 AGP x4
IDE: Ultradma 100 og 66 indgange
Ram: 3 x 168-pins/Cache: On Chip
FSB: 266MHz Front Side Bus

Thunderbird 1100MHz
AMD Thunderbird 1100MHz til Socket A bundkort.

Miditower ATX kabinet BLACK m/300W
300W Strømforsyning
Plads til 3 stk. CDROM + 2 stk. Disk drev.

256MB SDRAM PC133
256MB SDRAM, PC133, 168-pins

Pixelview - Geforce 2 MX

64MB RAM, Retail, TV-Out

Super Orb Thunderbird Socket A
AMD SOCKET A køler (Duron/T-Bird).

Køler op til 1.5GHz

30GB, 7200 RPM UDMA 100
IBM DeskStar 75GXP 30GB
Cache: 2048KB
Seek: 8½ms
Spin: 7200rpm
Interface: Ultra DMA/100 (IDE)

Kabinet blæser
Til montering i kabinettet

50x IDE, Retail
50x CDROM drev fra Asus.

Sony 3,5" diskettedrev

Fast Ethernet Adapter 32-Bit PCI Plug & Play ACPI Netkort

Maxi Sound 4tissimo XL
Type: Soundcard PCI
Chipsset: Yamaha YMF744
Wavetable: 64 HW voice - 128 SW voice
Output: Supports 4 speakers
Digital In/Out: Yes/Yes

Fra : Thomas

Dato : 24-04-01 23:44

min erfaring med den hardisk du har valgt er mildt sagt skod. Begge de to
jeg har haft har haft en læse hoved fejl, hvad det så end er. Men det siger
en skummel lyd. Ibm har også for nyligt annonceret at der er mange af deres
gxp75 serie der er defekte.

Jeg har også hørt at den køler du kigger på skulle være ret "ond" imod sådan
en thunderbird. Et alternativ kunne være en Taisol køler.

Det ville yderligere være en god ide at købe et bundkort som har det nye
"Via Apollo KT133A" chipset. Et godt og billigt eksemple ville være et
Soltek SL-75KAV. Har set det til 1099kr i den lokale butik så det er jo ik
så galt.

De kabinet kølere du snakker om kunne også meget passende være et par papst
lownoise som du kan købe på www.studiedata.dk til 160kr stk. tror jeg.
håber du kan bruge det til noget :)
Mvh Thomas

Fra : [Ex] Pita

Dato : 25-04-01 13:00

> Jeg har også hørt at den køler du kigger på skulle være ret "ond" imod
sådan
> en thunderbird. Et alternativ kunne være en Taisol køler

Det var kun golden Orb, den køler super orb tager op 1,5 GHz. og ødelægger
ikke cpu, den er nemere at sætter på end en global Win

--
[Ex] Pita

Fra : Santa Xcaze

Dato : 25-04-01 13:05

Der er intet i vegn med IBM diske, at påstå det er faenme klamt ... Er helt
klart de fedeste diske på markedet ... Det er rigtigt at der var en fejl
produktion, men den er trukket tilbage ... Et alternativ skulle være IBM GXP
60 40 gb til 1600 kr, den skulle efter sigende være mere lydløs...

Fra : Michael Jul

Dato : 25-04-01 01:04

Jeg vil give Thomas ret i det han siger med harddiskene.... jeg har lige
sendt 2 IBM 45GB GXP75 diske ind til IBM for reperation pga. af disken
smider dataen og læsehovedet har sat sig fast!.
Køleren som Thomas siger er meget ond, og har en tendens til at ødelægge den
Keamik kerne som beskytter CPU'en, når man sætter den på, skal den sættes på
med "vold" den er ret voldsom at skal have på og er ikke til at få af igen
hvis man på et senere tidspunkt skal have den af, pga. den ene eller anden
årsag. Motherboardet skulle du evt. overveje et ASUS A7V133, det er
nogenlunde samme konfiguration og har lige så gode fremtids muligheder.

Mvh

Michael

Fra : Jan Jensen

Dato : 25-04-01 10:37

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
denne
> konfiguration. Er køleren ok til en Tordenfugl, sådan én en kan jo knække

Som andre også har nævnt så få et med KT133A-chipset.
Hvis det skal være Microstar så kig på de modeller der slutter på "turbo".
Alternativt kunne du vælge Soltek, som også er prisbillig.
Hvis det må koste noget mere, så er Asus eller Abit også en mulighed.

> Thunderbird 1100MHz
> AMD Thunderbird 1100MHz til Socket A bundkort.

Køb en T-bird der er beregnet til 266 FSB.
Hvis du er til OC, så skulle "Axia" være rigtig god til dette - står på
processeren.

> Super Orb Thunderbird Socket A
> AMD SOCKET A køler (Duron/T-Bird).
>
> Køler op til 1.5GHz

Se de andre forslag om anden køler.

> 30GB, 7200 RPM UDMA 100
> IBM DeskStar 75GXP 30GB
> Cache: 2048KB
> Seek: 8½ms
> Spin: 7200rpm
> Interface: Ultra DMA/100 (IDE)

Køb hellere efterfølgeren 60GXP - ja, de tæller nedad.

> 50x IDE, Retail
> 50x CDROM drev fra Asus.

Du kunne også overveje et DVD-drev, hvis pengene er til det.

--
Mvh.
Jan Jensen

Fra : Anders Lund

Dato : 25-04-01 23:13

hvad er foreskellen på Via Apollo KT133A og Via Apollo KT133????

Fra : d

Dato : 26-04-01 22:02

Ja... hvad er foreskellen på Via Apollo KT133A og Via Apollo KT133????

Fra : Jan Jensen

Dato : 27-04-01 11:26

"d" <d@d.dk> skrev i en meddelelse news:9ca28t$1l7$1@sunsite.dk...
> Ja... hvad er foreskellen på Via Apollo KT133A og Via Apollo KT133????

KT133A har 133/266 FSB support for Duron og T-bird - den højere
bushastighed giver et hurtigere system ved samme CPU-hastighed.

F.eks. er et system med 1Ghz T-bird 266 FSB hurtigere end en tilsvarende
CPU ved 200 FSB. Det kræver dog PC133 ram eller god PC100 ram,
der så bliver OC.

KT133 gav kun mulighed for max. 110-115 FSB ved OC.
--
Mvh.
Jan Jensen

Fra : Ian Thomsen

Dato : 26-04-01 00:18

det i ævler om med hensyn til de der kølere at da tb. kom frem lavede de
nogle kølere der skulle skrues på og det var en nitte de nye kølere selv om
de er runde skal ikke skrues på så der er ingen farer for at den ødelægger
noget