|
| Hvorfor batteriet lades for lidt når du kø~ Fra : PKJ |
Dato : 25-02-04 20:38 |
|
Vekselstrømsgeneratoren der sidder på din indenbordsmotor er beregnet til at
sidde på en bilmotor.
I bilen sidder generator og bilbatteriet i fartvinden og har samme
omgivelsestemperatur.
I båden sidder generatoren i det ofte meget varme motorrum, medens batteriet
normalt sidder udenfor i køligere omgivelser.
Batterispændingen afhænger af batteriets temperatur. For et 12 V batteri
falder spændingen ca 25 millivolt per grad.
F.eks med 55 gr. i motorrum og 20 gr ved batteriet = 35 gr. temp.stigning,
hvilket tilsvarer ca. 0.9 Volt.
Generatorens laderegulator, der normalt er indbygget i denne, er indrettet
til dette forhold og vil, når temperaturen stiger i motorrummet regulere
ladespændingen ned. Herved lades batteriet ikke fuldt op, ligesom det tager
al for lang tid at lade.
Afhjælpning kan ske på en af følgende måder:
1. Køb en ny generator med udvendig laderegulator. .... Den dyre løsning.
2. Fjern den indbyggede regulator i generatoren samt køb en udvendig
regulator........ Ikke sådyr
3. Fjern den indbyggede regulator og besøg en autoophugger. Find et gammelt
mekanisk laderelæ og monter dette udenfor
motorrummet. Det mekaniske relæ kan justeres med en fladtang eller en
skruetrækker. Koster ganske lidt men tager nogle timer.
Få endelig ledningen med til relæet.
I praksis får du 40-50 % større effektiv batterikapacitet
/PKJ
| |
Claus Tersgov (26-02-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 26-02-04 05:08 |
|
Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:
> Vekselstrømsgeneratoren der sidder på din indenbordsmotor er
beregnet
> til at sidde på en bilmotor.
Nej, det er noget vrøvl. Det gælder kun i hjemmeflikkede motor
installationer!
> Batterispændingen afhænger af batteriets temperatur. For et 12 V
> batteri falder spændingen ca 25 millivolt per grad.
Mon ikke laderegulatoren tager højde for dette, når den måler
batterispændningen??
Den er fløjtende ligeglad med batteriets temperatur, og er på en
rigtig bådgenerator stort set kun med for at sikre, at generatoren
ikke overlader og dermed brænder varm, hvis batteriet er defekt.
> I praksis får du 40-50 % større effektiv batterikapacitet
Hvis man ikke har hjemmeflikkede fedmule installationer, så er det
noget sludder....
Dårlig ladning skyldes i ni ud af ti tilfælde dårlige og forkerte
kabler, beskidte batterier samt batterier, som er ødelagt af billige
autoladere.
Claus
| |
Claus Tersgov (26-02-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 26-02-04 12:14 |
|
Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:
> I praksis får du 40-50 % større effektiv batterikapacitet
Kunne du ikke løfte sløret for, hvordan du kommer frem til netop dette
tal?
Claus
| |
|
|