Hund og ben fra fjekræ
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 19:39

Hejsa

Vi fik kylling til aften og mens vi ryddede af bordet fik vores ene hund fat
i et ben fra kyllingen. Vi ved ikke hvor stort det var eller hvor meget der
var ben af det den fik fat i, men den nåede at sluge det inden vi fik det
fra den. Jeg ved at ben fra fjerkræ ikke er godt for hunde, da det kan
splintres i deres maver og skade deres fordøjelsessystem. Mit spørgsmål er
nu: Hvor farligt er det? Vi er helt oppe at kører over det lige nu, men er
det nødvendigt at spekulerer så meget over det? Er der evt. nogle
forholdsregler man kan tage på nuværrende tidspunkt?

Mvh
HP

Fra : Jytte

Dato : 25-02-04 19:26

BogH wrote:
> [...]
> helt oppe at kører over det lige nu, men er det nødvendigt at
> spekulerer så meget over det? Er der evt. nogle forholdsregler man

Tag det roligt. I skal være meget uheldige hvis jeres hund ikke kan tåle
det.

Selv dyrlæge Steensborg har aldrig oplevet at en hund var blevet syg af et
kyllingeben.

hilsen
Jytte

Fra : Luna dc

Dato : 25-02-04 19:50

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det.
>
> Selv dyrlæge Steensborg har aldrig oplevet at en hund var blevet syg af et

Jeg har haft en hund som døde af at spise kyllingeben, så det er farligt det
havde simpelthen stukket hul i hundens tarme og den døde af
bughindebetændelse.
Jeg ville nok holde godt øje med hunden hvis den viser tegn på smerter så er
det dyrlægen med det samme..
Bodil

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 20:00

"Luna dc" <lunaleifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bughindebetændelse.
> Jeg ville nok holde godt øje med hunden hvis den viser tegn på smerter så

Hej Bodil

Ja det var jo en noget anden vinkel end den Jytte beskrev. Trist med din
hund, det er jeg ked af at hører.
Men som skrevet før, vil vi holde øje med ham og krydse fingrene for at det
han fik fat i bare var skind og ikke ben. Nåede desværre ikke at se hvad det
var han tyggede på inden det gled ned.

Mvh
HP

Fra : Jytte

Dato : 25-02-04 19:56

BogH wrote:
> [...]
> at det han fik fat i bare var skind og ikke ben. Nåede desværre ikke
> at se hvad det var han tyggede på inden det gled ned.

Hej igen.

Det er ikke længe siden jeg hørte Dyrlæge Steensborg i radioen fortælle at
faren ved at spise kyllingeben er overdrevet. Jeg har heller aldrig selv
oplevet det eller kendt nogen, der blev syge af det.
Men selvfølgelig, hvis uheldet er ude, kan alt ske.

Jeg har oplevet en hund sætte en større mængde kyllingeben til livs, det var
endda dagen før en udstilling. Der skete intet. Det var den vant til, sagde
ejeren.

Hilsen
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 19:57

> [...]

> det.
>
> Selv dyrlæge Steensborg har aldrig oplevet at en hund var blevet syg af et

Hej Jytte

Tak for svaret!

Sad lige og søgte på nettet og fandt heldigvis mange beroligende artikler.
Det lader til, at mange giver deres hunde ben fra både kylling, gris og
andet som frarådes. Vil dog ikke selv begynde på dette, men var bare ikke
klar over hvor "farligt" det var. Vil jo helst ikke have at vores lille
Westie skulle gå hen og blive syg, fodre kun med det bedste fodder til
dagligt af samme grund, så gik lidt i panik over det kyllingeben

Men holder øje med ham og ser om hans mave skulle give problemer.

Mvh
HP

Fra : tralala

Dato : 25-02-04 21:22

<BogH> skrev i en meddelelse

> [...]
> dagligt af samme grund, så gik lidt i panik over det kyllingeben
>
> Men holder øje med ham og ser om hans mave skulle give problemer.

Havde en hund der engang snuppede indholdet fra en bakke fyldt med
lørdagskylling, jeg ringede til dyrlægen som ikke var videre bekymret. Der
skete heller ikke noget med hunden.

Fra : qfha

Dato : 25-02-04 21:21

"" skrev d. 25-02-04 19:39 dette indlæg :
> [...]
> det nødvendigt at spekulerer så meget over det? Er der evt. nogle
> forholdsregler man kan tage på nuværrende tidspunkt?

Kyllingeben kan været farlige for hunde. Et gammelt råd er at give
hunden asperges fra dåse umiddelbart efter. Disse skulle så "pakke" de
spidse ben ind, således de glider bedre gennem tarmsystemet. Det er nemt
at have et par dåser stående, og skader ikke hunden.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-02-04 23:51

<BogH> skrev i en meddelelse
> [...]
> det nødvendigt at spekulerer så meget over det? Er der evt. nogle
> forholdsregler man kan tage på nuværrende tidspunkt?

Hej HP

Mine hunde får altid benene, og der er aldrig sket noget. Om der kan siges
at være en generel fare, tror jeg næppe. Men der er altid en undtagelse, der
bekræfter reglen, men skal den bestemme, så ryger krydderbollen søndag
morgen også. Mama Cash blev jo kvalt af en krumme fra en sådan.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 05:39

"Benny Mortensen" <d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bekræfter reglen, men skal den bestemme, så ryger krydderbollen søndag
> morgen også. Mama Cash blev jo kvalt af en krumme fra en sådan.

Hej Benny & Co.

Tusind tak for alle jeres svar. Det ser ikke ud som om der er sket den store
skade med den lille, han har intet fejlet siden i aftes hvor benet blev
tyvstjålet, så mon ikke faren er drevet over.

Kan I alle have en god dag.

Mvh
HP

Fra : Lykke

Dato : 26-02-04 08:30

Hej nu skrev du jo heldigvis at den nåede at sluge benet og altså ikke knust
det, med skarpe kanter til følge, Jeg ville nok tage det helt roligt da du
alligevel ikke kan gøre noget nu.
Nu r det jo ikke benene der er farlige for hunden men knoglespidserne hvis
de er brækket.
I naturen spiser dyrene mange ben, men her skal der lige indføjes at det er
fra rå fugle og at benene bliver knust i småstykker når kødet tygges. Her er
der ingen risiko.
Helt og lykke med dette.

Poul