Erfaringer søges: Selvoppustelig redningsv~
Fra : Per Ravn

Dato : 25-02-04 17:26

Vi har fået et tilbud på nogle selvoppustelige redningsveste af mærket Helly
Hansen 150N.

Er der nogle der har nogle erfaringer med disse?

Selv hælder jeg nok lidt til Secumar, her kan man justere trykket med et
"sugerør" og både tilføre og aftappe luft. Desuden er der monteret en
fløjte - har HH 150N dette?

Har jeg nogen grund til at foretrække Secumar frem for HH ?

Per

Fra : Lars K.

Dato : 25-02-04 19:43

In article <403ccba6$0$22775$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
ravn@FJERNget2net.dk says...
> Vi har fået et tilbud på nogle selvoppustelige redningsveste af mærket Helly
> Hansen 150N.

Nyprisen er ca. 800,- bare så du ved det :)

> Er der nogle der har nogle erfaringer med disse?

Har aldrig været i vandet med min, men jeg syntes det sidder godt (både
i flad og oppustet tilstand)

Ja til begge ting, du skan se et billede af den har www.evt.dk/hh.jpg

> Har jeg nogen grund til at foretrække Secumar frem for HH ?

? det vil jeg ikke sige noget om :)

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-02-04 08:47

Lars K. wrote:
> [...]
> ravn@FJERNget2net.dk says...
>>

> Nyprisen er ca. 800,- bare så du ved det :)

> Har aldrig været i vandet med min, men jeg syntes det sidder godt

Hvis du aldrig har været i vandet med din vest så vil jeg stærkt anbefale
det, det kan redde dit liv den dag du har brug for det for alvor. Det samme
gælder iøvrigt hvis du har en redningsflåde ombord - så er det en god ide at
få det prøvet. Du skal dog ikke bruge din egen, for det koster en del at få
sådan en pakket om. Men der må være nogle steder (sejlklubber - aftenskole
?) hvor man kan komme til det. Det er faktisk ikke nemt at komme op i en
flåde hvis man aldrig har prøvet det.

/carsten

Fra : Lars K.

Dato : 26-02-04 10:12

In article <403da520$0$55921$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
cholck@malling.com.invalid says...

> [...]
> ?) hvor man kan komme til det. Det er faktisk ikke nemt at komme op i en

Jeg ved det, det er bare det der med tiden :)

Fra : Calle.

Dato : 26-02-04 14:39

Lars K. wrote:

> Jeg ved det, det er bare det der med tiden :)

Meget dårlig undskyldning i forbindelse med sikkerhed.

--
Calle

Fra : Lars K.

Dato : 27-02-04 08:24

In article <zCm%b.4888$Cr5.583@news.get2net.dk>, Fake@Fake.Fake says...

> Meget dårlig undskyldning i forbindelse med sikkerhed.

Sådan er der så meget, men jeg vil da love mig selv (og dig), at det
bliver gjort inden sommer.

Fra : lykkensdal

Dato : 26-02-04 22:39

2 af mine gaster bruger disse selvoppustelige veste. 2 gange har de udløst
sig selv utilsigtet. Den ene gang lige 50 sekunder før starten i en
kapsejlads. Den anden gang medens den lå under dæk efter at vi havde sejlet
i timevis i dyng regnvejr.

Jeg vil ikke anbefale dem. De er tunge som en i helvede at ha hængende rundt
om nakken så ulemperne er mindst lige så store som fordelene.

MVJ
Torben

Fra : Lars K.

Dato : 27-02-04 08:21

In article <403e6864$0$95091$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
lykkensdal@privat.dk says...
> [...]
> sig selv utilsigtet. Den ene gang lige 50 sekunder før starten i en
> kapsejlads. Den anden gang medens den lå under dæk efter at vi havde sejlet

Er det selvoppustelige veste generelt eller er det HH vi specielt
snakker om?

> Jeg vil ikke anbefale dem. De er tunge som en i helvede at ha hængende rundt
> om nakken så ulemperne er mindst lige så store som fordelene.

I forhold til hvad? Hvis det er i forholdt til en svømmevest, så er jeg
enig, men ikke i forhold til en redningsvest.

Fra : lykkensdal

Dato : 27-02-04 09:36

Jeg ved den ene var en Secumar, jeg kan ikke huske hvad den anden var for en

Torben

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-02-04 19:18

lykkensdal wrote:
> [...]
>
> Jeg vil ikke anbefale dem. De er tunge som en i helvede at ha
> hængende rundt om nakken så ulemperne er mindst lige så store som

SVN & HJV bruger Secumar veste - og jeg må sige at jeg har aldrig
oplevet/hørt om at de skulle puste sig op utilsigtet, selv i forbindelse med
sejlads i MOB-båd i hårdt vejr.

/carsten

Fra : lykkensdal

Dato : 28-02-04 23:02

jammen det har du så nu.

Den gang den udløste var da vi for nogle år siden sejlede VM i X99 i
Marstrand i høj solskind og 4 m/s vind. Den havde ikke fået hverken slag
eller vand eller andet.

Den anden gang var som sagt efter en møjvejssejlads, men den havde ligget
tørt under dæk hvor vi lå og sov efter vi var kommet i havn.

Men hvad det koster blot en ny patron og så er den ikke længere, men
personligt vil jeg hellere bruge en af de gode gammeldags veste.

MVH
Torben
X-99 Den 21

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 23:10

Ved du om vestenes patroner var vedligeholdt ?? Jeg har hørt at de kan
springe, hvis de bliver for gamle ....

/Bjarke

Fra : lykkensdal

Dato : 28-02-04 23:13

Den der blev udløst under dæk efter en regnvejr (det skal bemærkes at jeg
ikke kan sige om regnvejret den havde været ude i nogle timer før
overhovedet har noget med fejlfunktionen at gøre) var ikke ret gammel (under
et år). Den anden ved jeg ikke hvor gammel var.

MVH
Torben

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-02-04 00:39

Bjarke Christensen wrote:
> Ved du om vestenes patroner var vedligeholdt ?? Jeg har hørt at de
> kan springe, hvis de bliver for gamle ....
I dem jeg kender er det ikke patronen der "ældes", der sidder en lille
salttablet ( eller hvad det nu er lavet af) der holder fjederen tilbage
indtil den opløses af indtrængende vand. Jeg skal da ikke afvise at længere
tids opbevaring ved høj relativ luftfugt kan mørne tabletten så den kan
udløses ved et slag eller lignende mekanisk påvirkning.

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 12:17

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Ved du om vestenes patroner var vedligeholdt ?? Jeg har hørt at de
> kan springe, hvis de bliver for gamle ....

Det er salttabletten, som suger fugt, og hvis man ikke udskifter den
hvert år, så forsvinder den før eller siden, og så står man i en
situation, hvor vesten går af.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-02-04 12:26

Det synes jeg lyder som en meget god forklaring. - og hvis vesten bruges
meget (og vådt) går det sikkert stærkere, end hvis den ligger tørt og godt
derhjemme (eller i butikken) ....

Jeg må hellere få skiftet min patron ...

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 13:51

> [...]

> bruges meget (og vådt) går det sikkert stærkere, end hvis den ligger
> tørt og godt derhjemme (eller i butikken) ....

Og som oftest ryger den våde vest lige ind i skabet som rigtigt kan
holde på fugten...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 12:15

Uheldigvis faldt lykkensdal over tastaturet og skrev derved følgende:

> jammen det har du så nu.
> Den gang den udløste var da vi for nogle år siden sejlede VM i X99 i
> Marstrand i høj solskind og 4 m/s vind. Den havde ikke fået hverken
> slag eller vand eller andet.

Husker du at udskifte salttabletten hvert år, sådan som de fleste
producenter anbefaler?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 09:18

Hvilken en båd sejler du ?? Hobbiecat ??

Jeg har sejlet meget med min Secumar og den var været helt gennemblødt flere
gange. Ingen problemer.

Fra : Kasper Wedersøe

Dato : 01-03-04 18:15

hej per

Jeg kan kun anbefale át du ikke sparre penge, når du køber dem. Du kan læse
en del om det på
http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=28

Jeg ved ikke om du ved det men HH 150 N Betyder Helly Hansen 150 Newton
De 150 N er i orden og er en standard gældende for (til min viden) alle
oppustelige veste.

Ting jeg syntes du skal kigge efter når du køber veste er:

Er der D ring i til fastgørelse af livline?
Er der reflekser på?
Fløjte?

Hvis de er brugte:

Er servicen så overholdt?
Kan de holde luft i 24 timer?

Når du har købt dem:

Prøv dem en gang om året ved at hoppe i vandet med dem.Og udskift derefter
selv pertronen.
Overhold servicen alt efter hvad producenten anbefaler ca. hver andet år
(det koster ikke meget)
Lær og pak dem selv, og bliv fortrolig med hvordan den virker.

Jeg er ked af jeg ikke havde set din forespørgelse noget før så havdet jeg
invitereret dig ind tilind demo på bella centret i weekenden.

Hilsner Kasper

Fra : Lars K.

Dato : 02-03-04 10:19

In article <40436fb0$0$29393$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
wedern@mail.dk says...

> Jeg kan kun anbefale át du ikke sparre penge, når du køber dem. Du kan læse
> en del om det på
> http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=28

Jeg er ikke enig med dettte citat: "En oppustelig redningsvest er
sikrest"! En oppustelig redningsvest består af eet luftkammer og er der
hul i denne pose og du overlever ikke. En vest med fast opdrift kan gå
meget i stykker og stadig fungerer.

> Hvis de er brugte:
>
> Er servicen så overholdt?
> Kan de holde luft i 24 timer?

Det med de 24 timer vil jeg også tjekke med en ny :)

Fra : Kasper Wedersøe

Dato : 02-03-04 18:45

Nu har jeg aldrig sagt at det vat det sikrste.
Det sikreste er at blive om bord.

Fra : Lars K.

Dato : 03-03-04 12:54

In article <4044c845$0$1637$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
wedern@mail.dk says...
> Nu har jeg aldrig sagt at det vat det sikrste.

Ja, dette er lidt rodet da der ikke er svaret i bunden :)

men det var det der står på siden linket henviser til, jeg mente.

Fra : Kasper Wedersøe

Dato : 03-03-04 17:41

OKAY.

Men i forhold til artiklen skal du vist læse det hele.
At oppustelige veste er sikrest er i forhold til om de kan holde dit hoved
fri af vandet, og ikke om de er mest drift driftsikker.
Det der er problemet med mindre veste "med flydeevne mindre end 150 N" er at
de kan ikke vende dig om i vandet, hvis du er uheldig og er bevidstløs. I
modsætning til de oppustelige der vender dig om med det samme på grund af de
store "patter" foran.

Angående driftsikkerheden. ja så er det jo et stykke værktøj man skal være
fortrolig med, og så skal man få den serviceret efter producentens
forskrifter.

Hvad angår almindelige redningsveste med skum som opdrift, så kan de blive
lige så livsfarlige, som de er gode når de virker. Hvis du sætter dig på den
og bruger den som pude over et længere stykke tid, så ødelægger du bæreevnen
i den. Og der vil ligesom med gamle ødelagte veste, "der har fået en masse
tæv" ske det at du risikerer at de suger vand i stedet for at holde dig
flyende.
Jeg vil anbefale at folk afprøver dem i badekarret, ved at putte
redningsvesten ned under vandet og så lade den ligge der et par timer. Der
vil ikke være nogen tvivl om hvor vidt vestene har suget vand eller ej. (De
bliver forbandet tunge).

Nå nok om det, nu gider jeg ikke tale om sikkerhed mere.

P.S. Er der ellers nogle der har prøvet at overnatte på togskinnerne?

Fra : Olau

Dato : 05-03-04 09:32

"Kasper Wedersøe" <wedern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> OKAY.
>

> Nå nok om det, nu gider jeg ikke tale om sikkerhed mere.
>
> P.S. Er der ellers nogle der har prøvet at overnatte på togskinnerne?

Ja, indtil flere gange, men jeg blev ombord!!!

Hilsen Olau