Win98 kan ikke finde on-board netkort
Fra : Steen

Dato : 25-02-04 15:37

Jeg sidder med et MicroStar MSI MS-6390 bunkort med et onboard Realtek
RTL8139 netværkskort som Win98 ikke kan genkende. Netværkskortet bliver
fint genkendt i WinXP, men når jeg går ind i Win98 kan jeg ikke installere
netværkskortet.

Jeg har købt PC'en brugt uden driverdisketter til, men jeg har naturligvis
prøvet med nyeste drivere til både MS-6390 bundkortet (på MSI's hjemmeside
kan jeg ikke direkte finde noget til lige præcis MS-6390 men tilgengæld et
til MS-6380) samt driver til RTL-8139, men hver gang jeg prøver at
installere, bliver jeg informere om at det er et plug-and-play netkort og
at jeg skal slukke pc'en og tage kortet ud og putte det i igen, hvilket jeg
selvsagt ikke kan gøre da det er et onboard netværkskort!

Er der nogen, der har løsningen på mit problem?

Mvh Steen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-02-04 16:21

On 2004-02-25, Steen <notforspamming@go.away> wrote:
> Er der nogen, der har løsningen på mit problem?

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads1-3.aspx?series=16&Software=True

Thomas, 2720

Fra : Steen

Dato : 25-02-04 19:34

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in

> http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads1-3.aspx?series=16&Softwar
> e=True

Det er ´den driver, jeg allerede har forsøgt mig med, problemet er, når jeg
under hardwareinstallationen vælger *.inf filen, så kommer der kun en tom
liste over netværkskort jeg skal vælge fra, og det kan jeg ikke bruge til
noget. Skal også siges at jeg har prøvet med relaterede drivere, uden held.
Det andet problem, er at Win98 under driverinstallationen meddeler at jeg
skal slukke for min maskine og pille netværkskortet ud og sætte det i igen
og starte op og færdiggøre installationen, men jeg kan jo ikke så godt tage
et on-board netværkskort ud af motherboardet.

/Steen

Fra : Steen

Dato : 26-02-04 08:04

Steen <notforspamming@go.away> wrote in

> [...]
> pille netværkskortet ud og sætte det i igen og starte op og færdiggøre
> installationen, men jeg kan jo ikke så godt tage et on-board

Ok, jeg fandt en løsning, der var lidt snørklet, men dog en løsning: jeg
disablede netkortet i BIOS, startede op og begyndte install af
netkortsdriveren i Win98, hvor der så informeres om at jeg skal slukke
maskinen og sætte kortet i, så rebooter jeg op i BIOS og slår netkortet
til, ind i Win98 igen og installere netkortet IGEN (stadig ingen visning af
netkort), men derefter gik jeg ind i enhedshåndtering og klikkede på
"Opdater" og herefter var netkortet synligt!

/Steen