XP Zero Configuration
Fra : jacob

Dato : 25-02-04 14:57

Nogen der lige kan forklare subject.

Fra : Morten

Dato : 25-02-04 20:39

jacob <FJERNMIGjeo@post6.tele.dk> wrote:

> Nogen der lige kan forklare subject.

Nu er jeg ikke windowsbruger, men mon ikke der menes Apples zeroconfig
(rendevous) teknologi?

<http://a144.g.akamai.net/7/144/51/c85db1658520b0/www.apple.com/macosx/pdf/Panther_Rendezvous_TB_10232003.pdf>
<http://www.zeroconf.org/>

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-04 00:36

On Wed, 25 Feb 2004 20:39:05 +0100, Morten<spam@reippuert.dk>
wrote:

> Nu er jeg ikke windowsbruger, men mon ikke der menes Apples zeroconfig
> (rendevous) teknologi?

ZeroConf er ikke en Apple-teknologi, det er en IETF-teknologi, og
Rendezvous er blot Apples implementering af ZeroConf.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten

Dato : 26-02-04 12:09

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@hojmark.org> wrote:

> ZeroConf er ikke en Apple-teknologi, det er en IETF-teknologi, og
> Rendezvous er blot Apples implementering af ZeroConf.

ZeroConf er udviklet in-house hos Apple (ganske som IE-1394), men
apple har "overgivet" zeroconf til IEFT, men nok om det. Zeroconf er
foresten ret smart.

Fra : jacob

Dato : 26-02-04 13:33

Jaa......

Men nogen der gider forklare hvad det går ud på ??

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-04 22:25

On Thu, 26 Feb 2004 13:32:35 +0100, "jacob"
<FJERNMIGjeo@post6.tele.dk> wrote:

> Men nogen der gider forklare hvad det går ud på ??

ZeroConf er (bl.a.)
- Automatisk konfigurering af IP-adresser uden brug af en DHCP-
server
- Navne'opslag' (name resolution) uden brug af en DNS-server
- Automatisk 'uddeling' af multicast IP-adresser uden en
multicast-server
- Service'opslag' uden brug af en directory service.

Se mere her
http://files.zeroconf.org/draft-ietf-zeroconf-reqts-12.txt

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-04 22:20

On Thu, 26 Feb 2004 12:09:24 +0100, Morten<spam@reippuert.dk>
wrote:

> ZeroConf er udviklet in-house hos Apple

ZeroConf er et antal forskellige teknologier, og at sige, det som
et hele "er udviklet in-house hos Apple", er ikke bare en over-
simplificering men simpelthen forkert.

IETF ZeroConf arbejdsgruppen var dog tidligere 'co-chaired' af
Stuart Cheshire fra Apple, ligesom han er medskribent på et par
af de væsentligste ID'er som draft-ietf-zeroconf-ipv4-linklocal
(skrevet sammen med Bernard Aboba fra Microsoft og Erik Guttman
fra Sun).

Desværre ser det ud til, ZeroConf-arbejdsgruppen er gået i stå,
og at det eneste egentlige resultat bliver netop ovenstående
dokument.

Så ja, Apple har bidraget væsentligt med bl.a. Stuart Cheshires
tid, men nej, de har ikke (selv) udviklet (alle) de forskellige
teknologier in-house. Sådan er det i øvrigt normalt med Internet-
standarder, altså at forskellige folk arbejder sammen om det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/