Alternativ til MSSQL
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 25-02-04 13:08

Hejsa.

Jeg har altid arbejdet med MSSQL server til større projekter. Et umiddelbart
problem er dog at denne ikke er specielt billig, og specielt ikke hvis man
påtænker at starte firma.

Jeg har kigget på MySQL som et alternativ, men den mangler nogle vigtige
funktionaliteter, bl.a. stored procedures og nestede SQL sætninger (eller
hvad man nu kalder dem?). Det skulle efter sigende komme i version 5, nogen
der har nogen erfaringer med betaen?

Findes der nogle alternativer til MSSQL som, rent prismæssigt, ligger lidt
lavere? Stored procedures kunne jeg eventuelt klare mig uden, men det er et
krav at den skal kunne håndtere nestede sql forespørgsler, sikkerheden skal
være i top, og ligeledes skal performance også være i top.

Mvh
Mark S. Rasmussen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-02-04 13:21

I dk.edb.database, skrev Mark S. Rasmussen:
> [...]
> krav at den skal kunne håndtere nestede sql forespørgsler, sikkerheden skal
> være i top, og ligeledes skal performance også være i top.

Tag en kigger på PostgreSQL. http://www.postgresql.org

Troels Arvin's fine sammenligning lister hvad for noget SQL du kan
forvente dig:
http://troels.arvin.dk/db/rdbms/

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-02-04 13:41

On Wed, 25 Feb 2004 13:07:55 +0100, Mark S. Rasmussen wrote:

> Jeg har kigget på MySQL som et alternativ, men den mangler nogle vigtige
> funktionaliteter, bl.a. stored procedures og nestede SQL sætninger (eller
> hvad man nu kalder dem?). Det skulle efter sigende komme i version 5,

subqueries/subselects/nestede sætninger skulle komme allerede i MySQL
4.1.

MySQL er dog så fuld af sjulte, ubehagelige overraskelser, at jeg ikke
kan anbefale den generelt, heller ikke når v. 4.1 kommer på gaden, jvf.
følgende liste (der ikke engang er komplet):
http://sql-info.de/mysql/gotchas.html

> Findes der nogle alternativer til MSSQL som, rent prismæssigt, ligger
> lidt lavere?

Hvis det _skal_ køre på Windows, så ryger min favorit, PostgreSQL,
indtil videre som mulighed (dens Windows-understøttelse er endnu ikke
særlig god). I stedet kunne du fx overveje:

- Firebird: http://firebird.sourceforge.net/ (gratis)
- MaxDB : http://www.mysql.com/products/maxdb/ (gratis)

Overvej evt også:
- http://www.mimer.com/ (købe)
- http://www.firstsql.com/ (købe; skal køre i en JVM)

> ligeledes skal performance også være i top
Desværre er der flere af de betydningsfulde produkter på DBMS-markedet,
der mener at kunne forbyde publicering af benchmark-resultater, så
branchen er præget af manglende performance-tests. Men sådanne tests er
under alle omstændigheder også svære at udføre og tolke, så de får
generelle og troværdige resultater. Med andre ord: Du må selv teste.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 25-02-04 21:14

> [...]
> indtil videre som mulighed (dens Windows-understøttelse er endnu ikke
> særlig god). I stedet kunne du fx overveje:

Jeg synes ikke jeg får følelsen af at Firebird er et gennemarbejdet produkt
der egner sig til et produktionsmiljø. MaxDB derimod ser spændende ud. Har
du/i nogen erfaringer med denne?

> Overvej evt også:
> - http://www.mimer.com/ (købe)

Umiddelbart ser det ikke ud til at en MSSQL løsning vil være meget dyrere
under en SPLA aftale.

> - http://www.firstsql.com/ (købe; skal køre i en JVM)

Ser ikke umiddelbart attraktivt ud, ang JVM.

Mvh
Mark S. Rasmussen

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-02-04 07:40

Mark S. Rasmussen wrote:

> Jeg synes ikke jeg får følelsen af at Firebird er et gennemarbejdet
> produkt der egner sig til et produktionsmiljø. MaxDB derimod ser spændende
> ud. Har du/i nogen erfaringer med denne?

Firebird er et fork af interbase 6.0.
Generelt kan man sige, at den er nem at installere, performer godt. Dog har
jeg haft lidt problemer med, at den (klienten) ikke altid er threadsafe.
Endvidere kører den ikke med transaction logging, hvilket gør den uegnet
til produktionsmiljøer, hvor man har behov for recovery inden for
arbejdsdagen.
MaxDB, eller SapDB, som den hed før, har jeg benyttet i mit udviklingsmiljø
i et par år.
Hvis man behandler den ordentligt, performer den som 'skidt ud af en
spædekalv', selv med mange samtidige threads.
Jeg har ikke stødt på begrænsninger, men det skal nævnes, at jeg ikke er
tilhænger af at sprede forretningslogik over flere lag.

Stig Johansen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 25-02-04 16:29

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> være i top, og ligeledes skal performance også være i top.

Eftersom du har erfaring med MSSQL og ikke selv nævner MSDE skyldes det så
at du forventer mange ( >8 ) samtidige bruger ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-02-04 17:48

Kasper Larsen wrote:

> Eftersom du har erfaring med MSSQL og ikke selv nævner MSDE skyldes
> det så at du forventer mange ( >8 ) samtidige bruger ?

MSDE er en Desktop Engine
flere end 5 brugere så ryger performance, der lagt nogle begrænsninger ind
med overlæg af MS
Man har ikke heller ikke noget rigtigt administrationsværktøj til MSDE

MSDE er ganske udmærket hvis man arbejder lokalt på sin egen PC med større
databaser, og der på forhånd er lavet en passende frontend

- Peter

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 25-02-04 20:56

> Eftersom du har erfaring med MSSQL og ikke selv nævner MSDE skyldes det så
> at du forventer mange ( >8 ) samtidige bruger ?

Såvidt jeg ved må man ikke bruge MSDE i et produktionsmiljø, og ja, jeg skal
ikke udelukke at der kommer over 8 samtidige brugere, så det skal samtidig
være en fremtidssikret løsning.

Mvh
Mark S. Rasmussen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-02-04 21:39

Mark S. Rasmussen wrote:

> Såvidt jeg ved må man ikke bruge MSDE i et produktionsmiljø

Jow, ikke noget problem - hvis vel at mærke at man har en af mange developer
versioner (redistribution) eller evt msaccess på hver arbejdsstation

- Peter