Renlig eller ej
Fra : Anette Laursen

Dato : 25-02-04 10:00

Hej

Jeg har i snart 2 måneder prøvet at få min søn renlig. Han er nu 3 år og 3
måneder. Det intereserer ham slet ikke. Har I et godt råd?

Anette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-02-04 10:15

"Anette Laursen" <gl-10-07@uc.hernhs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har i snart 2 måneder prøvet at få min søn renlig. Han er nu 3 år og 3
> måneder. Det intereserer ham slet ikke. Har I et godt råd?

Ja.
Lad ham være med, når I selv er på toilettet, så han kan se, "hvordan man
gør".
I den forbindelse: Ser han ikke, hvordan andre - evt. større - børn går på
toilettet i dagpleje eller børnehave?
Tag det roligt. Handler det om, at du synes, han skal være blefri, inden han
skal i børnehave?
Hvis det er tilfældet, vil han sikkert synes, det er smart at tisse overkors
med de store drenge i børnehaven, når han kommer der.
Respekter, at det her synes HAN altså ikke er vigtigt lige nu.
Men vær til gengæld parat, når han giver signal til, at tiden er inde.
Og om ikke andet plejer det at hjælpe, når børnene kan gå udendørs med bar
numse eller kun underbukser til sommer.

Hilsen Inger

Fra : Tine Andersen

Dato : 25-02-04 10:34

"Anette Laursen" <gl-10-07@uc.hernhs.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har i snart 2 måneder prøvet at få min søn renlig. Han er nu 3 år og 3
> måneder. Det intereserer ham slet ikke. Har I et godt råd?

Vent til han er klar. Der går prestige i det på et tidspunkt. Min søn på 6
kan stadig tisse i bukserne, hvis han har for travlt. De drenge duer bare
ikke til det der med renlighed.

Tine

Fra : Kevin

Dato : 26-02-04 14:56

25/02/04 10:33Tine Andersen Skrev

> De drenge duer bare
> ikke til det der med renlighed.

"Vores datter har gået på toilet, med jævne mellemrum, siden hun var 1 år,
men har først smidt bleen helt, for et par måneder siden. Hun fyldte 4 i
november."

Et citat fra tråden bare for lige et vise at det sansynligvis lige som alt
andet ikke har noget med køn at gøre, men noget med hvilkke øjne der ser det
og hvilke forventninger de har, alt afhængigt af om det er med eller uden
tap.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 10:47

> [...]
>
> Jeg har i snart 2 måneder prøvet at få min søn renlig. Han er nu 3 år og 3
> måneder. Det intereserer ham slet ikke. Har I et godt råd?

Giv ham tid...
Vores datter har gået på toilet, med jævne mellemrum, siden hun var 1 år,
men har først smidt bleen helt, for et par måneder siden. Hun fyldte 4 i
november.

Man kan/skal ikke presse barnet, hvis det ikke intereserer dem. Det kommer
lige pludseligt. Vores datter ville lige pludselig ikke have ble på og denne
gang lykkedes det for hende. Hun er nu renlig både dag og nat.

Vores yngste søn gik selv på toilet som 3 årig, men han var vådligger til
han var 8 år.

Du må respektere, at din søn ikke er klar endnu - men det skal nok komme på
et tidspunkt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anette Laursen

Dato : 25-02-04 13:01

Tak for svarene. Jeg ved godt det kræver tålmodighed. Men han er begyndt i
børnehave, og er den eneste der IKKE er renlig. Så jeg føler mig lidt
presset.
Havde det dog bare været sommer...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-02-04 13:56

> Havde det dog bare været sommer...

http://www.drphil.com/advice/advice.jhtml?contentId=par_pottyprintable.xml§ion=Parenting&subsection=Infants/Toddlers

eller .... klik ind på www.drphil.com og søg på "Potty training" så finder
du en vejledning, som måske er brugbar for dig og din søn.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tine Andersen

Dato : 25-02-04 14:21

> [...]
> Tak for svarene. Jeg ved godt det kræver tålmodighed. Men han er begyndt i
> børnehave, og er den eneste der IKKE er renlig. Så jeg føler mig lidt

Der er altid en, der er sidst. Måske han skriver fantastiske bøger om 20 år.
Don't worry.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-02-04 14:41

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er altid en, der er sidst. Måske han skriver fantastiske bøger om
> 20 år. Don't worry.

Du har ret. Og han bliver såmænd renlig uanset man træner det eller ej!

Men der er ikke ret meget her i livet, der kommer af sig selv. De fleste
færdigheder kommer af træning...... at skrive bøger er en færdighed kun få
udvikler. Men den begynder med, at nogen beslutter, at barnet skal lære
alfabetet. *S*

Og det er næppe nogen skade til at lære er barn på 3 år (og ældre)
renlighed. Jeg vil endda mene, at det er synd andet. Det er eksempelvis IKKE
spor skægt at gøre i bukserne som 6-årig, hvis det sker på et tidspunkt,
hvor de "forkerte" er i nærheden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benedikte Stein

Dato : 25-02-04 21:01

Har du prøvet med en ble, som ikke er behagelig, når den er våd? Hvis han
går rundt med en ble, som kan alt det som producenterne lover, mærker han
det måske slet ikke som et problem. Hvis derimod den "klumper" mv., kan det
være at han bliver interesseret. Hvis dette er løsningen, så fortæl
endelig - det er i hvertfald det jeg selv har tænkt mig at gøre, når jeg
skal til "afvænningen".

Benedikte

Fra : Tine Andersen

Dato : 25-02-04 22:08

"Benedikte Stein" <best@nospam.privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være at han bliver interesseret. Hvis dette er løsningen, så fortæl
> endelig - det er i hvertfald det jeg selv har tænkt mig at gøre, når jeg

Stofble?

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-02-04 11:51

Anette Laursen wrote:
> Hej
>
> Jeg har i snart 2 måneder prøvet at få min søn renlig. Han er nu 3 år
> og 3 måneder. Det intereserer ham slet ikke. Har I et godt råd?

Lisbeth har allerede foreslået dr. phil's Potte-party.... det tror jeg
faktisk er en god måde at gøre det på, hvis din søn har en yndlingssuperhelt
eller lign. og kan lide at "feste"*G* se linket i lisbeths indlæg.....

ellers er der ikke meget andet for end den hårde tur... selvom han ikke er
interesseret, så tag ham med på toilettet når i andre skal derud.....
køb evt en "pottestol"(jeg ved ikke helt hvad de hedder, de der sæder til at
sætte på toilettet så små numser ikke falder i....
begynd at sætte ham på toilettet på faste tidspunkter....
feks som det første om morgenen, og det sidste om aftenen (i forbindelse med
tandbørstning, en del af aftenritualet)
sæt ham på toilettet inden i skal ud af døren (hvis ikke det er inden for 30
minutter efter sidste gang)
og sæt ham på toilettet lige efter et måltid... det giver i weekenden mindst
5 besøg på toilettet hvor der er mulighed for at tisse eller andet...

det kræver lidt mere tid og planlægning, men det virkede for os....
dernæst, når han begynder at skulle lave eller tisse på toilettet, og selv
begynder at bede om det, så køb nogle "underbuksebleer" til ham, og kald dem
for underbukser, fordi store drenge der tisser på toilettet bruger jo ikke
ble ;)
når han så har fået en god vane om dagen, kan i gå over til at
underbuksebleerne kun bruges om natten....

det kræver intensiv omtanke, planlægning og opmærksomhed i et styke tid.....
vi brugte ca 2½ md på det.... men så var han også renlig, bortset fra det
sjældne uheld fordi han var for opslugt af en leg.....
--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Ida Nielsen

Dato : 26-02-04 12:26

Tjaaa vores måde at løse problemet på var at vi talte om det i lidt tid,
hvor efter at vi bestak ham. Vi lovede ham at hvis han ikke havde ble på og
brugte toilettet i en uge, tja så ville vi tage i Toys r' us og lade ham
vælge hvad han ville ham ( Han forelskede sig i et billiard bord i voksen
størrelse til 4.000 - vi endte med noget brio tog)
Der ud over opdagede vi at han nægtede at benytte toilettet hvis der bare
var den mindste antydning af snavs i det - så vi gjorde meget rent den
første tid - og han trækker stadigvæk ud inden han hopper på tønden.,

Men ovenstående virker ikke hvis knægten ikke selv har tid til at lære det
lige nu, det kan godt være at han syntes der er andre ting som er vigtigerer
at lære - og så er de ting vigtigerer - meget vigtigerer.

Så kort sagt er han ikke klar endnu så vent - vores var 3½ inden han var
klar.

God vind med det

Hilsen
Ida

Fra : Ken Holm

Dato : 02-03-04 15:03

Hej Anette,

vi har en knægt på helt den samme alder og er i samme situation - det er dog
lidt lettere, da han er i dagpleje.
Vi har valgt at vente med børnehaven indtil efter sommerferien så han kan nå
at blive bleen kvit.
I øvrigt har jeg fået hørt hos dagplejen, at det altså er tit at børn i den
alder og startende i børnehave ikke er færdige med ble.

Træls, men vi må altså vente ....

Mvh

Ken