Kærgaard i Flynder sogn
Fra : aafe

Dato : 25-02-04 09:53

Var Kærgaard i Flynder Sogn en hovedgård?

mvh
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-04 11:53

Wed, 25 Feb 2004 09:53:08 +0100, skrev aafe:

>Var Kærgaard i Flynder Sogn en hovedgård?

Ifølge Trap, 4. udgave, står der bl.a.:
"senere ejedes den af Mogens Sehested til Holmg., hvis datter Lisbeth
S. (død 1705) 1661 arvede K., "der er udlagt til en hovedgård" (16
tdh), og hvortil der 1662 lå 177 tdh. bøndergods.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : aafe

Dato : 25-02-04 12:58

On Wed, 25 Feb 2004 11:52:37 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>S. (død 1705) 1661 arvede K., "der er udlagt til en hovedgård" (16
>tdh), og hvortil der 1662 lå 177 tdh. bøndergods.

Tak skal du have Kurt.

Jeg undrede mig over, at der i FT 1860 for Flynder Sogn står noget jeg
tydede som ovedgaard, hvilket jeg igen mente, måtte være Hovedgaard.

Det undrede mig imidlertid, fordi Kjærgaard på det tidspunkt
tilsyneladende var ejet af Jens Nielsen Berg, samt at der på dette
tidspunkt kun boede førnævnte med kone og to små børn samt svigermor,
Marie Cath. Mortensen, der står opført som hhv. Enke og Aftægtskone.

Det undrede mig også, fordi Jens Nielsen Berg ellers var opført som
Farver i Lemvig ved FT 1855, samt ved barnedåb i 1856 som indsidder i
Flynder, hvorefter han ved næste barnedåb i Flynder i 1857 pludselig
var blevet Gaardmand på Kjærgaard. Men, hans 8 år yngre kone må vel
have haft penge, eller det blev måske finansieret af svigermors
aftægtskontrakt.

Man kunne så fristes til at tro, at Kjærgaards tidligere ejer måtte
være den afdøde svigerfar, Jens Jacobsen, idet barnet ved den
sidstnævnte barnedåb kom til at hedde Morten Kjærgaard Jensen Berg, og
ligeledes at, "Enken efter Jens Jacobsen på Kjærgaard bar barnet".

Men, ved FT 1840 i Ramme Sogn var Jens Jacobsen i en alder af 61 år
opført som Gaardmand på gården Skouhöÿ i Ramme Sogn. Og det er vel
ikke sandsynligt, at en gårdmand i den alder gik hen og skiftede gård

mvh
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-04 13:51

Wed, 25 Feb 2004 12:58:15 +0100, skrev aafe:

>Tak skal du have Kurt.

Gisp!!!!!!

jeg ville lige slå efter i Krak for at se om nogle af de mennesker du
nævner skulle stå der som ejere og så blev jeg ramt af en 5 kilos
klaphammer lige på pandebrasken: jeg har læst forkert!!!!!

De oplysninger jeg gav dig, var om Krogsgård og ikke om Kærgård.
Undskyld, undskyld, undskyld ((((((

Kærgård er kun nævnt i opremsningen af gårde i sognet: "Kærgd. (1664
Kiergaard)".

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-04 13:54

Wed, 25 Feb 2004 13:50:37 +0100, skrev Kurt Hansen:

>jeg ville lige slå efter i Krak for at se om nogle af de mennesker du

Nu rabler det da vist helt for mig. Læs "Trap" og ikke "Krak"

Fra : aafe

Dato : 25-02-04 14:03

On Wed, 25 Feb 2004 13:54:08 +0100, Kurt Hansen wrote:

>Nu rabler det da vist helt for mig. Læs "Trap" og ikke "Krak"

Jo længere, jo bedre: Og en god latter er ikke at foragte )

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 25-02-04 14:01

On Wed, 25 Feb 2004 13:50:37 +0100, Kurt Hansen wrote:

>De oplysninger jeg gav dig, var om Krogsgård og ikke om Kærgård.
>Undskyld, undskyld, undskyld ((((((

Alt i orden Kurt

>Kærgård er kun nævnt i opremsningen af gårde i sognet: "Kærgd. (1664
>Kiergaard)".

Og tak skal du stadig have

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 26-02-04 23:45

On Wed, 25 Feb 2004 12:58:15 +0100, aafe wrote:

>Men, ved FT 1840 i Ramme Sogn var Jens Jacobsen i en alder af 61 år
>opført som Gaardmand på gården Skouhöÿ i Ramme Sogn. Og det er vel
>ikke sandsynligt, at en gårdmand i den alder gik hen og skiftede gård

Jeg vil lige tilføje, at brikkerne nu - takket være Bent Christensen -
er faldet på plads, idet det var Jens Jacobsen (Bjerregaard)s
svigerfar, Morten Olesen, der var Gaardmand på Kjærgaard

mvh
Arne