Fart på!! Eller hvad...?
Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 24-04-01 21:47

Jeg er nu ejer af en AMD K6-2 400MHz computer med 96MB ram, og 30GB
harddisk. Grafikkort TNT2 M64 32MB. Jeg ønsker nu at opgradere min pc så der
kommer lidt fart på! Jeg vil i første omgang købe nyt bundkort og ny
processor. Jeg havde tænkt mig at købe en 800MHz Duron, og et af de nye ATX
Soltek 75KAV bundkort. Er det nok for at få en lynhurtig pc, hvis jeg senere
også køber nyt grafikkort og mere ram? Jeg ved godt at jeg kan få
processorer langt over 1GHz, men jeg har kun penge til en 800MHz+bundkort.
Spørgsmålet er bare om jeg skal spare lidt endnu, eller om en 800MHz Duron
er lynhurtig?

Fra : Thomas Bowers

Dato : 24-04-01 22:44

Prismæssigt er en Duron 750/800 med et Soltek 75KAV, uden tvivl det bedste
køb p.t. Den kan ret nemt overclockes til 950-1000 mhz, med +266 mhz FSB.
Når du får råd kan du jo altid smække en T-bird i den, uden problemer (i
øjeblikket er f.eks en 1 ghz axia et godt valg ! Den klarer nemt +1400 mhz)
Det eneste du nok lige skal være opmærksom på er dit kabinet. Det anbefales
bruge en 300 W PSU til Duron og især T-bird !! Så her skal du muligvis lige
beregne en ekstra udgift på 4-500 kr.
Nu ved jeg ikke om du har mod på at overclocke din computer, men hvis du har
skal du nok også se efter en lidt bedre køler (priser fra 150-550 kr)

Hilsen Thomas

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 24-04-01 23:24

Hver også opmærksom på hvilken type RAM du har i den gamle maskine.
Med stor sandsynlighed kan du nemlig ikke bruge den i den nye!

Mvh. Brian

Fra : Lars

Dato : 25-04-01 11:50

On Wed, 25 Apr 2001 00:24:25 +0200, "Brian Bilenberg"
<brian@bilenberg.dk> wrote:

>Hver også opmærksom på hvilken type RAM du har i den gamle maskine.
>Med stor sandsynlighed kan du nemlig ikke bruge den i den nye!

Og hvad udleder du det fra? Han har en K6-2 400MHz, hvilket vil
sige at han sandsynligvis har PC100 RAM, og det er der da ikke
noget problem i at 'genbruge'.

Se også gerne <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 25-04-01 14:57

> Og hvad udleder du det fra? Han har en K6-2 400MHz, hvilket vil
> sige at han sandsynligvis har PC100 RAM, og det er der da ikke
> noget problem i at 'genbruge'.

Øhh....jeg må vist have siddet og sovet lidt. Jeg mente den kørte
6*66Mhz, men du har da ganske ret i at den kører 100Mhz FSB så det er
vist ikke noget problem...

Mvh. Brian

Fra : Lars

Dato : 25-04-01 21:18

On Wed, 25 Apr 2001 15:56:31 +0200, "Brian Bilenberg"
<brian@bilenberg.dk> wrote:

>Øhh....jeg må vist have siddet og sovet lidt. Jeg mente den kørte
>6*66Mhz,

Det *kan* den også godt, det er bare ikke det mest sandsynlige.

>men du har da ganske ret i at den kører 100Mhz FSB så det er
>vist ikke noget problem...

Det er også mit gæt.

vh

Fra : Jakob M

Dato : 25-04-01 23:33

> Spørgsmålet er bare om jeg skal spare lidt endnu, eller om en 800MHz Duron
> er lynhurtig?

Jeg lavede nøjagtig det samme skift for et par måneder siden, og der er en
verden til forskel. Min Duron 650 kører nu 910 Mhz (6,5x140) og er ca 3-4
gange hurtigere end min gamle K6-2 400 til CPU-intensive opgaver.
Skift bare nu, du kan altid senere købe en Tbird og/eller et lækkert
grafikkort.

Mvh
Jakob