"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
news:c1s951$gp2$1@sunsite.dk...
> På min skole kører vi 1024 X 768.
> Vi har brugt MS Office indtil for 12 måneder siden. Da kommunen så skulle
> ryste op med godt 45000,- til at forny licenserne, sagde de nejtak. Det
> eneste alternativ vi fandt var Staroffice.
> Det har været mere end svært at få folk til at bruge det og der har været
> utroligt meget brok fra kollegaerne. Det blev endda i fuldt alvor
foreslået
> at fyrer en kollega for så at bruge pengene på nye MS-licenser og fordele
de
> timer der så manglede at blive undervist på alle andre - suk.
> Jeg har i det nye Image lagt OpenOffice ind - der skulle ikke være nogen
der
> lægger mærke til forskellen.
> Mvh
> Bo Ramsing
Den med at fyre lærere for at skaffe materiale viser jo hvor forsigtig en
formand eller andre offentlige personer skal være når de udtaler sig. Ritt
Bjerregaard er tit og ofte blevet citeret for at mene at hvad ikke alle kan
lære, skal ingen lære - det har hun aldrig sagt og det er jo også noget
sludder, men alligevel bliver den påstand kolporteret i en uendelighed (og
jeg er ikke socialdemokrat) - akkurat som formanden for DLF er blevet
citeret for at man blot skal fyre nogle lærere for derved at få flere bøger.
Denne idé gribes nu af en række lærere - mærkværdigvis nok mest af de unge
lærere, der ikke har denne solidaritetsfølelse eller det overblik, der
kræves når man taler om lærerorganisationen. De overser alle det faktum, at
det i stedet vil komme til at betyde at de skal løbe hurtigere, arbejde
noget mere for at erstatte den fyrede kollega. Det kan være at man som ung
lærer er vældig tilfreds med -for samme løn - at arbejde endnu flere timer
end man gør, men det forhindrer overenskomsterne os heldigvis at gøre - men
tendensen er skræmmende: vi er nær ved dette egoistsamfund, som er omtalt
som et samfund, hvor den der har mest også kan gribe mest (jf. fortalen til
Jyske Lov) - jeg har selv en kollega, der har svært ved at forstå, hvorfor
vi så principfast mener at vi ikke skal have penge med for at gå på arbejde,
at vi ikke mener at det er vort ansvar at betale bøger og materialer med
vort job. Det er politikernes ansvar at sørge for at vi har de fornødne
remedier, hvis de ønsker en bedre og mere udviklende skole - er dette ikke
tilfældet, så skal de blot sige til, men så skal de heller ikke bagefter
komme og sige, at vores elever ikke lever op til de internationale
standarder.
Problemet er her, at man så tilføjer: og vi har i øvrigt også verdens
dyreste skolevæsen. Igen et mantra som er opfundet af løgnagtige
journalister eller journalister, der ikke aner, hvad de taler om (jf.
ugebrevet Mandag morgen, der i sin tid kolporterede dette falsum og som
flittigt bliver citeret som om det er den rene, den skære sandhed).
Men disse slagord er desværre blevet en del af den retorik den nuværende
regerings populistiske udmeldelser finder det for godt at fremme:
slagordenes magi (jf. Schlüters: "Det går ufatteligt godt") -slagord som en
hel masse mennesker blindt troede på uden refleksion af nogen art, og jf.
igen de nye slagord i debatten, taget fra en reklame for Nordea (tidligere
Unibank): noget for noget.
Her synes man altså at mene at noget for noget skal udstrække sig til at
lærerne også påtager sig ansvaret for skolematerialernes tilstedeværelse via
"noget for noget" -mantraet, uden at man opdager, at det i virkeligheden
drejer sig om "noget for nogen" - de rige kommuner har jo råd til
materialer, de fattige kommuner har ikke ,men samme model tror man at man
kan benytte som en slags skabelon til alle kommuner. SUK!
Den samme unge kollega på vores skole taler om hvordan en af de mindre
kommuner i Jylland har haft succes med at få materialer up-to-date uden
problemer med de midler de har, medens han forudsætter at f.eks. Københavns
kommune har meget større midler og at alle kommuner får det samme og derfor
i princippet kan gøre det samme - det beklagelige ved hans fremstilling er
imidlertid at alt ikke er lige, hvilket han har grumme svært at forstå - men
han er jo også radikal
--
ahw
--
ahw