Stor kat...?
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 13:31

Hejsa

Hvis man gerne vil have en rigtig, rigtig stor han-kat, hvilken race skal
man så vælge.

Hvis jeg kunne få en los, ville jeg gerne det.

Den må gerne være høj og muskuløs - og skal ikke bare have lange lemmer.
Samtidig skal den være sund "til knoglerne" og ikke et fremavlet biologisk
misfoster.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Lene Hansen

Dato : 24-02-04 14:00

Hej.

Jeg mener det er maine coon der kan blive størst, ellers norsk skovkat, men
det ved dem, der har dem sikker bedre end jeg!

Med venlig hilsen

Lene

Fra : Ida

Dato : 24-02-04 14:57

--
"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> [...]
> Samtidig skal den være sund "til knoglerne" og ikke et fremavlet biologisk

Hej Jan

Maine coon er verdens største tamracekat, men som det er med alle racekatte,
så er den jo fremavlet
Når du skriver 'fremavlet biologisk misfoster' i hvilken retning tænker du
så ? Er det udseendet eller sundheden der bekymrer dig ? *s*

Venligst
Ida

CorkyCoon
www.corkycoon.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 15:34

> Når du skriver 'fremavlet biologisk misfoster' i hvilken retning tænker du
> så ? Er det udseendet eller sundheden der bekymrer dig ? *s*

Det er lidt begge dele. Jeg bryder mig ikke om dyr, der ikke er sunde og
stærke og hvis gener bærer præg af at være svækket gennem for lang tids avl
indenfor samme race.

Jeg bryder mig heller ikke om katte, der er avlet kunstigt langhårede eller
andet..

Til gengæld kan jeg godt lide en stor, kraftig, spændstig og sund kat

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ann K

Dato : 24-02-04 19:42

Hej Jan.
Klipper og hakker...

> Det er lidt begge dele. Jeg bryder mig ikke om dyr, der ikke er sunde og
> stærke og hvis gener bærer præg af at være svækket gennem for lang tids
avl
> indenfor samme race.

Det du taler om der kaldes indavlsdepression og findes hos alle racedyr
uanset art ... Dygtige og ansvarsbevidste opdrættere forsøger så at holde
den såkaldte indavlskoefficient så lav som overhovedet muligt, netop for at
bevare en så stor genpulje som muligt. Den store genpulje betyder at
avlmaterialet bliver så bredt og varieret, at en egentlig indavlsdepression
kan undgåes.

> Jeg bryder mig heller ikke om katte, der er avlet kunstigt langhårede
eller
> andet..

Det er der vist heller ingen katte som er... de langhårede eller
semilanghårede racer der findes er alle et produkt af de naturlige
mutationer, der er sket i en given bestand af katte... Nogle opdrættere
eller i enkelte tilfælde "naturen selv" har så medvirket til opdtåen af en
egentlig race... Skal en race anerkendes som race, kræves det at den
standardiseres og det giver som regel opdrætterene af racen grå hår i
hovedet at forsøge at lægge sig så tæt op af racestandarden, som jo
beskriver den perfekte kat
Men al kontrolleret avl er vel kunstigt Hvis en kat selv kunne
bestemme, hvem den skulle parre sig med ville de fleste jo ikke skele til
race, men udelukkende til køn ;-D

> Til gengæld kan jeg godt lide en stor, kraftig, spændstig og sund kat

Det kan jeg bestemt også! måske derfor at jeg er faldet for
skovkattene...
Men du skal være klar over at alle racer døjer med deres problemer - og hos
Maine Coon, Norsk skovkat, Britisk korthår og vist et par enkelte andre
store tunge racer, er det desværre sådan at man har konstateret flere
tilfælde af Hofteledsdysplasi MCO har også en hjertefjel kaldet HCM,
der ligger i nogle af avlslinierne... og sådan kan man blive ved!
Det er ikke tale om at disse grimme sygdomme er opstået pgr kunstig avl...
snarere at sygdommene hele tiden har ligget i disse racer siden
"foundation" (dvs hos de katte, man på et givet tidspunkt har besluttet
kunne leve op til den fastsatte standard)... sygdommene er vel egentlig
først blevet opdaget _fordi_ der nu var tale om kontrolleret opdræt...
Skal du ud og anskaffe dig en af disse racer vil det derfor være en rigtig
god ide at købe fra en opdrætter, der har valgt at teste sine avldyr i
hoved og bag... Ikke at det giver dig en 100% garanti for at du kan få en
sund og rask killing/kat uden arvelige defekter - men det giver dig en 100%
garanti for at der er tale om en opdrætter, som gør sit bedste for at komme
de arvelige lidelser til livs! Og det må vel også tælle for noget

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 20:09

> Hej Jan.

Hej Ann

Tak for et godt indlæg - jeg vil i givet fald gøre som du siger - at vælge
en seriøs opdrætter.

Jan W Nielsen

Fra : Charlotte Henriksen

Dato : 25-02-04 15:38

Hej Alle og Ann K

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv.

> [...]
komme
> de arvelige lidelser til livs! Og det må vel også tælle for noget

Jeg går selv meget ind for at teste i hoved og røv. Nogle opdrætter synes
det er spild af penge men jeg gør det netop for at vide mest muligt om det
jeg avler på. Jeg synes at kattekøberen har krav på at købe en kat der er
fremavlet med omtankt.
Nogle tests f.eks. HCM er ikke entydige, d.v.s. du kan teste din kat som 1
årig, og den bliver fundet fri, men den kan godt udvikle HCM alligevel som 4
årig. Så testing er ingen garanti, men hvis man tester inden katten går i
avl, ca. 1½ år og igen når den er ca 5 så har man en god formodning om at
katten er iorden eller ej. Hvis denne testing så bliver fulgt op gennem
flere generationer, ja så kan man med tiden opbygge en større og større
sikkerhed for at ens alvs dyr er iorden.
Den nye katte ejer skal kunne købe en kat, som de kan forvente at have i
mange år fremover, og det vil jeg gerne sikre ligegyldigt om det er en kat
il kæl eller avl. Når først katten kommer ind i dit hjem, så bliver den jo
et familiemedlem.

Til Jan vil jeg foreslå at du tager ud og besøger forskellige opdrættere.
Langt de fleste opdrættere viser gladeligt deres katte frem og fortæller om
deres liv og gøren. På den måde kan du opleve de forskellige racer i deres
vante miljø hvor de er trygge og afslappede.
Du er ihvertfald vekommen til at slå på tråden eller maile hvis du har lyst
til at se mine. Jeg har Maine Coon og du kan se billeder på www.sechercat.dk
Maine Coonen er ihvertfald et aktivt medlem af din familie og til evig fryd
både for øjet og sjælen.

Held og lykke i din søgen
Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 16:57

> [...]
> deres liv og gøren. På den måde kan du opleve de forskellige racer i deres
> vante miljø hvor de er trygge og afslappede.

Det vil jeg gøre.

> [...]
www.sechercat.dk
> Maine Coonen er ihvertfald et aktivt medlem af din familie og til evig

Tak - det er nogle flotte katte, som du har. Jeg vil samtidig sige, at det
ikke bliver nu, at jeg skal have en kat, da jeg jo heldigvis stadig har
vores nuværende, og da vi ikke ønsker to.

Men engang... sikkert en Maine Coon..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kate

Dato : 25-02-04 21:26

"Charlotte Henriksen" <charlhen@stofanet.dk> wrote in

> Jeg går selv meget ind for at teste i hoved og røv.

Før jeg begyndte at følge denne gruppe, spekulerede jeg slet ikke på
den slags, men efter alle disse gode diskussioner har jeg da fået
øjnene op for at en kat ikke "bare" er en kat. Altså jeg har altid
synes at de havde hver deres personlighed, men dette at betale måske
500-1000 kr. mere for en kat er selv jeg da blevet lydhør overfor.
Gruppen her har da også vist mig at hvis jeg skal ha' racekræ en dag
(foruden de to jeg har) så er der flere opdrættere her på gruppen som
jeg ville tale alvorligt med om det
Det er dejligt at se hvor mange ansvarsfulde opdrættere der faktisk er,
man hører jo desværre mest om de grelle eksempler hvilket let kan lede
til den gamle historie om pengemaskiner, som vi jo alle hader.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-02-04 18:01

> Jeg går selv meget ind for at teste i hoved og røv. Nogle opdrætter synes
> det er spild af penge

Der findes ingen undskyldning for at lade være. Det er skavanker man ikke
kan se med det blotte øje og dermed ingen mulighed har for at vide hvordan
status er.

> [...]
> årig, og den bliver fundet fri, men den kan godt udvikle HCM alligevel som
Jep! Det KAN udvikle sig senere i livet. Dog er det bevist at de fleste
tilfælde kan ses på scanne resultaterne når katten er mellem 1 og 3 år. Og
det er hvad man har at holde sig til.

> [...]
> flere generationer, ja så kan man med tiden opbygge en større og større
> sikkerhed for at ens alvs dyr er iorden.

Det er sjovt det med ordet "garanti". Jeg har hørt mange opdrættere sige
"der findes jo ingen garanti" (læs: hvorfor så teste?). ... og dermed tænkt
meget over det med garantier .. og afprøvet det på mine killingekøbere. Ja,
jeg har sagt : Selvom man scanner så findes der ingen garanti.
Så har jeg kigget på deres reaktion.... faktisk er der ikke en enste der har
haft anden reaktion end: Nej selvfølgelig ikke.
Min tanke om det er at det er opdrættere der har "opfundet" det med
garantien. Der kan ikke være mange killinge-købere der ligefrem forventer
garanti ... De ved da godt at det er levende væsner, og der kan ske ting og
sager selvom man har gjort et stort arbejde for at undgå skavankerne og
opdrætte killinger med et godt helbred.

> [...]
> il kæl eller avl. Når først katten kommer ind i dit hjem, så bliver den jo

Det er nemlig lige det. Man kommer jo til at holde af dem

> [...]
www.sechercat.dk
> Maine Coonen er ihvertfald et aktivt medlem af din familie og til evig

Kan kun sige: Du gør det godt, Charlotte. Også i følge min bedste
overbevisning er det den rigtige vej at teste kattene, så vi ved hvad vi
arbejder med
Garantier er der aldrig nogle opdrættere der kan udstede, men med
sandsynlighedsberegning, statistik, sund fornuft kan vi komme langt.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk
PS Min hjemmeside er ikke opdateret. Alle killingerne er solgt og flytter
snart hjemmefra.

Fra : fam. Ager

Dato : 24-02-04 19:07

Hej Jan
Hvad med en Ragdoll?, den bliver godt nok ikke så høj som en Main coon, men
vægtmæssigt er de vist ret det samme, men det er en udpræget hjemme kat, den
hopper ikke ikke så gerne op og kradser sjældent kløer. er generelt meget
"hundet" i sin adfærd!

---
T-man

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 20:10

> [...]
den
> hopper ikke ikke så gerne op og kradser sjældent kløer. er generelt meget

Det var måske også en mulighed.

Har du nogle gode links..?

/Jan W Nielsen

Fra : fam. Ager

Dato : 24-02-04 21:10

Hej igen!
ikke på stående fod, men prøv at søg på racen i google, der kommer en del
frem, og prøv på Darak (Dansk racekatte klub).
min er fra DK solskinøen på bornholm, -prøv at se!
marie

---
T-man

---
T-man

Fra : David Bjergsø

Dato : 25-02-04 15:41

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> Hvis man gerne vil have en rigtig, rigtig stor han-kat, hvilken race skal
> man så vælge.

Jeg vidste da slet ikke du var missemenneske Jeg er med på holdet......
Maine Coon er den misser du leder efter. De har et godt roligt sind, og er
meget kærlige også bliver de også store som bare pokker. (dog ikke tysk
Maine Coon, de kan godt være noget mindre, min mor har en lille trold af den
art, og jeg har en af killingerne fra hende)

> Hvis jeg kunne få en los, ville jeg gerne det.

Jo større jo bedre.... :o

> Den må gerne være høj og muskuløs - og skal ikke bare have lange lemmer.
> Samtidig skal den være sund "til knoglerne" og ikke et fremavlet biologisk
> misfoster.

Og en der ikke dytte af hvem som helst

/David

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 16:55

> Jeg vidste da slet ikke du var missemenneske

He-he.. Har vi truffet hinanden i en anden gruppe..?

> Maine Coon er den misser du leder efter.

Det tror jeg også.

Jeg er vild med løvemanken - men så engang en Maine Coon, som jeg syntes var
en lang tynd "lemmedasker".

Altså - jeg vil gerne have kattenes svar på 80´er-filmstjernen "Dolf
Lundgren", der spillede med i Rocky-filmene. Jeg er ikke interesseret i en
katte-version af en tynd "lemmedasker" på 2 meter og 15. Hvis du
forstår....

Den må gerne være stor og høj, men den skal være solid stadigvæk. 10 kg
missekat ville være at foretrække. Er det realistisk..?

> Og en der ikke dytte af hvem som helst

*LOOOL*

Nåå - er det dig.. )

/Jan W Nielsen

Fra : Ann K

Dato : 25-02-04 19:29

Hej igen Jan

> Den må gerne være stor og høj, men den skal være solid stadigvæk. 10 kg
> missekat ville være at foretrække. Er det realistisk..?

Så skal du lige have en venlig "advarsel" med i købet
Maine Cooon og norsk skovkat vokser nærmest i ryk... dvs at du den ene dag,
står med den søøøødeste lille killing, der er ordentligt proportioneret -
dagen efter ligner kræet alt andet end en stor , muskuløs, og stærk kat
MCO og NFO er (alt afhængig af hvilken avlslinie, det enkelte individ
kommer fra) meget lang tid om at udvikle sig... du må første regne med at
katten har nået fuld størrelse i 4 - 5 års alderen! Og i mellemtiden må du
affinde dig med perioder, hvor kræet ligner en lang lemmedasker med
girafben
Min Aske (NFO) havde en periode, hvor han nærmest var rektankulær, uden
pels, en enormt lang hale, tykke ben, og ingen krop... Han lignede virkelig
en ufærdig teenager!!!
Men prøv at se dette link...

Sådan kan en lemmedasker altså komme til at se ud... med lidt tålmodighed
Aske er fuldvoksen - 6 år, og med en vægt på ca 7.5 kilo

Fra : Kate

Dato : 25-02-04 21:30

David Bjergsø <davidb@indutek.com> wrote in

> Jo større jo bedre.... :o

Ja, jeg er godt nok ogdå til MCO, dejlig missekat. Desværre har jeg
lidt små-problemer med pelsen på min Somali, altså vejrtrækning i
perioder, så jeg tør ikke få flere langhårede. Desuden ved jeg med
migselv at jeg ikke gider pelsplejen, men smukke _det_ er de. Bare giv
mig en tabby MCO, så kan den simpelthen ikke blive smukkere, men jeg er
nu altså også helt pjattet med de stribede misser

Fra : Ann K

Dato : 26-02-04 17:26

Hej Kate.

> Ja, jeg er godt nok ogdå til MCO, dejlig missekat. Desværre har jeg
> lidt små-problemer med pelsen på min Somali, altså vejrtrækning i
> perioder, så jeg tør ikke få flere langhårede.

Det der med problemer med at kunne tåle pelsen.... Jeg kender en som
bestemt ikke kan tåle somalier (nysen og rindende øjne) - men som selv har
hele 4 skovsere ... Og min svoger har alle dage haft store problemer med
at klare Sagas korthårede bamsepels, mens han aldrig har haft symptomer med
sine egne korthårede huskatte eller den chincillaperser, der også boede hos
ham...

> [...]
> mig en tabby MCO, så kan den simpelthen ikke blive smukkere, men jeg er
> nu altså også helt pjattet med de stribede misser

Det er nu altså ikke så vanskeligt endda... selvfølgelig kan du komme ud
for et eksemplar, der beslutter sig for en tilværelse som "skabsperser"
(som fx min Aske), men generelt er der altså ikke så forfærdelig megen
pelspleje

Prøv at finde en opdrætter som gider at have dig på dagligt besøg i flere
timer i gennem en fx uges tid... så må du da kunne finde ud af om, du
heller ikke kan tåle MCO-pels....
Jeg synes nemlig det er såååå søøøøøønd at du ikke kan få en ordentlig kat
i stedet for den der "aby"hippie, du har rendende ;oD

Fra : Kate

Dato : 26-02-04 21:59

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> wrote in

> Prøv at finde en opdrætter som gider at have dig på dagligt besøg
> i flere timer i gennem en fx uges tid... så må du da kunne finde
> ud af om, du heller ikke kan tåle MCO-pels....

Nu er det jo ikke _meget_ aktuelt med flere katte lige nu. 3 af dem er
jo faktisk ret unge, Donse har faktisk fødselsdag i dag, 4 år, og Mows
er 2 år til Maj, Lante blev 4 i Oktober, Johan bli'r 14 til sommer
Og desuden var drømmen jo, _hvis_ jeg skulle købe en MCO at købe den
hos Birgitte (True Trust) hvis hun ville sælge mig en mis. Du kan godt
se at jeg nok ikke liiiige kunne belejre hende i en uge, ikk'?
Og dertil er det ikke hele tiden et problem med Lantes pels og bestemt
ikke et stort problem, men jeg er meget opmærksom, for jeg ville slet
ikke kunne klare at købe en kat for at måtte skille mig af med den pga
min egen dumhed.

> Jeg synes nemlig det er såååå søøøøøønd at du ikke kan få en
> ordentlig kat i stedet for den der "aby"hippie, du har rendende
> ;oD

Ej, så synd er det nu heller ikke, for de er jo rent faktisk nogle
dejlige misser, men gode personligheder. Og helt ærligt så synes jeg
faktisk at Donse _er_ smuk med sin røde farve, hun måtte bare gerne ha'
vejet ca 7 kg mere

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-02-04 22:07

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> writes:

> Donse har faktisk fødselsdag i dag, 4 år

Stort tillykke til Donse :flag: :spinn: Håber at du har givet ham
noget godt i dagens anledning

> Og desuden var drømmen jo, _hvis_ jeg skulle købe en MCO at købe den
> hos Birgitte (True Trust) hvis hun ville sælge mig en mis. Du kan godt
> se at jeg nok ikke liiiige kunne belejre hende i en uge, ikk'?

Se det kan jeg egentlig ret godt forstå
Men der er jo også grøftekanter omkring Vejle og et br-telt er skam
ikke så dumt, hvis det er varmt og ikke regner..*G*

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Kate

Dato : 26-02-04 22:28

Henrik Pedersen <misbams@edb.invalid> wrote in

> Stort tillykke til Donse :flag: :spinn: Håber at du har givet ham
> noget godt i dagens anledning

Tak, fra Donse, som altså er en pige og jow, den stod skal på
fødselsdagsmiddag i form af skrubber til alle mand Det satte de
skam stor pris på selvom de vidst nok var temmeligt ligeglade med
anledningen.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-02-04 22:57

> [...]

> fødselsdagsmiddag i form af skrubber til alle mand Det satte de
> skam stor pris på selvom de vidst nok var temmeligt ligeglade med

Sorry :-/
Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på (om noget overhovedet..*S*)
Det lyder da lækkert *mums*
Måske jeg skulle afprøve det på hende den kræsne jeg lever sammen med

Fra : Denise

Dato : 26-02-04 22:05

> Jeg synes nemlig det er såååå søøøøøønd at du ikke kan få en
> ordentlig kat i stedet for den der "aby"hippie, du har rendende ;oD

Hov hov, der må jeg vist lige bryde ind, du skal absolut generer de dejlige
Somali dyr, når du jo selv kun må nøjes med en militær somali (frit stjålet
fra Marianne)

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 26-02-04 22:29

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> militær somali

Hahahahaha, er det en aby?

Fra : Denise

Dato : 27-02-04 07:41

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
> "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> Hahahahaha, er det en aby?
>
> --
> Kate

Ja, en kronraget Somali
Nu når hun var så fræk at kalde en Somali for en hippie Aby.

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 28-02-04 00:32

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in

> Nu når hun var så fræk at kalde en Somali for en hippie Aby.

Ja, jeg kun jo ikke tillade mig at spille fornærmet, da jeg jo selv
helt fra starten har benævnt Lante som hippiekat Mows var jo lidt
tid om at vænne sig til alt det hår når det var nussetid.

Fra : Ann K

Dato : 27-02-04 23:16

> [...]
dejlige
> Somali dyr, når du jo selv kun må nøjes med en militær somali (frit

HA - du tager helt fejl Denise... jeg har ikke en militærsomali!!!
Jeg har en abyssinsk skovkat!!!!

Ann - og Namacoola med stor vinterpels

Fra : Kate

Dato : 28-02-04 00:33

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> wrote in news:c1ofa0$juo$1@sunsite.dk:

> Jeg har en abyssinsk skovkat!!!!

Hahahaha, der kommer godt nok nogle spøjse racebetegnelser på banen

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 28-02-04 22:56

Kate wrote:

> Hahahaha, der kommer godt nok nogle spøjse racebetegnelser på banen

Ja, jeg har også een - jeg har en aby og en russer, og hvis de fik
killinger, så blev det til russinier = rosiner

Mvh.
Danielle

Fra : aof1

Dato : 27-02-04 13:59

Du skal have en Maine Coon!!!
mvh

Fra : arvika

Dato : 01-03-04 09:08

hej

Det er ikke kun størrelsen, men også hvilket temperament, du ønsker dig
hos katten, der kan afgøre, hvilken race, du måske skulle se nærmere på.
Lige umiddelbart falder maine coon og norsk skovkat mig ind, men selvom
de er store katte,så er det jo inge garanti. jeg har selv en maine coon
hunkat, og hun er da klart den mindste kat, jeg nogensinde har haft med
at gøre, og vi har altid haft en to eller tre katte i mine hjem.
Men nu størrelsen er det vigtigste -foruden, at den er sund og rask- så
ville jeg gå efter en racekat. Min sommerhuskat er 9kilo, men det er
ikke normalen, og done odds for en stor kat stiger med regelmæssigheden
i kattens familie vægtmæssigt.

Håber du kunne bruge det

http://www.kandu.dk/