Squid og RealMedia
Fra : Carsten Keller

Dato : 24-02-04 13:10

Hej gruppe.
Vi har nogle brugere der meget gerne vil se video på tv2.dk. De bruger jo
som bekendt RealMedia, men det burde jeg da kunne sende gennem squid også,
right? Jeg kan ikke få det til at spille, men jeg har da fundet andre
realmedia-filer på nettet der virker. Men de ligger vist bare til almindelig
download, og bliver så afspillet efter de er hentet...

Takker
Keller

Fra : Troels Arvin

Dato : 24-02-04 14:11

On Tue, 24 Feb 2004 13:09:50 +0100, Carsten Keller wrote:

> Vi har nogle brugere der meget gerne vil se video på tv2.dk. De bruger
> jo som bekendt RealMedia, men det burde jeg da kunne sende gennem squid
> også, right?

Squid er en HTTP- og FTP-proxy, ikke en hvad-som-helst proxy. HTTP passer
ikke særlig godt til streaming[1], og man benytter da også normalt
streaming-protokoller i stedet for HTTP. I RealPlayer-tilfældet er den
foretrukne protokol "RTSP" (port 554/tcp,554/udp).

- Men angiveligt kan man godt bruge HTTP som en nødløsning. Se fx:
http://www.squid-cache.org/Doc/FAQ/FAQ-7.html#ss7.4

Derud over kan man vist købe egentlige RealMedia proxy-produkter, men det
er nok lidt for meget at gøre ud af det.

Endelig: Hvorfor ikke bare give folk lov at benytte RTSP igennem
firewall'en? Så vidt jeg kan se i min pakkesniffer, kan det klares ved,
at jeres brugere må åbne TCP-forbindelser til port 554.

Note 1:
- altså hvor man får materialet ned i småbidder, som godt må tabes i
et vist omfang, og hvor man i øvrigt forhandler med serveren om kvalitet,
m.v.

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-02-04 08:49

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> [...]
> foretrukne protokol "RTSP" (port 554/tcp,554/udp).
>
> - Men angiveligt kan man godt bruge HTTP som en nødløsning. Se fx:

Jeg har kigget på den, men jeg kan ikke få det til at spille. Muligvis noget
med at Real-serveren også skal understøtte det...

> Derud over kan man vist købe egentlige RealMedia proxy-produkter, men det
> er nok lidt for meget at gøre ud af det.

Bestemt. De kommer vist mest til deres ret hvis man vil nøjes med en enkelt
stream ind og så splitte den op. Men så længe det meste trafik kommer
indenlands lever vi fint med at der kommer en stream pr. bruger.

> Endelig: Hvorfor ikke bare give folk lov at benytte RTSP igennem
> firewall'en? Så vidt jeg kan se i min pakkesniffer, kan det klares ved,
> at jeres brugere må åbne TCP-forbindelser til port 554.

Det bliver nok også enden på det, men der sidder også en del klienter med
private IP# bag den, og vi vil helst ikke til at NAT'e dem.

Men nu har jeg indset at der nok ikke lige er nogle hurtige, pæne løsninger
på mit problem, så portene er åbnet i firewallen.

Keller

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-02-04 09:19

On Wed, 25 Feb 2004 08:48:54 +0100, Carsten Keller wrote:

> Det bliver nok også enden på det, men der sidder også en del klienter
> med private IP# bag den, og vi vil helst ikke til at NAT'e dem.

Mon ikke I allerede nu NAT'er således at maskinerne med private IP'er fx.
kan forbinde til port 80/tcp i omverdenen? - Tilføjelse af en ekstra port
gør vel hverken fra eller til, så.

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-02-04 15:47

> Mon ikke I allerede nu NAT'er således at maskinerne med private IP'er fx.
> kan forbinde til port 80/tcp i omverdenen? - Tilføjelse af en ekstra port
> gør vel hverken fra eller til, så.

Niks, ingen NAT pt

Keller