Mysteriet Lorentz Fitz....
Fra : Jens M. Jensen

Dato : 24-02-04 00:03

Hej!

I mine aner gemmer sig Hr. Lorentz Fitz. Ham har jeg før søgt oplysninger
om - og gør det stadig. For han synes efterhånden nærmest at være et
mysterium!

Om Lorentz ved jeg noget: Han døde den 1. januar 1770, eller måske få dage
før. Han efterlod sig da ét stk. frugtsommelig hustru, vistnok nummer 3 i
rækken, hvorfor boet ikke kunne gøres op før senere. Det kan man læse i
godsskiftet fra Baggesvogn. I samme skifte står Lorents i 1769 opført som
boende i Bolleholt. Ministerialbogen fra Sindal angiver den 13. maj 1770 -
ved datteren Birgethes dåb - faderen som "sal. Lorentz Fits, Skytte".

Og fra forskellige kilder - som jeg ikke selv har haft lejlighed til at
verificere - kommer en masse andre oplysninger, som jeg alt i alt har fået
til at se således ud:

Lorents Fits
f. 1707???, d. 1. jan. 1770 i Sindal
Håndtering: Constabel, skytte, skovfoged
1. ægteskab: Marie??,
børn: -
2. ægteskab: Else Nielsdatter,
børn: Lorents (1756), Pejter Christian (1759), Marie (1760)
3. ægteskab: Kirsten Thomisdatter (g. 1763, Fladstrand),
børn: Thomas (1764), Mathias (1766), Christian (1767), Jacob (1769),
Birgethe (1770)

Sidstnævnte Birgethe var min tip-tip-tip-oldemor.

Den gode Lorentz efterlod sig altså 8 børn, og dermed en anseelig bunke
efterkommere! Og er jo genske velbeskrevet. F.eks. optræder han angiveligt
som anklaget i en straffesag, idet han skal have skudt én eller to
personer - som imidlertid var krybskytter, hvorfor han naturligvis
frikendtes...

Han synes derfor umiddelbart at skulle være en "simpel sag" at komme videre
med i min søgen "bagud" efter forfædre. Men sådan er det ikke! Ingen kan
tilsyneladende gøre rede for, hvorfra Hr. Lorentz stammer. En enkelt kilde
vil vide at Lorentz' rigtige navn er Lorentz Christophersen Fitz. Og andre
igen at han egentlig hed Søren!

Alle referencer jeg har fundet angiver - med én undtagelse - at har er født
"omkring 1707" i Sindal. Jeg har derfor været igennem kirkebogen for Sindal
i årene der omkring. Ganske uden resultat.
Den ene kilde som afviger angiver Lorentz' fødsel til 1727, også i Sindal.
Dette sidste har jeg desværre ikke haft mulighed for at efterprøve i
kirkebogen.

"Mysteriet" for mig er er, at så mange som tilfældet er har beskæftiget sig
med Lorentz, uden at kunne hitte rede i hvorfra han stammer, trods det at
han ellers synes at være velbeskrevet.

HVAD er den indlysende detalje som er overset ?? - hvis der altså er en...!

Mvh. Jens Møller Jensen,
Toftlund
____________

Personal web-site: http://hjem.get2net.dk/jensmjensen E-mail:
jens.m.jensen@get2net.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-02-04 08:17

Lorentz Fitz efterlader sig adskillige umyndige børn. Til alle disse børn må
der i skiftet være anført en formynder. som jo oftest er en slægtning på
faderens side. Så prøv at forske i disse formyndere, så kan du måske ad
denne vej finde hans fødested. Imiddelbart kunne man forestille sig at han
oprindelig var en hvervet soldat fra udlandet. Dem var der mange af i
Danmark i 1700-tallet.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 24-02-04 22:32

Hej Bodil,

og tak for tippet om formyndere. Det er værd at prøve ved lejlighed!
Desværre bor jeg i den "anden ende" af landet - i Sønderjylland - så det
ligger lidt tungt med at få fingre i de rigtige materialer, med mindre man
kan finde dem på Landsarkivet i Aabenraa ? (Man kan jo selvfølgelig også
være heldig at nogle har mod på at kigge - Lorentz har mange efterkommere i
Vendsyssel.)

Jeg har, igen-igen, kigget mine oplysninger igennem, og kan føje lidt til:
Lorents hed iflg kirkebogen for Fladstrand egentlig Lorentz Christophersen
Fits:

I juni 1763 blev i Fladstrand copuleret Under-Constabel Lorents
Christophersen Fitz og Kirsten Thomisdatter Sinding (f. 16. januar 1728 i
Fladstrand, forældre Thomas Sinding og Birthe Christensdatter). Lorentz og
Kirsten skal være at finde i Baggesvogn efter 1784.

Jeg har også oplysninger som tyder på, at det var Lorentz' far, som var
hvervet soldat fra Tyskland, og at hans navn var Christopher Fitz. Men det
får indtil videre stå ubekræftet; jeg har ikke i det jeg har tilgængeligt
eller på nette kunne finde ham.

mvh. Jens Møller Jensen,
Toftlund

noget kan tyde på, at det er hans far som er indvandret som hvervet soldat.
Og at han skulle hedde
Bodil Madsen <bodil@fjernmig.nyraad.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c1et3f$3ih$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Hanne V. Henriksen

Dato : 25-02-04 17:25

Hej Jens

I et ekstrakt af skiftet efter Lorentz står følgende:

Skifte 30-12-1769 fol. 367
Lorentz Fitz i Bolleholt
E: Kirsten Thomasdatter B: Peder 10, Marie 9, Maren 8, Mathias 3½, Christian
2½ Af forrige ægteskab med Else Thomasdatter B: Frederik 34 musikanter i
Horsens, Mikkel 28

Der er ikke nævnt formyndere/lagværge i ekstraktet - i de øvrige ekstrakter
er de ofte medtaget, så det er muligt, at der ikke er nævnt nogen i skiftet.

Jeg kan ikke finde skifter efter kone 1&2 under Baggesvogn.

(Fra bog med bl.a. Baggesvogn og andre nordjyske godser - se Bangsbo museets
hjemmeside)

Med venlig hilsen

Hanne

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 27-02-04 23:24

Hej Hanne,

Jeg vil fluks finpudse mine data - tak for hjælpen!!

mvh. Jens

Hanne V. Henriksen <hvh@fjernmig.milloup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:403ccc65$0$1589$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-02-04 08:35

> [...]
> han ellers synes at være velbeskrevet.
>
> HVAD er den indlysende detalje som er overset ?? - hvis der altså er

Der er ikke meget at hente på Familysearch, ud over
hvad du selv ved.
Der er imidlertid en anden forsker, som du måske
kan have glæde af at kontakte, nemlig ham, som
har sendt sine oplysninger ind til Ancestral File
under Familysearch:

KAY LUNDELL
348 W 4800 SOUTH
OGDEN UT
USA 84405

Der er nævnt to andre forskere, men dem skal du
selv have fornøjelsen af at finde.

Hvis du går ind i underafdelingen Pedigree Resource File,
finder du yderligere forskere.
God fornøjelse.

Mvh. Bodil.

Fra : K. Thidemann

Dato : 24-02-04 23:41

On Tue, 24 Feb 2004 00:03:14 +0100, "Jens M. Jensen"
<jens.m.jensen@get2net.dk> wrote:

>Hej!
>
>I mine aner gemmer sig Hr. Lorentz Fitz. Ham har jeg før søgt oplysninger
>om - og gør det stadig. For han synes efterhånden nærmest at være et
>mysterium!

Hej Jens Møller

Har du prøvet at kontakte arkivet i Frederikshavn og Sindal.
Måske ligger de inde med brugbare oplysninger .

Mvh
K. Thidemann