hvor frisk er man 2 mdr. efter fødslen?
Fra : Christina G

Dato : 23-02-04 22:24

Hej gruppe,

jeg ved godt, at det er meget individuel, men spørgsmålet dukker op, fordi
vi planlægger at gifte os ca. 2 mdr. efter terminen og vi vil selvfølgelig
gerne holde en stor fest. Af forskellige årsager er der en del skænderi om
bryllupsterminen i familien og nu kom argumentet op: "du kan jo slet ikke
holde en fest så kort tid efter fødslen, det er du slet ikke klar til."
Hvad er jeres erfaringer?

På forhånd tak,
Christina

Fra : Bettina Svendsen

Dato : 23-02-04 22:35

"Christina G" <christina-g@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> bryllupsterminen i familien og nu kom argumentet op: "du kan jo slet ikke
> holde en fest så kort tid efter fødslen, det er du slet ikke klar til."

Hej Christina

Hvis du sørger for at planlægge alting inden fødslen, ser jeg ikke det store
problem i det. Det største problem er nok tiden efter fødslen, da den
forsvinder lynhurtigt i amning og søvn. Planlægningsevnerne er altså så ikke
så gode :)

Mvh,

Bettina
- Som selv gør det, men bare i forbindelse med barnedåben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-02-04 22:36

"Christina G" <christina-g@nospam.dk> skrev i en meddelelse

og nu kom argumentet op: "du kan jo slet ikke
> holde en fest så kort tid efter fødslen, det er du slet ikke klar til."
> Hvad er jeres erfaringer?

På det tidspunkt er det vist store ting for de fleste, hvis man er klar til
at holde barnedåb
En graviditet, fødsel og 2 måneder uden nattesøvn sætter sine spor hos de
fleste.

Men hvis en så relativt simpel ting som bryllupsdatoen kan afstedkomme
skænderier i familien - tror du så overhovedet, at FAMILIEN er klar til
bryllup?
Man kan altså også blive gift "bare jer to" en onsdag eftermiddag på
rådhuset; og så kan man godt være klar 2 mdr. efter en fødsel.

Hilsen Inger

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-02-04 22:58

> [...]
> bryllupsterminen i familien og nu kom argumentet op: "du kan jo slet ikke
> holde en fest så kort tid efter fødslen, det er du slet ikke klar til."

For det første: Du kan føde 2-3 uger over tiden - så er det ikke 2 mdr men
1.5
For det andet: Du kan ende med kejsersnit - så er du ikke så frisk efter
fødslen.
For det tredie: Du aner ikke, hvilken størrelse du har på det tidspunkt -
der er meget der bliver der, selv om man har født (jeg tænker på evt. kjole)
For det fjerde: Det kan være du fysisk er frisk, men det er så stor en
omvæltning at få barn, at du meget vel kan risikere at sætte amningen over
styr af bare stress, hvis du også skal holde bryllup. Der er faktisk en
grund til, at vi har lang barselsorlov. Det er fordi, man ikke kan så meget
andet end at passe et spædbarn.

Vent til du har født, og inviter så, hvis du synes, du har mod på det.

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 23-02-04 23:28

On 23/02/04 22:58, in article
TBu_b.96403$jf4.5955728@news000.worldonline.dk, "Tine Andersen"
<tine.andersen@post3.tele.dk> wrote:

<klip>

> Vent til du har født, og inviter så, hvis du synes, du har mod på det.

Enig! Vent med at sætte dato, til efter fødslen.

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-04 22:57

Christina G wrote:
> [...]
> op: "du kan jo slet ikke holde en fest så kort tid efter fødslen, det
> er du slet ikke klar til." Hvad er jeres erfaringer?

det kommer jo lidt an på hvad man mener med "stor fest"....
en stor fest kan jo også foregå fra omkring middagstid og til hen under
aften (med skrubafmad kl 21 feks)...
er det meningen at det kun skal være bryllup, eller bryllup/barnedåb?? (de
fleste jeg kender holder nemlig barnedåb ca 3 mdr efter fødslen)....
og hvis der skal være så meget ballade i familien, hvad så med bare at
invitere til barnedåb, og så overraske dem med brylluppet?

og når alt kommer til alt..... hvis i sørger for at være i god tid, at alt
er planlagt, tilrettelagt og bestilt, så det kun er få modifikationer der
skal til, og i ellers bare skal dukke op og afregne, så kan jeg ikke se det
er det store problem...

men dernæst vil jeg lige indskyde en bemærkning... jeg formoder dette er
jeres første barn, ud fra spørgsmålet ;)
et spædbarn og en fest blandet sammen kan være en kompliceret affære.....
det er de færreste spædbørn og nye mødre der orker de mange timer og den
megen opmærksomhed det giver at holde en stor fest......
derfor et par råd med på vejen....
sørg for at der er et afsidesliggende rum med en behagelig stol og gerne en
fodskammel, så du kan komme ind og sidde roligt og amme/made den lille
(afhængig af hvad der jo sker)..... lad være med at blive forjaget over at
folk venter dig tilbage.... har du brug for at lukke øjnene et øjeblik så
gør blot det, det giver dig styrke til at komme igennem festen...
sørg for at have mindst 2 "baby-backup" i baggrunden.... 2 af hinanden
uafhængige der kan tage den lille med ud og gå en lille tur eller bare sidde
med den lille lidt, så du er aflastet efter behov.....
pas på med at have for mange indtryk til den lille, da det kan give for
megen uro, og oven på en fest og mange indtryk vil alle jo gerne have en god
nats søvn.... og en overstimuleret baby sover IKKE særlig godt ;)
en ting mere... se om du kan arrangere at der kommer nogen ud til dig og
ordner dit hår og din makeup i god tid... det er kompliceret nok at blive
klar til et bryllup, og med en baby bliver det bare endnu mere forvirret ;)
(erfaringen her ;) )

hvis i tænker jer om og planlægger derefter, kan jeg ike se det skulle være
noget problem.... men det kræver mere end man umiddelbart forestiller sig ;)
--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 23-02-04 23:25

On 23/02/04 22:23, in article c1dr12$95b$1@dknews.tiscali.dk, "Christina G"
<christina-g@nospam.dk> wrote:

Hej Christina.

Tillykke med det forestående bryllup
Personligt ville jeg ikke ønske mig et bryllup 2 mdr. efter, snarere 6 mdr.

Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Kitti Egevang

Dato : 24-02-04 01:49

Hej....

Her blev vi gift 5 mdr. efter fødslen af vores første.
Vi klarede det ved at hun blev passet af nogle venner under middagen,
som så kom med hende og var med til resten af festen.
Jeg ammede hende så, og så sov hun resten af festen
Det var meget passende "aldersmæssigt" tror jeg......
Jeg ville nok ikke have kastet mig ud i det et par måneder før.

Kærligst Kitti.

Fra : Musen

Dato : 24-02-04 23:37

klip--

> [...]
> Det var meget passende "aldersmæssigt" tror jeg......
> Jeg ville nok ikke have kastet mig ud i det et par måneder før.

Jeg kan kun tilslutte mig. Jeg fødte d. 24-12-01 og vil blev gift d.
22-6-02, og jeg ville ikke have gjort det før. Vi gjorde det, at Albert var
med i kirke, og så tog min veninde ham med hjem til sig. Der var han så
indtil næste formiddag. Alene det at skulle undvære at amme ham en hel aften
var temmelig hårdt, til trods for at han på det tidspunkt kun fik tre gange
om dagen.
Der kan jo heller ikke blive meget polterabend hvis I holder bryllup så tæt
på fødslen, og det lyder som om jeres familie er ret traditionsbundne, så
det vil de nok gerne lave.
Jeg ville altså helt klart vente et par måneder hvis jeg var jer.
Held og lykke med det hele

Venlig hilsen Mia

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 24-02-04 08:30

Hejsa!!

Som man kan se er der stor forskel hvad folk mener.
Jeg kunne godt have klaret en stor fest 2 mdr efter fødslen. Men ok det mest
unormale hvad ved nummer 1 at jeg sprang helt om ringmusklen og ved nummer
2, han blev taget med sugekop. Men allerede en mdr efter var vi kommet ind i
nogen gode vaner, og vi har aldrig haft de store problemer om natten.
Så jeg ville planlægge mit bryllup inde fødslen med dato 2 mdr efter og
sørger for at næsten alt er planlagt inden fødslen.

--
Hilsen
Heidi B.

Ved mail fjern dekatten
Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 24-02-04 12:35

Mine erfaringer er forskellige. Efter mit første barn var jeg som en mumie i
næsten 2 år efter og havde absolut kun overskud til barnet. Men efter nr. 2
var jeg frisk som en havørn et par dage efter og kunne overkomme alt!!
Jeg ville dog ikke turde løbe an på et bryllup så kort efter fødslen. Du må
forvente at være træt og (ikke for at skræmme dig) du ved ikke hvilket barn
der venter dig. Render I ind i kolik, er der ikke meget overskud at give
af...

Iben

Fra : Milea

Dato : 24-02-04 15:23

> [...]

> op: "du kan jo slet ikke holde en fest så kort tid efter fødslen, det
> er du slet ikke klar til." Hvad er jeres erfaringer?

Hej Christina

Da jeg blev gift med min ex. holdte vi kombineret bryllup og barnedåb
knap 2 mdr. efter vores datters fødsel.
Alt hvad der skulle planlægges var ordnet INDEN fødslen, så da jeg havde
født kun skulle tænke på tøj, bordkort og andre småting.

Selve brylluppet holdte vi en lørdag kl.10.30, med den nærmeste familie
ca. 25 ialt, og så holdte vi det ikke i lejede lokaler, netop med henblik
på at der ikke skulle medbringes div. ting til vores datter.

Da jeg ammede, valgte jeg netop af den grund, ikke at blive gift i en
stor hvid kjole, men købte et pænt 2-delt sæt bestående af jakke og kort
nederdel, som også kunne bruges bagefter.

Vores fælles familie var meget obs på at vi havde tid til at nyde dagen,
så svigermor havde sørget for at tilberede den ønskede menu samt
køkkenhjælp. Min mor tog sig af datter når hun skulle skiftes, søskende
tog billeder og gik til hånde med småting. Jeg skulle faktisk kun tænke
på at amme vores datter, og ellers bare nyde maden og selskabet.

Alt foregik roligt, hvilket resulterede i, at vores datter i den grad
bare var nem og sov det meste af dagen.

Vores fest sluttede ved 19-tiden, og jeg følte mig ikke brugt på nogen
måde.

Så...hvis din familie er lidt indforstået med at hjælpe på selve dagen,
og I sørger for at have det meste på plads INDEN fødslen, så kan ikke
ikke se, hvorfor du ikke skulle være i stand til at holde fest.

Jeg kan da lige nævne, at da mine 2 andre piger skulle døbes, lå festen
også ca. 2 mdr. efter fødsel, og jeg har aldrig manglet hjælp med
planlægning, og gøremål på selve dagen.

Mvh. Milea

Fra : Nette

Dato : 24-02-04 16:48

"Christina G" skrev i en meddelelse news:c1dr12$95b$1@dknews.tiscali.dk...
> Hvad er jeres erfaringer?

Jeg fødte for præcis en måned siden i dag. Hvis jeg skulle holde stor fest,
ville jeg sagtens kunne klare det nu på lørdag, hvis jeg altså ikke selv
skulle stå for indkøb, madlavning, tøjsyning, blomsterdekorationer,
invitationer osv. som jeg ellers ville foretrække, samt hvis det hele var
arrangeret og tilrettelagt inden den lille var kommet.

Men igen, det er individuelt. Jeg har været igennem et kejsersnit og er
først nu ved at være med igen. Andre er det måske tidligere, men jeg kender
nu også nogle der fødte samtidig med mig, som godt lige kunne vente et par
måender endnu før de begyndte at holde fest.
Det handler ikke kun på een selv, men lige så meget om, hvordan og hvorledes
den lilles væsen samt døgnrytme arter sig. Den slags kan man jo kun gisne om
inden. - Får man f.eks. et barn med kolik eller en unge der bare, (som vores
var indtil for en uge siden), let snupper 12 timer i træk i vågen tilstand,
hvor der kigges, skriges og fodres i et væk, så kan det godt være der går
lidt længere tid inden man har overskud til at holde fest.

Nette

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 26-02-04 14:50

Nu har jeg ikke lige læst de andre svar du har fået. Men mit personlige råd
er LAD VÆRE. Vi blev gift da vores første barn var 10 uger. Jeg havde meget
svært ved at være væk fra min datter, der blev passet. Derfor synes jeg at
bortset fra vielsen i kirken kunne jeg godt have undværet festen. I dag da
vi har fået et barn mere vil jeg stadig ikke undvære ham for en fest nu han
er tre måneder. Men jeg føler mig langt mere frisk både fysisk og psykisk
end da min datter var spæd. Hvis jeg var dig, der måske gerne vil holde
stooor fest or kirkelig vielse, ville jeg smutte på rådhust så
formaliteterne er i orden og så holde festen, når du ved du kan undvære dit
barn, så du kan få det bryllup du gerne vil have.

Sif og Sebastians mor

Fra : Gitte

Dato : 26-02-04 16:25

Hejsa

> [...]
>bryllupsterminen i familien og nu kom argumentet op: "du kan jo slet ikke
>holde en fest så kort tid efter fødslen, det er du slet ikke klar til."

Først tillykke både med babyen og brylluppet

Og så får du lige lidt af mine erfaringer med på vejen. Jeg fødte min
søn d. 20.12 og holdt bryllup (og barnedåb) d. 10.6. Det var ikke et
øjeblik for sent.... Jeg ved ikke om jeg er specielt pylret, men jeg
ville bestemt ikke have brudt mig om, hvis min søn skulle passes for
meget af "fremmede" allerede som 2 måneder gammel. Og jeg ville på det
tidspunkt have meget svært ved at "slippe" ham, og selv nyde lidt af
festen.
Og jeg må da ærligt indrømme, at når det gælder en oplevelse som ens
eget bryllup, er jeg så egoistisk, at jeg VIL have tid og ro til at
nyde festen.... Så vi ventede til han var næsten ½ år gammel, og
allierede os så med en sød barnepige. Hun kom og deltog i starten af
festen, hvor hun havde "hovedansvaret" for vores søn under middagen -
som han selvfølgelig skulle deltage i (på den måde han nu kunne), da
det jo også var hans barnedåb.
Efter middagen (hvor han selvfølgelig havde fået sin store del af
opmærksomheden), og han begyndte at blive træt, tog vores søde
barnepige ham med hjem, og han sov hos hende. Så havde vi selv
hænderne fri, og kunne slappe af og nyde festen. Og havde haft en
super aften, da vi hentede ham tidligt næste formiddag

Der er jo også en masse forberedelser man skal tænke på. Jeg ved, at
en masse kan klares i god tid - men der er stadig noget, der skal
klares i sidste øjeblik. Det kan være svært at få tid til, og overskue
med en helt nyfødt. Bare det at prøve kjole kan være svært at få
tid/ro til - det er jo ikke noget, man bare lige hiver ned fra hylden
og får klaret på et kvarter....

Så mit råd er helt klart at vente, i hvert fald nogle måneder mere
efter fødslen - så I også selv får en oplevelse ud af det, og ikke er
alt for "brugte", når dagen endelig oprander (for ikke at tale om
dagene efter).

Men held og lykke med det hele, hvad I så end beslutter jer for

MVH
Gitte