Hvorfor?
Fra : Helle

Dato : 23-02-04 21:22

Hvorfor får man kvalme når man er nervøs?

Hvorfor kommer man nemt til at lugte af grim sved når man er nervøs og
anspændt?

Er der nogen fordele for kroppen når man er nervøs f.eks ved nyt job ell.
Bliver man bedre til at huske eller er nervøsitet en negativ påvirkning på
kroppen?

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 22:13

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh Helle
>

> --
> Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

Det er nogle store spørgsmål du stiller, men overordnet kan de besvares ved
at forklare hvad nervøsitet (anxiety) er. (Jeg vil prøve at holde det på et
forståeligt niveau, hvis du ønsker en mere dybtegående fysiologisk
forklaring vil jeg (og garanteret også andre) gerne prøve at komme med den i
dk.videnskab.sundhed).

Nervøsitet er kroppens respons på en frygt situation. Kroppen aktiverer
adskillige 'forsvarsmekanismer', deriblandt det autonome nervesystem. Det
autonome (selvstændige) nervesystem kan befinde sig i 2 tilstande; populært
kaldet hhv. Flight-and-Fight og Rest-and-Digest. Som navnene antyder er
sidstnævnte den tilstand kroppen er i når den slapper af og fordøjer mad. Du
har garanteret bevidst eller ubevidst oplevet det efter et stort måltid mad,
når man får lyst til at lægge sig på sofaen og slå mave.
Fight-and-Flight er den tilstand kroppen kommer i når man udsættes for
ufamiliære miljøer (eksempelvis frygten for at flyve) eller når man bliver
aggresiv.
Det er denne fight-and-flight tilstand man ligeledes oplever når man bliver
nervøs. Populært sagt, adrenalinen pumper. Det er i praksis også korrekt,
der er tale om adrenalin, der bliver frigivet. (Adrenalin er dog ikke den
eneste transmitter der bliver frigivet). Kroppen indtræder i en alarmeret
tilstand overfor det ukendte.

Men hvad har det så med sved og kvalme at gøre?

Sved og kvalme er blandt mange andre fysiologiske faktorer styret af det
autonome nervesystem og bliver derfor triggered når nervøsiteten opstår.

Men er det så godt eller dårligt for kroppen?

Ja og nej, ja det en naturlig reaktion på en ukendt situation og så længe
det er behersket nervøsitet er det fremmende for ydeevnen, om det øger
hukommelsen skal jeg ikke kunne sige dog. Er der tale om overdreven
nervøsitet er det derimod ikke godt for kroppen. Man stivner populært sagt,
og det er måske ikke lige det bedste i eksempelvis en job-situation :)
Anxiolytisk medicin, som medicin mod nervøsitet kaldes, anvendes af ca 10%
af befolkningen i den industrialiserede verden, så det er ikke unormalt at
folk bliver over-nervøse. Hvorvidt det så er nødvendigt at medikere i den
enkelte situation må være op til den enkelte og vedkommendes læge at
vurdere.

Håber det har givet dig svar på dit spørgsmål.

Mvh J. Ragnar