Kan man lære en 3 årig skovkat at skide i ~
Fra : Helliganden

Dato : 23-02-04 20:52

Hej gruppe

Jeg er fornyelig flyttet ind hos min kæreste, hun har en 3 årig norsk
skovkat ( hun ) den er utrolig smuk og sød, men den skider på gulvet, lige
ved siden af bakken. jeg har forsøgt at sætte bakken midt i rummet i håb om
det ville være mere bekvemt at benytte den, hun tisser aldrig på gulvet hun
har enkelte gange benyttet bakken til de større ting :-]

Jeg har forsøgt at lære hende at det er uartigt at gøre det på gulvet frem
for i bakken ved at vise hende hvad du har gjort forkert og tale til hende i
et bestemt tone lejde hvor jeg bag efter sætter hende op i bakken og nusser
hende og taler sødt i et lyst tone lejde, i håb om hun vil forbinde bakken
med noget rart.

Gør jeg noget forkert. ? kan jeg forsøge noget andet. ?

Mvh Jesper

Glostrup

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-04 21:42

Helliganden wrote:
> [...]
> de større ting :-]
>
> Gør jeg noget forkert. ? kan jeg forsøge noget andet. ?

der er flere spørgsmål der melder sig ;)

har hun altid gjort sådan? (også før din tid?)
hvis det er en ny adfærd, er det så kommet i forbindelse med en stor
forandring i hendes hverdag?
har hun åben eller lukket kattebakke?
har i forsøgt at skifte grus?
har i prøvet at sætte en ekstra bakke op? (nogle katte er sære og nægter at
tisse og lave i samme bakke*G* sådan har mine det i perioder*G*)

jeg tror helt ærligt ikke det er et opdragelsesspørgsmål.... nok mere et
adfærdsproblem, som skal identificeres før det kan løses.....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Helliganden [2600]

Dato : 24-02-04 11:59

Hej Sabina,

Jeg forsøger at sætte en ekstra bakke op, og skifte til noget andet grus
det er nemlig en åbenbakke, hun kan ikke finde ud af at benytte den lukkede.

Der er sket en stor forandring i hendes hverdag. hun og min kæreste er
flyttet til en andne lejlighed. men de har boet der i 6 mdr nu, så hun burde
snart være faldet til. og hun har ikke gjort det før. men jeg prøver lige
ovenstående.

Tusind tak
Jesper

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-02-04 12:07

Helliganden [2600] wrote:
> Hej Sabina,
>
> Jeg forsøger at sætte en ekstra bakke op, og skifte til noget andet
> grus det er nemlig en åbenbakke, hun kan ikke finde ud af at benytte
> den lukkede.

prøv i første omgang at bruge det nye grus i den nye bakke...... bare så hun
har det kendte grus i den gamle bakke, så vili hurtigt kunne se om det gør
en forskel.... ellers prøv i første omgang med det gamle grus i den nye
bakke.....
det er ikke smart at ændre for mange ting på en gang (for så finder man jo
ikke ud af præcis hvad der har hjulpet).....
start med en ting.... feks bakken.... brug det gamle grus i en uges tid, og
se om det hjælper... gør det ikke så forsøg med noget nyt grus i den nye
bakke, og se om det gør en forskel.....

> [...]
> flyttet til en andne lejlighed. men de har boet der i 6 mdr nu, så
> hun burde snart være faldet til. og hun har ikke gjort det før. men

det man skal være opmærksom på er om adfærdsproblemet opstår inden for det
man kan kalde "overskuelig" tid fra en forandring... hvis problemet netop er
opstået, og det er 6 mdr siden i er flyttet, er det næppe det der er
problemet...
det kan være hjælpsomt at opsætte en tidslinie.... simpelt hen ved at skrive
ting i kalenderen (ALLE ting der forandrer noget i hendes hverdag, også hvis
det bare er nye møbler i hjemmet) og så se hvornår tingnene passer ind i
hinanden.....

andre ting der kan have noget at sige er om hun er neutraliseret..... hvis
hun ikke er KAN det være seksuelle frustrationer ;)

> Tusind tak

your welcome....

Fra : aof1

Dato : 27-02-04 13:57

Hej Jesper

I stedet for at skælde ud kan du prøve at dukke hendes hoved ned mod gulvet
(ikke i pisset) når hun har gjort det forkerte sted. Blot læg din hånd på
hendes hoved og tryk ned - ikke ruske, klemme el. lign. Det er sådan en
kattemor straffer sine killinger.Hun lægger blot poten på deres hoved og
trykker ned. Derefter sætter du hende på bakken. Du kan også gøre bakken
mere tillokkende ved at dryppe et par el. tre dråber baldrian dråber i
bakken. (Katte elsker duften - kan købes på apoteket) + være meget
omhyggelig med at bakken er er ren. Prøv om det virker.

mvh

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-02-04 15:30

In article <403f3ea5$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, aof1
<aof1@aof.dk> wrote:

> I stedet for at skælde ud kan du prøve at dukke hendes hoved ned mod gulvet

<snip>

En lille tilføjelse - undskyld, hvis det er indlysende

En tilrettevisning - hvordan man end gør det - skal ske umiddelbart
efter katten har gjort det forkerte. Det duer ikke f.eks. at komme
hjem, opdage at mis har gjort noget den ikke burde og så skælde den ud.
Katten kan have lavet ulykken 1 time tidligere - og så ved den absolut
ikke hvad den bliver irettesat for nu. Den vil bare opfatte ejeren som
lettere utilregnelig... ;-(
Hvis man ikke kan tage katten på fersk gerning, skal man lade være med
at irettesætte - for så hjælper det ikke.
Og måske mest vigtigt - når den gør det rigtige skal den roooses

Noget helt andet er, at hvis katten er startet for nylig = lige efter
du er flyttet ind, er det måske en protest imod ikke at ha' sit
territorie og sit menneske i fred mere.
Min ene kat gør præcis det samme i perioder, det er som regel en
protest over lidt manglende opmærksomhed (for mange gæster, for travle
ejere..) eller i perioder, hvor der er lidt kurrer på tråden med vores
anden kat.
Hvis det er sådan det hænger sammen, vil irettesættelser nok bare gøre
ondt værre, tror jeg. Vi har ignoreret problemet, holdt bakken meget
ren, sprayet væggen bag bakken med feliway - og taget os _meget_ af
katten. Og 7-9-13, det har hjulpet hidtil.
Lige pt tisser hun på kanten og ud over kanten på kattebakken ca hver
anden dag. Jeg tror hun prøver at fortælle, at hun har det skidt, fordi
hendes astma er ved at blusse op igen. Altså et nødråb - det passer
tidsmæssigt. Vi håber at det hjælper, når hun får sin sprøjte hos
dyrlægen næste uge. *krydse fingre*

Fra : news.tele.dk

Dato : 27-02-04 20:54

Vores kat fik pludselig en uvane med at tisse uden for bakken. Bakken står
ude i vores bruseafsnit på badeværelset, og vi har løst problemet ved at
placere hans mad-/vandskål samme sted, sådan at han ville skulle stå oven i
sit tis hvis han tisser der (han plejede at tisse på det område der nu er
mellem bakken og skålene), og det vil han jo (forståeligt nok) ikke. Og han
har ikke noget imod at spise der, så det var jo en nem løsning for os.

Venlig hilsen
Anja

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-02-04 03:01

In article <403fa002$0$1669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
news.tele.dk <anjalysholm@hotmail.com> wrote:

> Og han
> har ikke noget imod at spise der, så det var jo en nem løsning for os.

Okay, der har I så nok været heldige at få en tolerant kat

Normalt er der stor risiko for at katten bliver urenlig netop hvis man
placerer foder + mad tæt på kattebakken. De fleste katte kan ikke lide
at spise lige ved deres toilet - og man risikerer at de så finder et
andet sted at bruge til WC.
Så det er nok ikke en løsning man skal regne med virker for ret mange,
desværre..

Fra : Anja

Dato : 28-02-04 19:19

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> wrote
> Okay, der har I så nok været heldige at få en tolerant kat

Ja, jeg tænkte godt på det da vi gjorde det, men ingen af vores tre katte
havde spor imod det. Så vi havde hele tre tolerante katte.

Anja