[MySQL] Telefonbog med hemmeligt nummer/na~
Fra : Dan Molberg

Dato : 23-02-04 15:56

Er ved at lave en telefonbog, og ville gerne kunne selecte kun det der ikke
er hemmeligt, hvordan gør man så lige det? Lad os sige jeg har en tabel
Personer, med følgende felter og data:
Navn|Adresse|Nummer
Jens Hansen|Vej 1|007
Hans Nielsen|Gade 165|003

Jens har hemmeligt nummer og Hans har begge dele hemmeligt, hvordan ville
man evt kunne gøre det? Altså jeg havde tænkt et nyt felt som så binær
indeholder om et felt er hemmeligt eller ej, f.eks "Jens Hansen|Vej
1|007|110".

Så er der lige det kun at lave en select som kun hiver de data ud hvor de
ikke er hemmelige, så det ville komme til at se således ud:
Navn|Adresse|Nummer
Jens Hansen|Vej 1|-
Hans Nielsen|-|-
???

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-02-04 16:00

On Mon, 23 Feb 2004 15:55:43 +0100, "Dan Molberg" <beyond@repair.void>
wrote:

>Så er der lige det kun at lave en select som kun hiver de data ud hvor de
>ikke er hemmelige, så det ville komme til at se således ud:
> [...]

Med funktionen IF() kan du angive et udsagn, og så returnere to
forskellige værdier, alt efter om udsagnet er sandt eller ej. Fx:

SELECT Navn, Adresse, IF(Hemmeligt=0,Nummer,'-') AS Nummer FROM Tabel

Udsagnet heroppe er "Hemmeligt=0", hvor jeg antager, at der er et felt
ved navn Hemmeligt. Hvis feltet har værdien 0, så bliver Nummer
returneret, ellers bliver tekststrengen '-' returneret.

Du kan altid udvide "Hemmeligt=0" til den model, der nu passer dig.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: saltomortale (og ikke saltomotale)

Fra : Dan Molberg

Dato : 23-02-04 16:25

In news:c1d4hh$177$1@dknews.tiscali.dk,
Peter Brodersen <usenet@ter.dk> typed:

> Med funktionen IF() kan du angive et udsagn, og så returnere to
> forskellige værdier, alt efter om udsagnet er sandt eller ej. Fx:
>
> SELECT Navn, Adresse, IF(Hemmeligt=0,Nummer,'-') AS Nummer FROM Tabel
Tak Peter, det ser ud til du har redet min dag:D

Så skal jeg bare lige have styr på at lave bitwise compare:D Men det ser
nemt ud i manualen:D

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/