To kollonner som et felt, SQL Server.
Fra : Svend Nielsen

Dato : 23-02-04 13:07

Hej,

Jeg har brug for lidt assistance.
Jeg ønsker at lave et udtræk således at to kollonner kommer ud i et felt:

select navn+' '+adresse as NavnAdr from tblBruger

felterne navn og addresse er begge nvarchar, hhv 100 og 50 char

Jeg får kun det første felt, navn, ud!?
Nogen forslag?

Det virker fint således:

select navn, adresse from tblBruger

Mvh-Svend

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-02-04 14:53

Svend Nielsen wrote:
> [...]
>
> select navn+' '+adresse as NavnAdr from tblBruger
>
> felterne navn og addresse er begge nvarchar, hhv 100 og 50 char

Jeg tror du får dem begge ud, men ikke kan se slutningen af strengen.

Prøv med rtrim(navn).

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
The single best predictor of long life is not whether a person smokes

Fra : SWN

Dato : 23-02-04 15:47

Hej igen.

Har netop selv fundet fejlen.
Vores leverandør har portet databasen fra en Paradox til SQL Server.
Det viser sig at alle nvarchar felt-navne afsluttes med en firkant. Altså en
mystik karakter.
Dvs. at jeg er nødt til at update alle navne i db'en minus 1 karakter.

Er der en nem måde at gøre det på?
Jeg havde tænkt mig at lave et lille vb-program og køre en loop.

mvh-Svend

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-04 16:13

SWN skrev:

> Dvs. at jeg er nødt til at update alle navne i db'en minus 1
> karakter.
>
> Er der en nem måde at gøre det på?

   left(navn, len(navn)-1)

(prøv med en select først, så du kan se om den klipper korrekt)

> Jeg havde tænkt mig at lave et lille vb-program og køre en
> loop.

Det er hurtigere med en opdateringsforespørgsel.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Andersen

Dato : 23-02-04 15:02

> Jeg ønsker at lave et udtræk således at to kollonner kommer ud i et felt:
>
> select navn+' '+adresse as NavnAdr from tblBruger

Hvad med følgende.

SELECT CONCAT(navn,' ',adresse) AS NavnAdr FROM tblBruger

/Kim

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-04 15:36

Kim Andersen skrev:

> SELECT CONCAT(navn,' ',adresse) AS NavnAdr FROM tblBruger

Virker ikke i MSSQL.
--
Jens Gyldenkærne Clausen