Autoritativ DNS?
Fra : Joe

Dato : 23-02-04 11:24

Jeg prøver (via DK-Hostmasters online redelegering), at redelegere en af
mine domæner til min egen sekundære nameserver men DK-Hostmaster svare
tilbage:

"Navneserveren, ns2.[nameserver].dk, svarer ikke autoritativt for
domænenavnet, [delegate domain].dk".

Hvordan ser jeg om min sekundære nameserver svare autoritativt og hvad kan
jeg gøre for at den svare sådan? Jeg kan fint lave nameserver opslag på
domænet fra min sekundære nameserver og det sér ud til, at være rigtigt.

Fra : Ole Hansen

Dato : 23-02-04 15:22

"Joe" <joe@nowhere.xyz> writes:

> [...]
> jeg gøre for at den svare sådan? Jeg kan fint lave nameserver opslag på
> domænet fra min sekundære nameserver og det sér ud til, at være rigtigt.

Du konfigurerer din navneserver, til at hente zonen fra den primære
navneserver. Nu gætter jeg på, du bruger BIND, så der er det noget,
der ligner følgende der skal indsættes i named.conf:

zone "dimsedut.invalid" {
type slave;
file "/foo/bar/db.dimsedut.invalid";
master { 1.2.3.4; };
};

--
Ole Hansen

Fra : Joe

Dato : 23-02-04 15:32

> [...]
> navneserver. Nu gætter jeg på, du bruger BIND, så der er det noget,
> der ligner følgende der skal indsættes i named.conf:

Det har jeg allerede:
zone "[domæne].dk" { type slave; masters { [IP på prim.NS]; }; file
"named.[domæne].dk"; };

Kan man ikke tage en "dig" kommando og se om "det står rigtigt"?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-02-04 15:44

"Joe" <joe@nowhere.xyz> writes:

> Det har jeg allerede:
> zone "[domæne].dk" { type slave; masters { [IP på prim.NS]; }; file
> "named.[domæne].dk"; };

Kan det være fordi du mangler det afsluttende .? Jeg kan ikke mindes
at det er påkrævet i zone-deklarationen, men just in case...

Min ser sådan her ud:

zone "domæne.dk." IN {
type slave;
file "/db/domæne.dk";
masters { 10.0.0.3; };
allow-transfer { localhost; 10.0.0.3; };
};

/Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-02-04 19:00

"Joe" <joe@nowhere.xyz> writes:

> Hvordan ser jeg om min sekundære nameserver svare autoritativt og hvad kan
> jeg gøre for at den svare sådan?

-r til host(1).

Du skal sætte din named op til at svare autoritativt for zonen. Det er
der allerede nogle af de andre der har hjulpet dig med. Check logfilen
for din nameserver og se om den også loader zonen ind som den skal.

> Jeg kan fint lave nameserver opslag på domænet fra min sekundære
> nameserver og det sér ud til, at være rigtigt.

Det betyder vel bare at den tillader rekursive opslag? Husk at nakke
DNS-cachen på serveren før du forsøger med ovenstående.

--
Jacob - www.bunk.cc
Laugh and the world thinks you're an idiot.