/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Polering
Fra : Jan Larsen


Dato : 23-02-04 08:17

Hej NG

Jeg vil prøve at polere min efterhånden gamle Vivacity 20, som er blevet
meget medtaget af sollys osv.,
Men hvad skal jeg bruge til at polere med (jeg har en polermaskine af dem
til biler)
Men hvilket polermiddel ?
Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på
båden.
Det må heller ikke være for dyrt.
Kan f.eks slippol bruges ?

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen



 
 
Leif (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 23-02-04 12:01


"Jan Larsen" <Spørg@jan_i_gruppen.dk> skrev i en meddelelse
news:4039a8da$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg vil prøve at polere min efterhånden gamle Vivacity 20, som er blevet
> meget medtaget af sollys osv.,
> Men hvad skal jeg bruge til at polere med (jeg har en polermaskine af dem
> til biler)
> Men hvilket polermiddel ?
> Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på
> båden.
> Det må heller ikke være for dyrt.
> Kan f.eks slippol bruges ?
>
> Med venlig hilsen
>
> Jan Illum Larsen
>
>

Hej Jan

Slipol er da udmærket - men så SKAL du vokse bagefter.

Jeg har selv i nogle år brugt Wenol Polish, købt hos den lokale
autoudstyrsforretning. Den både polerer og vokser, og er yderst effektiv.
For at være helt sikker på voksen, har jeg dog påført et lag Hempel-voks
uden på Wenolen - så holder båden sig pænt blank hele sæsonen.

Jeg har også en gammel rød Opel Kadett, som gerne vil falme i lakken. Med
Wenol kan jeg polere den flot op - og så holder den ca. 1 år.

Med venlig hilsen

Leif

N.B. fjern størrelsen fra min e-mail adresse - så virker den.



Jan Larsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Larsen


Dato : 23-02-04 12:13

Hej Leif

Nu kender jeg ikke lige "Wenol" Men det lyder da ude mærket. Poleringen er
kun for at prøve om det kan lade sig gøre, eller den skal males. Den er
meget medtaget.

--
Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

"Leif" <lilleleif_vejle@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4039dd3e$0$1602$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jan Larsen" <Spørg@jan_i_gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> news:4039a8da$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej NG
> >
> > Jeg vil prøve at polere min efterhånden gamle Vivacity 20, som er blevet
> > meget medtaget af sollys osv.,
> > Men hvad skal jeg bruge til at polere med (jeg har en polermaskine af
dem
> > til biler)
> > Men hvilket polermiddel ?
> > Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på
> > båden.
> > Det må heller ikke være for dyrt.
> > Kan f.eks slippol bruges ?
> >
> > Med venlig hilsen
> >
> > Jan Illum Larsen
> >
> >
>
> Hej Jan
>
> Slipol er da udmærket - men så SKAL du vokse bagefter.
>
> Jeg har selv i nogle år brugt Wenol Polish, købt hos den lokale
> autoudstyrsforretning. Den både polerer og vokser, og er yderst effektiv.
> For at være helt sikker på voksen, har jeg dog påført et lag Hempel-voks
> uden på Wenolen - så holder båden sig pænt blank hele sæsonen.
>
> Jeg har også en gammel rød Opel Kadett, som gerne vil falme i lakken. Med
> Wenol kan jeg polere den flot op - og så holder den ca. 1 år.
>
> Med venlig hilsen
>
> Leif
>
> N.B. fjern størrelsen fra min e-mail adresse - så virker den.
>
>



Lars Kristensen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 23-02-04 13:00

Jan Larsen wrote:
> Hej Leif
>
> Nu kender jeg ikke lige "Wenol" Men det lyder da ude mærket. Poleringen er
> kun for at prøve om det kan lade sig gøre, eller den skal males. Den er
> meget medtaget.
>

Hvis den er blevet gul, kan du prøve med oxalsyre _inden_ du polerer.
Det kan bl.a. købes hos Matas. Oxalsyren skal opløses i varmt vand og så
påføres med svamp el.lign. Lad sidde lidt og skyl så grundigt med rent
vand. Når båden er tørret gives en ordentlig gang polering.
Vær forsigtig med maskinen at du ikke får brændt voksen fast. Husk
handsker ved arbejde med oxalsyren.

- Lars

Den vamle mand (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Den vamle mand


Dato : 23-02-04 17:12

jeg så på DR at Flemming Leth brugte wienerkalk og sprit ,men det jo også et
slibemiddel ligesom slipol

KAB
"Jan Larsen" <Spørg@jan_i_gruppen.dk> skrev i en meddelelse
news:4039a8da$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg vil prøve at polere min efterhånden gamle Vivacity 20, som er blevet
> meget medtaget af sollys osv.,
> Men hvad skal jeg bruge til at polere med (jeg har en polermaskine af dem
> til biler)
> Men hvilket polermiddel ?
> Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på
> båden.
> Det må heller ikke være for dyrt.
> Kan f.eks slippol bruges ?
>
> Med venlig hilsen
>
> Jan Illum Larsen
>
>



Alvin A. Bang (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Alvin A. Bang


Dato : 24-02-04 10:51

"Jan Larsen" <Spørg@jan_i_gruppen.dk> skrev i en meddelelse
news:4039a8da$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg vil prøve at polere min efterhånden gamle Vivacity 20, som er blevet
> meget medtaget af sollys osv.,
> Men hvad skal jeg bruge til at polere med (jeg har en polermaskine af dem
> til biler)
> Men hvilket polermiddel ?
> Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på
> båden.
> Det må heller ikke være for dyrt.
> Kan f.eks slippol bruges ?
>
> Med venlig hilsen
>
> Jan Illum Larsen
>

Maling er den absolut sidste udvej!!!!!!!!!

Din polermaskine skal for at kunne "virke" være en "rigtig" polermaskine
d.v.s. en maskine der ligner en vinkelsliber, men som kører med meget lavere
omdrejninger(600-2000). De helt perfekte er de elektronske, der holde
omdrejningerne uanset hvor meget de belastes....men de koster kassen. Jeg
fosøgte mig med en vinkelsliber af den billige type (Netto 146,50.-), hvor
man kunne regulere omdrejningerne. Det virker men det er ikke optimalt da
den "dør" når den belastes. Makita bl.a. har to fine modeller til henholdvis
900 W = 2.330.- og 1200 W = 2870.-..........til den pris kan man jo polere
meget med to eksremiteter, der er monteret øvers på kroppen lige udfor
skudrene.

Hvis gelcoaten(hvid gelcoat) er misfarvet kan du friske den med oxalsyre. Du
kan købe det hos matas, der samtidig har et lille hæfte, der beskriver
hvordan man blander sagerne og anvender det på glasfiberen efterfølgende.
Husk at anvende varmt vand når du opløser oxalsyren i vandet. Hvis det er
virkelig slemt kan du strø oxalsyren(pulveret) på fiberen som et lag sukker
og efterfølgende gøre det vådt med en vandforstøver...dette holder du i
gang(fugtigt)
et døgns tid og din fiber er hvid som sne. Husk for guds skyld at prøve på
et lille usynligt område først før du går til den i hele cockpittet.

Inden du prøver den kemiske løsning kan du prøve at "slibe" gelcoaten med
boat rubbing eller et tilsvarende groft polermiddel. Hvis den er rigtig slem
kan du købe en polerpasta hos
http://www.koldingmarine.dk/product_nautisk.asp?product=5018 pastaen hedder
farecela og er nærmest en "vandslibning med pastaen."

God Arbejdslyst....når du er blevet rigtig god til at polere har jeg et
projkt du kan demonstrere det på.

Alvin



Jan Larsen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Larsen


Dato : 24-02-04 11:33



Alvin skrev:

> Maling er den absolut sidste udvej!!!!!!!!!
>
> Din polermaskine skal for at kunne "virke" være en "rigtig" polermaskine
> d.v.s. en maskine der ligner en vinkelsliber, men som kører med meget
lavere
> omdrejninger(600-2000). De helt perfekte er de elektronske, der holde
> omdrejningerne uanset hvor meget de belastes....men de koster kassen. Jeg
> fosøgte mig med en vinkelsliber af den billige type (Netto 146,50.-), hvor
> man kunne regulere omdrejningerne. Det virker men det er ikke optimalt da
> den "dør" når den belastes. Makita bl.a. har to fine modeller til
henholdvis
> 900 W = 2.330.- og 1200 W = 2870.-..........til den pris kan man jo polere
> meget med to eksremiteter, der er monteret øvers på kroppen lige udfor
> skudrene.
>
> Hvis gelcoaten(hvid gelcoat) er misfarvet kan du friske den med oxalsyre.
Du
> kan købe det hos matas, der samtidig har et lille hæfte, der beskriver
> hvordan man blander sagerne og anvender det på glasfiberen efterfølgende.
> Husk at anvende varmt vand når du opløser oxalsyren i vandet. Hvis det er
> virkelig slemt kan du strø oxalsyren(pulveret) på fiberen som et lag
sukker
> og efterfølgende gøre det vådt med en vandforstøver...dette holder du i
> gang(fugtigt)
> et døgns tid og din fiber er hvid som sne. Husk for guds skyld at prøve på
> et lille usynligt område først før du går til den i hele cockpittet.
>
> Inden du prøver den kemiske løsning kan du prøve at "slibe" gelcoaten med
> boat rubbing eller et tilsvarende groft polermiddel. Hvis den er rigtig
slem
> kan du købe en polerpasta hos
> http://www.koldingmarine.dk/product_nautisk.asp?product=5018 pastaen
hedder
> farecela og er nærmest en "vandslibning med pastaen."
>
> God Arbejdslyst....når du er blevet rigtig god til at polere har jeg et
> projkt du kan demonstrere det på.

Hvis du er så dygtig som det lyder vil du så ikke lige vise mig hvordan ?

Jeg har et rigtigt fint emne stående.
Jeg har prøvet at købe Hempels boat rubbing pasta. Det er dækket der skal
stå for tur.
Min polermaskine er en af de billige til 89.- fra Harald Nyborg. Den skal
nok klare det rimeligt. Den er selvf. ikke lige så god som en til 2300.- fra
Makita.
Men der er jo også en del hakker og "stjerner" som skal repareres, de skal
vel spartles, grundes og males. Eller hvordan ? Man kan jo ikke slibe/polere
en stjerne eller et hak, væk.
Fribordet har før være malet, så det skal males om.

Med venlig hilsen

Jan Larsen



Claus Tersgov (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-02-04 12:06



Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Min polermaskine er en af de billige til 89.- fra Harald Nyborg. Den
> skal nok klare det rimeligt. Den er selvf. ikke lige så god som en

Den maskine er *absolut* intet værd! PHV!

Du kan lige så godt bruge knofedt fra begyndelsen..

Claus


Jan Larsen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Larsen


Dato : 24-02-04 12:13



"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c1fb27$28kv$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Min polermaskine er en af de billige til 89.- fra Harald Nyborg. Den
> > skal nok klare det rimeligt. Den er selvf. ikke lige så god som en
>
> Den maskine er *absolut* intet værd! PHV!
>
> Du kan lige så godt bruge knofedt fra begyndelsen..
>
> Claus

Ja jeg syntes nu den virker rimeligt. Jeg er ikke i tvivl om en prof.
maskine er den bedste.
Den klarer det lige så godt som mine stakkels knoer !
PHV ! = ?
--
Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen




Claus Tersgov (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-02-04 12:51



Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Den klarer det lige så godt som mine stakkels knoer !
> PHV ! = ?

Jeg kender de maskiner udmærket, og de kan ikke bruges til at oppolere
en gammel båd med. Der skal tages fat, og det er de slet ikke i stand
til. Presser man bare en lille smule hårdt til, så går de i stå. De
kan *allerhøjest* finpolere en helt ny bil...

PHV= pishamrendeværdiløs

Oppolering af gammel lak og gelcoat på dæk kræver knofedt...

Claus


Claus Tersgov (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-02-04 12:54



Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Ja jeg syntes nu den virker rimeligt. Jeg er ikke i tvivl om en
prof.
> maskine er den bedste.

Jeg har en Festo, som koster næsten 4000,- og den kan intet andet end
at polere, og der er jo en grund til, at den er så dyr.

Claus



Frede (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Frede


Dato : 24-02-04 17:18


Jeg wer helt enig med Claus i at de prisbillige såkaldte polermaskiner ikke
er 5 potter pis værd. Der er en alt for svag elmoter i dem.
Jeg kender til gengæld flere dar har haft stor suces med at polere biler med
en ganske almindelig excentersliber med trinløs hastighed. Så vidt vides kan
der fås polerskiver til de fleste modeller.

Jeg har efterhånden set mange der "forsøger" at polere båden enten med de
små maskiner eller tror at en polering bare handler om at få smurt
polermiddel på og fåtørret det af igen.... Resultatet bliver også gerne
derefter. Som Claus skriver så kræver det konfedt og hårdt arbejde...

Har i øvrigt tit tænkt over at når der er så mange små klargøringscentre til
biler landet over, der ligger inde med professionelt udstyr til at polere
biler, burde man vel for små penge kunne hyre en mand og en maskine en 3-4
timer en lørdag til at polere båden.

MVH

frede




Jan Larsen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Larsen


Dato : 24-02-04 19:33

"Frede" <bogusnoname@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c1ftgh$5no$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg wer helt enig med Claus i at de prisbillige såkaldte polermaskiner
ikke
> er 5 potter pis værd. Der er en alt for svag elmoter i dem.
> Jeg kender til gengæld flere dar har haft stor suces med at polere biler
med
> en ganske almindelig excentersliber med trinløs hastighed. Så vidt vides
kan
> der fås polerskiver til de fleste modeller.
>
> Jeg har efterhånden set mange der "forsøger" at polere båden enten med de
> små maskiner eller tror at en polering bare handler om at få smurt
> polermiddel på og fåtørret det af igen.... Resultatet bliver også gerne
> derefter. Som Claus skriver så kræver det konfedt og hårdt arbejde...
>
> Har i øvrigt tit tænkt over at når der er så mange små klargøringscentre
til
> biler landet over, der ligger inde med professionelt udstyr til at polere
> biler, burde man vel for små penge kunne hyre en mand og en maskine en 3-4
> timer en lørdag til at polere båden.
>
> MVH
>
> frede
>
>
Hej igen

Skal jeg forstå det sådan at, jo hårdere man trykker maskinen mod
overfladen, jo bedre polerer / sliber den. Og at det er derfor min
"prisbillige PHV" på 110 watt, ikke kan bruges, da den dør hvis jeg trykker
for hårdt ?

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen




Claus Tersgov (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-02-04 20:06



Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Skal jeg forstå det sådan at, jo hårdere man trykker maskinen mod
> overfladen, jo bedre polerer / sliber den. Og at det er derfor min
> "prisbillige PHV" på 110 watt, ikke kan bruges, da den dør hvis jeg
> trykker for hårdt ?

Ja...

Da jeg boede i min båd i Lynetten, var det ubeskriveligt underholdende
at gå rundt i havnen i forårs månederne og se, hvordan folk bandede
og svovlede over deres nylig indkøbte polermaskine...

Mange røg lige i skrotdyngen...

Et er at polere bil, noget andet er at polere båd...

Claus


Jan Larsen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Larsen


Dato : 24-02-04 20:43

Ok
Claus vil du beskrive hvorledes du polerer ? Dette er selvf. ikke kritik,
men jeg mangler en fremgangsmåde så jeg ikke kommer til at ligne dem i
lynetten. (Det foregår dog i min egen have.)


Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c1g75e$m8h$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Skal jeg forstå det sådan at, jo hårdere man trykker maskinen mod
> > overfladen, jo bedre polerer / sliber den. Og at det er derfor min
> > "prisbillige PHV" på 110 watt, ikke kan bruges, da den dør hvis jeg
> > trykker for hårdt ?
>
> Ja...
>
> Da jeg boede i min båd i Lynetten, var det ubeskriveligt underholdende
> at gå rundt i havnen i forårs månederne og se, hvordan folk bandede
> og svovlede over deres nylig indkøbte polermaskine...
>
> Mange røg lige i skrotdyngen...
>
> Et er at polere bil, noget andet er at polere båd...
>
> Claus
>



Claus Tersgov (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-02-04 20:49



Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Claus vil du beskrive hvorledes du polerer ? Dette er selvf. ikke
> kritik, men jeg mangler en fremgangsmåde så jeg ikke kommer til at
> ligne dem i lynetten. (Det foregår dog i min egen have.)

Du kommer bare din polerpasta på en passende klud eller din
polerskive, og så er det bare at lægge kræfter i arbejdet. Du skal
bare huske, at klud og skive skal være helt ren, altså ikke noget
gammelt pasta eller lingende.

Claus


Jan Larsen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Larsen


Dato : 24-02-04 20:59

Hmmm
Det lyder jo simpelt. Men jeg ved at der skal bruges megen energi.
Nå jeg må jo prøve i morgen.

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c1g9m5$rc9$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Claus vil du beskrive hvorledes du polerer ? Dette er selvf. ikke
> > kritik, men jeg mangler en fremgangsmåde så jeg ikke kommer til at
> > ligne dem i lynetten. (Det foregår dog i min egen have.)
>
> Du kommer bare din polerpasta på en passende klud eller din
> polerskive, og så er det bare at lægge kræfter i arbejdet. Du skal
> bare huske, at klud og skive skal være helt ren, altså ikke noget
> gammelt pasta eller lingende.
>
> Claus
>



EA 2730 (25-02-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 25-02-04 02:15


Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse:
>
>
> Jeg har en Festo, som koster næsten 4000,- og den kan intet andet end
> at polere, og der er jo en grund til, at den er så dyr.

TIR

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste