ASUS A7V133
Fra : qaz

Dato : 23-02-04 07:43

Lige et lille spørgsmål.

På ovennævnte MB sidder der en lille blæser ved siden af CPU og køler en
chip ned. Den er nu begyndt at støje, og en dråbe olie kan klare det et
stykke tid. Kan jeg fjerne den og evt erstatte den med en pålimet køleprofil
?

Palm rocks, PocketPC sucks.

Fra : Morten Bowman

Dato : 23-02-04 10:19

On Mon, 23 Feb 2004 07:42:57 +0100, "qaz" <><@NoSpam.xx> wrote:

> [...]
>stykke tid. Kan jeg fjerne den og evt erstatte den med en pålimet køleprofil

Formodentlig din Promise-chip. Jeg har lige sat en ny papst-blæser på. Men
prøv med lidt sysmaskine-olie først.
Ved ikke om en profil er nok?

--
Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 23-02-04 12:03

> Ved ikke om en profil er nok?

Mange bundkort kan godt klare sig uden en aktiv køler på deres Northbridge -
det er vel kun en måde at finde ud af det på - tag den af og test om dit
system stadig er stabilt. Hvis du overclocker vil jeg dog nok overveje en
anden løsning, som fx. en Zalman ZM-NB47J
Link: http://www.zalman.co.kr/english/product/zm-nb47j.htm

Jeg har en lav overclockning af min AMD XP 1700+ på et EPoX 8KHA+ bundkort
og havde intet problem ved at fjerne den aktive del af kølningen på mit
bundkort.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 12:09

Morten Bowman wrote:

> Formodentlig din Promise-chip.

Jeg har aldrig set en Promise-chip med køler på, og da slet ikke en
blæser. Det kan næsten kun være "Nordbroen" (Northbridge'n).

Fra : Morten Bowman

Dato : 24-02-04 13:01

On Tue, 24 Feb 2004 12:08:52 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote:

>Jeg har aldrig set en Promise-chip med køler på, og da slet ikke en
>blæser. Det kan næsten kun være "Nordbroen" (Northbridge'n).

Sorry, ja selvfølgelig.
Jeg overvejde også at lade den være uden blæser. Men fik så en gratisk papst

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 23-02-04 14:23

> [...]
> en chip ned. Den er nu begyndt at støje, og en dråbe olie kan klare
> det et stykke tid. Kan jeg fjerne den og evt erstatte den med en

Jeg har fjernet blæseren fra min. Har nu kørt stabilt i knapt kølet kabinet
i nogle år. Fjern kun blæseren. Lad profilen sidde.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : qaz

Dato : 23-02-04 16:25

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:

> Jeg har fjernet blæseren fra min. Har nu kørt stabilt i knapt kølet
> kabinet i nogle år. Fjern kun blæseren. Lad profilen sidde.

Er der en profil på, synes ikke jeg kan se nogen ?

Afmonterinng af blæser kræver vel at jeg afmontere MB først, eller kan jeg
klare det uden ?

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 23-02-04 16:44

> Er der en profil på, synes ikke jeg kan se nogen ?

Jeg har haft selv samme bundkort, og der er 100% en profil på - så vidt jeg
husker er blæseren sat på profilen (som er sat på chippen) med to skruer -
et i hvert hjørne. Andre er sat på med 4. Det er blot at snuppe en
stjerneskruetrækker - skrue skruerne løs - frakoble strømkablet til den - og
fjerne køleren. Tilbage sidder der en fin lille profil.

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 23-02-04 20:09

> [...]
> at snuppe en stjerneskruetrækker - skrue skruerne løs - frakoble
> strømkablet til den - og fjerne køleren. Tilbage sidder der en fin

Nemlig

Fra : qaz

Dato : 24-02-04 15:09

Søren Kirkegård wrote:

> [...]
> at snuppe en stjerneskruetrækker - skrue skruerne løs - frakoble
> strømkablet til den - og fjerne køleren. Tilbage sidder der en fin

Ok jeg prøver her i den kommende Week-End.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 23-02-04 20:56

qaz wrote:

> [...]
> chip ned. Den er nu begyndt at støje, og en dråbe olie kan klare det et
> stykke tid. Kan jeg fjerne den og evt erstatte den med en pålimet

Jeg har samme bundkort.
Jeg har erstattet blæseren på Northbridgen med en Zalman passiv køler.
Virker fint.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard