Hvor af Muhle
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-02-04 15:42

Hvor af kommer dette spøjse navn 'Muhle'?
På Bornholm: Muleby, men det er det vel næppe??
Flemming Svendsen 4220

Fra : PM

Dato : 22-02-04 16:47

Vist en kendt familie i Odense / Fyn

Preben Müller

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 22-02-04 16:56

Flemming Svendsen skrev:
> Hvor af kommer dette spøjse navn 'Muhle'?
> På Bornholm: Muleby, men det er det vel næppe??

Mule: Muldyr, mulæsel.
I overført betydning: Bastard.
Om Svend Estridssøn /mulus Dei/ "Guds bastard", en omskrivning af
/famulus Dei/ "Guds tjener".
Om mønter med ringe lødighed ("mulemønter") efter Hans Mule omkr. 1523.
Måske også ulv (Mule-slægten har en ulv i sit våben).

Jørgen F. Dorch [2700]

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-02-04 17:38

"Jørgen Dorch" <dorch@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[...]
Med venlig hilsen
Jørgen F. Dorch [2700]
*****
Tak for det!
Det undrer mig at George Søndergaard ikke nævner navnet i sin lille bog om
danske efternavne.

Kun 'Muhlig': = af gl. tysk mandsnavn.

Vi har jo 'Lars Muhl' som måske er afledt af den fynske familie?
I dag siger Danmaks Statistik
http://www.dst.dk/Statistik/Navne/HvorMange.aspx
at der 3 personer med navnet Muhle - 7 der hedder Muhl medens 5 hedder Mule.

Mange tilnavne er jo relateret til et stednavn, men jeg kan ikke finde et
sådan i DK, så Muhlerne har måske været nogle bastarder. Mener forøvrigt at
Muhle på Fyn er uddød.
Nå, - - - videre med arbejdet.
Flemming Svendsen, 4220.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-02-04 18:55

Flemming Svendsen skrev:
> Hvor af kommer dette spøjse navn 'Muhle'?
> På Bornholm: Muleby, men det er det vel næppe??

Gyldendals Stednavneordbog (1994):

Mulebygårde /Bornholm/ 1553 Mulobye. Forleddet snarest
substantivet mule, anvendt i betydningen 'næs', efterleddet
by >. "Byen på næsset" (mellem Baggeå og Muleby Å).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jean Seeberg

Dato : 23-02-04 01:37

Samsø stednavne:

Muletoft, Muul Toft - Mule, "Snude" vel efter Markens form.

Evt. et lille stykke jord, som hvis det havde ligget ved gården havde heddet
en Toft !!!, men i forbindelse med en evt. udflytning evt. Mule !!

Men navnet kan vel også stamme syd fra, Tyskland m.fl. !!

Jean

Fra : Jean Seeberg

Dato : 23-02-04 01:51

I forbindelse med forrige indlæg glemte jeg i forbindelse med Tyskland at
skrive at Muhle = Mühle = Mølle så navnet stammer måske fra en Møller i
Tyskland !!!

Fra : Jørgen Lehmann

Dato : 22-02-04 22:46

"Flemming Svendsen" <zeus2@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor af kommer dette spøjse navn 'Muhle'?
> På Bornholm: Muleby, men det er det vel næppe??
> Flemming Svendsen 4220

F.eks. Mulernes legatskole i Odense:
Borgerslægten Mule kan dateres tilbage til omkring år 1430, hvor Knud Mule
var Odenses borgmester. Efter ham blev sønnen Hans Mule borgmester. Han blev
adlet af Christopher af Bayern i 1444. I de følgende 200 år var der endnu 4
borgmestre og en rådmand af slægten.

Hilsen
Jørgen Lehmann