Jysk eller Jydsk ???
Fra : Dan Borup

Dato : 22-02-04 10:15

Mange firmaer staver deres firmanavn "Jydsk", min kone er dog af den
overbevisning ,at jysk kun kan staves på en måde, nemlig uden d,

Hvad er rigtig / forkert ???

Håber I kan hjælpe.

Dan

Fra : Kim2000

Dato : 22-02-04 10:28

> Mange firmaer staver deres firmanavn "Jydsk", min kone er dog af den
> overbevisning ,at jysk kun kan staves på en måde, nemlig uden d,

Din kone har ret.

Mvh
Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-02-04 10:29

"Dan Borup" <danborup@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er rigtig / forkert ???

Iflg. Dansk Sprognævns Webudgave af retskrivningsordbogen
(http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet) staves ordet uden d.

Firmaer kan dog i princippet vælge at stave deres navne som de har lyst til,
der kan f.eks. være historiske eller markedsføringsmæsige forhold, der gør
sig gældende.

Dagbladet Politiken er et eksempel på en (så vidt jeg ved) bevidst valgt
forkert stavemåde.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 22-02-04 11:22

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig gældende.
>
> Dagbladet Politiken er et eksempel på en (så vidt jeg ved) bevidst valgt

Næ, den er ikke bevidst forkert, men det var stavemåden, da Politiken udkom.
Jydsk med d er en gammel stavemåde.

--
ahw

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 22-02-04 11:26

> [...]
> Mange firmaer staver deres firmanavn "Jydsk", min kone er dog af den
> overbevisning ,at jysk kun kan staves på en måde, nemlig uden d,

Man kan i dag kun stave jysk uden d, akkurat som man kun i dag kan stave
"kunne" uden d, eller

væske uden d, selvom man i sin tid mente at de skulle stave med d, altså:
kunde og vædske fordi man anførte at en væske har noget med væde at gøre
akkurat som jysk har noget med jyde at gøre.

Jeg husker ikke, hvorfor man har ændret dette, men det er vel næppe gået
sporløst henover folk heller - akkurat som da "majonæse-krigen" racede eller
da man skiftede fra at skulle skrive substantiver med lille i stedet for -
som i tyskland -at skrive dem med stort begyndelsesbogstav.
Arne H. Wilstrup

Fra : Rømer

Dato : 22-02-04 11:41

For nogen tid siden blev jeg meget forundret over en overskrift omkring
fråseri - som jeg jo ville skrive frådseri.
Det, der piner mig mest, er faktisk, at jeg betragter mig selv som en ganske
habil staver, men i kraft af disse ændringer efterhånden oplever, at jeg
ikke er i stand til at skrive korrekt dansk - eller rettere dansk i
overensstemmelse med retskrivningsordbogen.

Noget lidt andet...det der med kunde og vilde med d - så var det vist sådan,
at man anvendte d-formen, når der ikke var tale om navnemåde eller efter
brug af hjælpeudsagnsordene burde, turde, måtte, kunne, skulle og ville.
"Ingen vilde kunne sige, at han burde kunne gøre det anderledes."
Men det er lidt for længe siden til, at jeg helt kan huske den grammatik -
jeg er aldrig blevet undervist i det for alvor...