Pas på Ide-møbler Thisted
Fra : A.C. Rosmon

Dato : 22-02-04 22:57

Hvass Møbler springer fra aftale.

Som kunstner skal man være påpasselig, hvis man laver aftaler med IDEmøbler
i Thisted. Man kan altid få lov at udstille gratis! De eneste steder
kunstnere må betale for at udstille er ved gallerier der gør et decideret
salgsarbejde, og tilmeldingsgebyr til censurere udstillinger. Som minimum
bør et udstillingssted betale fragt, + lidt til. Hvass giver intet. Morsø
Bolighus, sørgede derimod for at reklamere i radio, aviser og ugeaviser, og
kom med et lille traktement.

Da jeg lavede indbydelser til ferniseringen, tog jeg, og kopierede navn og
logo fra ides hjemmeside, og afleverede brochuren til godkendelse. Den blev
af Hvass betegnet som meget elegant. Efter at jeg havde lavet 50 brochurer,
blev jeg bedt om at ændre navnet fra Hvass Møbelcenter til Hvass
Designmøbler. Da jeg havde sendt over 100 brochurer, aflyste hun aftalen,
fordi hun læste i ugeavisen at jeg udstillede hos Morsø Bolighus. Jeg havde
haft store udgifter til at indbyde mange mennesker til ferniseringen. Nu
ville hun ikke gøre noget der kan forhindre at folk kommer til at gå
forgæves, selvom de har godkendt, at de er medindbydere til ferniseringen.

Da jeg havde lavet en aftalte med Hvass møbler, gik jeg straks i gang med at
udvikle en helt ny serie malerier, der virkeligt kan leve op til det man kan
forvente af designmøbler, og med skyldig hensyntagen til lokaler og de
møbler jeg har set der, og hvor jeg var ved at sammensætte en helt anden
udstilling, end den på Mors. Enkelte billeder ville være gengangere, men
alligevel fremstå i en helt anden sammenhæng. Alle kan blive enige om at
Monet har lavet nogle flotte ting, men kun få har råd til den ægte vare. Hos
mig er det ikke kvaliteten der gir de største prisforskelle, men derimod
størrelsen og de teknikker der er brugt. Hos Morsø bolighus viser jeg en del
små billeder, der er til at betale sig fra, men da de også har lidt dyre
møbler, har jeg taget lidt med, som vil kunne passe ind i næsten alle hjem,
også selvom ikke alle vil kunne tage mellem 5- og 20.000 kr. ud af et
budget.

Ingen vil gratis kunne få eneret på mine ting. De kan bruge en elev, en
dygtig elev, men.. - og min idé med at udstille kunst og møbler på lige
fod, ... kunne de også bruge. Om jeg vil kunne bruge Hvass designmøbler til
noget som helst, ved jeg ikke, da det virker som om skoene er lidt små, til
mit temperament, da jeg mener at alle skal have noget kunst på vægen der
siger dem noget, og ikke bare noget andre bedømmer som kunst; - det kunne jo
være lavet af et barn på 1½år.

A.C.Rosmon

Kr. Koldsgade 8

7700 Thisted