Hund og 8 - 16 job
Fra : Allan

Dato : 22-02-04 14:05

Hej

Håber ikke jeg stiller et alt for dumt spørgsmål, blandt jer hunde-kendere.
Jeg har ikke selv hund, men kunne godt tænke mig det engang.
Spørgsmålet er bare om man kan have en hund til at rende rundt derhjemme,
når man arbejder fra 8 - 16. Er det synd for hunden? Har hørt at man godt
kan det, fordi hunden finder en rytme, hvis bare man går en god lang tur med
den om morgenen, og når man kommer hjem igen (jeg bor i nærheden af en
større skov med agility-bane).
Der er selvfølgelig forskel på hundes temperament, så jeg bør nok oplyse, at
det er en golden retriever, jeg ønsker mig.

Hvad er jeres mening og erfaring mht. dette dilema?

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 22-02-04 14:44

Hej Allan

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> Håber ikke jeg stiller et alt for dumt spørgsmål

Efter min mening er der ingen spørgsmål der er dumme, man spørger blot for
at få en større viden , så bare spørg løs.

> Jeg har ikke selv hund, men kunne godt tænke mig det engang.

Det kan jeg godt forstå, det er også det bedste man kan tænke sig, kunne
ikke forstille mig et liv uden hund. Men der er selvfølgelig mange
overvejelser man skal gøre sig inden man anskaffer sig en hund.

> Spørgsmålet er bare om man kan have en hund til at rende rundt derhjemme,
> når man arbejder fra 8 - 16.

Ja, det kan den sagtens, ellers ville der ikke være mange hjem der kunne
holde hund. Det man bare skal sørge for, er at man aktivere den 100% når man
så er hjemme ( selvfølgelig ikke hele tiden ). Det man evt også kan, er at
få en hundelufter mens man er væk, altså en der lige kommer og lufter vovsen
en ½-1 time ( eller mer' ) midt på dagen. Det har vi selv til vores, og det
har vi det rigtig godt med. Og jeg gjorde det faktisk også selv da jeg var
yngre og ikke selv måtte få hund.

held og lykke med det

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Allan

Dato : 22-02-04 18:40

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> har vi det rigtig godt med. Og jeg gjorde det faktisk også selv da jeg var

Ok, det er betryggende at høre. Så er der håb alligevel
Tak for svar.

/Allan

P.S.
Er der egentlig en bog (eller flere) som kan anbefales, inden man kaster sig
ud i det?

Fra : Firstname Lastname

Dato : 23-02-04 10:57

Allan wrote:
> Er der egentlig en bog (eller flere) som kan anbefales, inden man kaster
> sig ud i det?
Gwen bailey har skrevet "hvalpebogen". Den beskriver bland andet hvad man
skal gøre for at vælge den rigtige hund. En god bog som alle (kommende)
hvalpeejere burde læse.

http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=77648

Fra : Allan

Dato : 24-02-04 22:27

Ok, tak for fiffet

Fra : Allan

Dato : 22-02-04 18:42

Ups, har lige et spørgmål mere.
Er der nogle ulemper ved golden retriever, man skal være opmærksom på?

Fra : Kewtie Pye

Dato : 22-02-04 18:17

> [...]
at
> det er en golden retriever, jeg ønsker mig.
>
> Hvad er jeres mening og erfaring mht. dette dilema?

Ork ja, den kan sagtens være alene hjemme - om det er synd for den er nok et
spørgsmål om hvem man er som person - nogen synes det er synd og nogen synes
det ikke. Du skal selv vurdere hvad du finder er rimeligt for din hund.
Jeg mener ikke man skal have hund hvis man har fuldtidsarbejde med mindre
man har 2 så de kan underholde hinanden
Jeg synes heller ikke det er ok at have en rottweiler i en 1-værelses
lejlighed i Valby - men det mener min tidligere underbo. Hun havde på et
tidspunkt 2 - og hvis hun kan leve med det, så fred være med hende. Det er
ikke direkte mishandling, men jeg ville ikke selv gøre det.
Vi er så forskellige med hvad vi vil byde andre levende væsner - nogen mener
også det er ok at få deres børn passet i 8 timer hver dag og andre gør ikke,
som mig - men jeg er også imod indekatte og fugle i bur.
Jeg synes dog du skal være klar til at bruge noget tid på den hver dag når
du kommer hjem, når den har været alene hele dagen.

Held og lykke med hunden

Mette

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-02-04 21:38

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> wrote in message
[klip]
> men jeg er også imod indekatte og fugle i bur.

Tænk, jeg troede, jeg var helt alene med den holdning - at synes det er helt
og aldeles forfærdeligt at holde fugle i bur.

Karina

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-02-04 08:57

"Kewtie Pye" skrev d. 22-02-04 18:17 dette indlæg :

*********klip*************
> Jeg mener ikke man skal have hund hvis man har fuldtidsarbejde med
mindre
> man har 2 så de kan underholde hinanden

Hvis du har lidt fantasi som hundeejer, kan du sagtens beskæftige
hunden, mens der ikke er nogen hjemme.

> [...]
et
> tidspunkt 2 - og hvis hun kan leve med det, så fred være med hende.

Hvorfor er det ikke ok ? Forklar venligst.

> Det er ikke direkte mishandling, men jeg ville ikke selv gøre det.

Er det indirekte dyremishandling ? Hvorfor ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kewtie Pye

Dato : 23-02-04 09:57

> et
>
> Hvorfor er det ikke ok ? Forklar venligst.

> Er det indirekte dyremishandling ? Hvorfor ?

Jeg er ikke lige sikker på hvorfor du vil have en forklaring?
Jeg gætter på du ikke er enig med mig.
Hvis du er uenig, så er du det - hvis du føler dig provokeret af mine
holdninger, så gør du det.
Jeg forestiller mig at du vil diskutere mine holdninger - er det korrekt?
Ellers så oplys mig om det er og hvorfor det er vigtigt for dig med en
forklaring.

Hav en god dag

Mette

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-02-04 11:14

"Kewtie Pye" skrev d. 23-02-04 09:57 dette indlæg :

> [...]
korrekt?
> Ellers så oplys mig om det er og hvorfor det er vigtigt for dig med en

Hej Mette.

Ja, jeg ønskede at høre dine argumenter for, hvorfor man ikke kan have
en hund (eller flere for den sags skyld) i en lejlighed ?

Og hvorfor det tangerer dyremishandling ?

Er det svært at svare på det ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 00:56

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en hund (eller flere for den sags skyld) i en lejlighed ?
>
> Og hvorfor det tangerer dyremishandling ?

Nej, det er ikke svært for mig at _svare_ på

Ingen af os ved hvad en hund tænker, om den tænker eller føler. Derfor må vi
gætte os til om den gør og hvad den i så fald tænker/føler. Vores forslag
til hvad der er godt for en hund eller et andet umælende væsen bliver derfor
100% subjektivt - altid.
Jeg har besluttet mig for at mene at en hund ikke bryder sig om at være så
meget alene fordi den er et flokdyr - forstået sådan at hvis man kunne
spørge hunden og den kunne svare, ville den vælge at være sammen med flokken
hele tiden, ligesom kanariefuglen ville vælge at flyve frit.

Men en diskussion om hvorvidt jeg har ret eller ej er meningsløs -
simpelthen fordi vi ikke kan få svaret fra hunden.

Mette

Fra : kim

Dato : 24-02-04 17:35

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men en diskussion om hvorvidt jeg har ret eller ej er meningsløs -
> simpelthen fordi vi ikke kan få svaret fra hunden.

Hej Mette

jeg syntes ikke du svarede på spørgsmålet

Hilsen Kim

Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 19:44

"kim" <blahh@punktumdk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> flokken

> Hej Mette
>
> jeg syntes ikke du svarede på spørgsmålet

Jamen så citerer jeg lige mig selv:

Fra : kim

Dato : 24-02-04 21:25

> [...]
> meget alene fordi den er et flokdyr - forstået sådan at hvis man kunne
> spørge hunden og den kunne svare, ville den vælge at være sammen med

Hej mette

Ja det er meget fint men som jeg ser det var spørgsmålet om hvorvidt det er
dyremishandling at ha en eller flere dyr i en lejlighed

Hilsen Kim

Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 23:17

> [...]

er
> dyremishandling at ha en eller flere dyr i en lejlighed

Dyremishandling er ikke bare dyremishandling - ligesom børnemishandling ikke
bare er børnemishandling.
Dyremishandling er et stort ord og hunden elsker sin ejer, så
dyremishandling er måske et for groft ord, men ordet kan ikke gradbøjes, så
derfor kan jeg ikke svare entydigt. På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er
dyremishandling synes jeg det ligger på en 6'er.
Jeg håber det hjalp dig til at forstå mit svar

Mette

Fra : kim

Dato : 28-02-04 16:42

> [...]

> dyremishandling synes jeg det ligger på en 6'er.
> Jeg håber det hjalp dig til at forstå mit svar

Det gjorde det faktisk ikke
Jeg syntes dit svar er helt hen i hegnet og du kan overhovedet ikke
argumentere for at det skulle være forkert ( dyremishandlingsskala6 ) idet
det eneste du siger er at hunde ikke ken lide at være alene, det har sgu da
ikke noget at gøre med hvilke forhold de bor under

Kim

Fra : Pwh

Dato : 24-02-04 17:38

> [...]
> man kunne spørge hunden og den kunne svare, ville den vælge at være
> sammen med flokken hele tiden, ligesom kanariefuglen ville vælge at

Helt enig.

> Men en diskussion om hvorvidt jeg har ret eller ej er meningsløs -
> simpelthen fordi vi ikke kan få svaret fra hunden.
>
> Mette

Der er ikke noget at diskuterer, du har ret, basta

/Jens

Fra : Lou

Dato : 23-02-04 10:41

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> wrote in message news:<4038a8f9$0$89810$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> Hej
>
> Håber ikke jeg stiller et alt for dumt spørgsmål, blandt jer hunde-kendere.
> Jeg har ikke selv hund, men kunne godt tænke mig det engang.

giver også mange glæder

> Spørgsmålet er bare om man kan have en hund til at rende rundt derhjemme,
> når man arbejder fra 8 - 16. Er det synd for hunden?
selvfølgelig, nej det er ikke synd for hundn

har du mulighed for løbegård, når hunden er alene hjemme? det var jo
nr. 1.

> [...]
> den om morgenen, og når man kommer hjem igen (jeg bor i nærheden af en

perfekt...
> Der er selvfølgelig forskel på hundes temperament, så jeg bør nok oplyse, at
> det er en golden retriever, jeg ønsker mig.
>
> Hvad er jeres mening og erfaring mht. dette dilema?

ja, du boer og arbejder jo som 90% af alle hundeejere gør, så hvad
venter du på )
hunden hviler/sover alligevel 75% af døgnet så der er ikke noget
problem at den er alene hjemme fra 8-16 ( kl. 16 er jo også tidligt at
være hjmme og om sommren er der jo djligt lyst til sent, så I kan få
noget glæde af hinanden..)

mvh
Lou

Fra : Allan

Dato : 24-02-04 22:52

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig, nej det er ikke synd for hundn
>
> har du mulighed for løbegård, når hunden er alene hjemme? det var jo

Desværre, det kunne ellers være det fedeste
Men der er masser af åbne arealer i nærheden + skoven. Bor lige på "kanten"
til landet (men alligevel tæt på byen...Aalborg altså)

Fra : Firstname Lastname

Dato : 23-02-04 12:39

Allan wrote:

> [...]
> engang. Spørgsmålet er bare om man kan have en hund til at rende rundt
> derhjemme, når man arbejder fra 8 - 16. Er det synd for hunden?
Nej det synes jeg ikke. Du skal dog sørge for at aktivere hunden når du har
fri og lære hunden at være alene hjemme. Sørg for at have 14 dages fri når
du får hvalpen, for det er synd at efterlade en 8 ugers hvalp alene i 8+
timer.

Fra : Allan

Dato : 24-02-04 22:55

> [...]
> du får hvalpen, for det er synd at efterlade en 8 ugers hvalp alene i 8+

Helt enig. Det bliver i starten af sommerferien.