Størelse på hest
Fra : Jynis

Dato : 22-02-04 08:45

Hej NG

Hvor stor skal en hest være i forhold til sin rytter? Er en fjorhest stor
nok til at bære en man på 197cm. og 95 kg. Er der nogle steder jeg kan læse
om dette?
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 08:58

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor stor skal en hest være i forhold til sin rytter? Er en fjorhest stor
> nok til at bære en man på 197cm. og 95 kg. Er der nogle steder jeg kan

(klip)

Prøv at kigge lidt her

http://www.hestenettet.dk/heste/22/

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=801/sprog=1/grp=7/menu=18/

Jeg vil sige at en fjordhest sagtens kan bære en mand af den vægt.
Fjordhesten er jo en ret stærk og robust hest af bygning. Jeg har aldrig
oplevet, at en fjordhest ikke kunne gå med nogen ryttere overhovedet. Den er
en af de allerstærkeste hesteracer vi har.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lotte

Dato : 23-02-04 11:41

Ja - selvfølgelig kan den da bære ret store og tunge ryttere, men det ser
altså ret åndvagt ud, når benene sidder og dingler LANGT under hestens bug.
Min første hest var en nordbagger og jeg lånte den ud til en pige på de
næsten 195, og det så tåbeligt ud

Lotte

Fra : Anet

Dato : 23-02-04 12:23

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bug.
> Min første hest var en nordbagger og jeg lånte den ud til en pige på de

(klip)

Nu er en fjordhest jo en stærk hest, og om benene er lidt lange på rytteren
betyder jo ikke så meget hvis man kun vil ride ture afsted i skoven f.eks.
Islandshesteryttere har da også lange ben og overkroppe i forhold til
hesten, og det er meget brugt og nydt af de ryttere at ride på de små stærke
heste. Det kan da godt være, at andre ryttere syntes, at det ser åndsvagt
ud, men det vigtigste er vel at have en hest der passer til ens behov og
sindet på hesten er ok til det man skal bruge den til.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 23-02-04 13:32

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> ud, men det vigtigste er vel at have en hest der passer til ens behov og
> sindet på hesten er ok til det man skal bruge den til.

Hørt ))))

Mvh. Marlene.

Fra : Jynis

Dato : 23-02-04 17:27

> [...]
> ud, men det vigtigste er vel at have en hest der passer til ens behov og
> sindet på hesten er ok til det man skal bruge den til.

Hej igen
Jeg overvejer at købe en hest / dyreven til min søn. Det er uvist om den
bliver brugt til andet end hygge snak.
Min søn bliver snart 18 år. I januar 2002 blev han ramt af en bil, og har
været syg siden. Piskesmæld og hjerneskade. han er meget glad for dyr , så
måske en godmodig hest kunne være med til at forsøde livet for ham. Han har
aldrig prøvet at ride. Det vil også være ligemeget med udseendet bare kemien
passer og hesten kan bære ham uden problemer.Min barndoms heste var
fjorheste , derfor spørgsmålet om denne race. Tak for alle svarene.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Mette

Dato : 23-02-04 17:46

Hej

Jeg har selv piskesmæld efter et rideuheld i oktober, og jeg synes, det
hjælper at ride. Man skal selvfølgelig passe på ikke at blive smidt for
meget rundt med, men jeg har halskrave på, når jeg rider, for at minimere
dette. Jeg har talt med en ridefys, som sagde, at hvis jeg bare blev
trukket, og hesten var rolig, så ville det være en god hjælp.

Det har jeg så ikke rettet mig efter, men det kan være, du kan bruge rådet
til noget - hun fortalte om et par piskesmældspatienter, hun har, som nu i
det mindste får sovet om natten, fordi de går til ridefys.

Det hjælper i det hele taget på mange lidelser, og hvis hjerneskaden også
har influeret på hans koordination, gang osv., kan det måske endda hjælpe
med dette. Ridning er forstadiet til gang, og det hjælper mange med
handicaps.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 23-02-04 19:10

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> har influeret på hans koordination, gang osv., kan det måske endda hjælpe
> med dette. Ridning er forstadiet til gang, og det hjælper mange med

(klip)

Jeg har en bekendt som blev lam fra livet og ned men hun kunne sidde på en
hest. Hendes motorik var helt ødelagt. Hun blev anbefalet at ride og så gik
jeg i en længere periode ned til hende med vores ene rolige hest som hun så
blev løftet op på af sin mand. Bare skridten rundt hjalp hende så meget at
hendes balance og motorik igen blev bedre. Så du har så ganske ret Mette at
en hest og bare skridtridning kan hjælpe på meget.
Yderligere har de i mange år haft handicapridning på det ridecenter vi altid
før har foretrukket til vores heste. De handicappede ankom i rullestole og
kom op på hestene ved hjælp af en lift. Inden ridetimen fuldstændig
forkrøblede og efter ridetimen synlig mere udrettede og med mere afslappede
muskler og lemmer i det hele taget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-03-04 10:52

> [...]

> kom op på hestene ved hjælp af en lift. Inden ridetimen fuldstændig
> forkrøblede og efter ridetimen synlig mere udrettede og med mere

Vi har også terapi ridning på Marjatta (der bruges også Fjordheste) Det
hjælper utrolig meget på alle mulige måder. Jeg har selv været en tur på
ryggen på den ene af dem, og jo de er så ganske rolige og forsigtige, det er
som om at de ved at de skal passe på dem

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jynis

Dato : 13-03-04 16:41

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:404d98a0$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
er
> som om at de ved at de skal passe på dem

Tak for de gode svar i gruppen. Vi har stillet det lidt i bero men at prøve
at ride og evt. at købe hest. Min søn skal indlægges til genoptræning på
Hammel neurocenter fredag.Nu vil vi lige se hvad de kan udrette og hvor
længe han skal være der. Vi formoder det vil tage ca. 9 mdr.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Anet

Dato : 13-03-04 23:37

> [...]
> Hammel neurocenter fredag.Nu vil vi lige se hvad de kan udrette og hvor
> længe han skal være der. Vi formoder det vil tage ca. 9 mdr.

(klip)

Det lyder da godt at der kommer gang i noget genoptræning for din søn. Det
er jo altid rart at høre at der sker noget. Og jeg syntes også at det er
fint at undersøge alle de muligheder som man kan i en given situation.
Held og lykke med genoptræningen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jynis

Dato : 24-02-04 07:43

Hej Mette

Jeg regner med at lade ham prøve en ridetime på en rideskole først.
Han kommer ikke til at kunne passe sin hest uden hjælp til at huske sine
pligter. Jeg håber at der kan skabes en slags kontakt mellem en hest og ham
.. der kan hjælpe ham medat træne hans hukommelse. (korttidshukommelse på
mellen 3 og 15 minuter) Ulykken skete i 2003 og ikke i 2002 som jeg kom til
at skrive.
Jeg håber det vil kunne hjælpe ham , han kan heller ikke sove rigtig. har
ondt , kan ikke finde hvile og ro. Han har fået meget forskellig
smertestillende medisin men det hjælper ikke på ham.
Hvordan klare du dit piskesmæld i hverdagen? Du må gerne maile til mig
privat. Adr. er på min hjemmeside.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : skingur

Dato : 23-02-04 18:23

"Jynis" skrev d. 23-02-04 17:27 dette indlæg :
> [...]
> passer og hesten kan bære ham uden problemer.Min barndoms heste var
> fjorheste , derfor spørgsmålet om denne race. Tak for alle svarene.

Hvis hesten skal gå hjemme hos jer selv, skal du have mindst to...det er
sociale flokdyr. Og skal den opstaldes et sted, bliver det dyrt... Men
derudover er det en fantastisk ide, og som den islands hesterytter jeg
er, vil jeg da lige slå et slag for dem! Fordi de har tôlten, evt.
grisepassen, der er en dejlig blød gangart der skåner ryg mv.

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jynis

Dato : 24-02-04 07:22

> [...]
> er, vil jeg da lige slå et slag for dem! Fordi de har tôlten, evt.
> grisepassen, der er en dejlig blød gangart der skåner ryg mv.

Hej Christina

Jeg har ikke besluttet mig endnu, men selfølgedig skal der to heste til.
Hvis min søn skal have hest , vil jeg også have en. Jeg kan bruge ca. 5000
m2 af min grund og så bygge en træstald til dem. Der ud over håber jeg på at
kan leje et stykke græsmark ved naboen.
Alt dette skal være på plads inden , men et sted skal jeg starte og her i
gruppen er der altid mange gode svar .Tak.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 09:08

On Sun, 22 Feb 2004 08:44:46 +0100, "Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>nok til at bære en man på 197cm. og 95 kg. Er der nogle steder jeg kan læse

   Mjaeh - en større fjordhest kan sagtens bære det i forhold til
vægten Men i forhold til højden (Hvis det skal se nogenlunde rigtigt
ud og manden skal kunne indvirke rigtigt med benene altså =) skal man
være meget opmærksom på hvor dyb hesten er i brystkassen - altså hvor
meget brystkasse er der at se på når man ser hesten fra siden.
   Som udgangspunkt bør man ikke kunne se mere end kanten af
sålen på hælen når man ser i flugt under hestens mave. Nogen siger
også at hesten skal være ca 20 cm lavere i stang end rytteren er høj
så passer det men da dybden af brystet varierer meget på heste af
samme højde holder det vist ikke helt =)
   Jeg håber det er forklaret så det kan forstås =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jynis

Dato : 23-02-04 08:25

> [...]
>
> Hvor stor skal en hest være i forhold til sin rytter? Er en fjorhest stor
> nok til at bære en man på 197cm. og 95 kg. Er der nogle steder jeg kan

Tak for gode svar . Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk