Anti-terrorloven, hvad betyder den for bol~
Fra : Peter Anskjær

Dato : 22-02-04 10:10

Hej NG
Jeg har gået og undret mig lidt over hvad anti-terrorloven betyder for mig.
Jeg har en internetforbindelse som pt står i mit eget navn og er delt med
mine naboer. Men efter terrorpakken er trådt i kraft betyder det så at jeg
hæfter for alt trafik på nettet selvom det ikke er mig der har stået for
det? Hvis det gør, hvilke forholdsregler bør jeg så tage?

Mvh
Peter

Fra : Palle Jensen

Dato : 22-02-04 10:50

Den Sun, 22 Feb 2004 10:10:05 +0100, skrev "Peter Anskjær" <m@ybe.not>
:

> [...]
>hæfter for alt trafik på nettet selvom det ikke er mig der har stået for
>det? Hvis det gør, hvilke forholdsregler bør jeg så tage?

Terrorlov eller ej. Det vil du da altid hæfte for. Det er den risiko
der følger med når man deler sin forbindelse med andre.

--
Palle Jensen

For kontakt via E-mail: Skift "invalid" ud med "dk"
For contact via E-mail: Change "invalid" to "dk"

Fra : Peter Anskjær

Dato : 22-02-04 11:18

"Palle Jensen" <palle.jensen@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Terrorlov eller ej. Det vil du da altid hæfte for. Det er den risiko
> der følger med når man deler sin forbindelse med andre.

Nej, nu ved jeg jo ikke hvordan det er nu. Men inden terrorpakken hæftede
jeg i hvert tilfælde ikke for hvad de andre downloadede. Hvis noget ulovligt
havde foregået, så skulle politiet bevise hvilken computer det var foregået
fra, så hvis en nabo havde gjort noget, så skulle politiet bevise det var
ham, selvom det var foregået over min forbindelse.

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 12:31

"Peter Anskjær" <m@ybe.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Nej, nu ved jeg jo ikke hvordan det er nu. Men inden terrorpakken hæftede
> jeg i hvert tilfælde ikke for hvad de andre downloadede.

Hvis det er dit abonnement, kan du nok godt gå ud fra, at du ville blive
stillet ansvarlig.

> Mvh
> Peter

Lars B

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-02-04 13:24

"Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det er dit abonnement, kan du nok godt gå ud fra, at du ville blive
> stillet ansvarlig.

Nu bliver man sjældent stillet til ansvar for noget man ikke har gjort,
medmindre undladelsen i sig selv kan betragtes som ansvarspådragende.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-02-04 16:51

Peter Anskjær wrote:

> [...]
> jeg hæfter for alt trafik på nettet selvom det ikke er mig der har stået
> for det? Hvis det gør, hvilke forholdsregler bør jeg så tage?

Nej, du kan ikke være ansvarlig for andres eventuelle lovovertrædelser,
medmindre du medvirker til dem.

Men antiterrorloven kan tvinge dig til at overvåge dine naboer:

http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=128953564

Men så længe du ikke tjener penge på det (dvs i deler regningen ligeligt) og
i ikke er under 100, er du fri for det.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Peter Anskjær

Dato : 22-02-04 17:03

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=128953564
>
> Men så længe du ikke tjener penge på det (dvs i deler regningen ligeligt)

Vi er under 100, men du mener det vel omvendt, at det er hvis vi er over 100
og tjener penge på det at vi skal overvåge trafikken?

Mvh
Peter

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 23-02-04 20:59

Peter Anskjær wrote:

> og
>>
> Vi er under 100, men du mener det vel omvendt, at det er hvis vi er over
> 100 og tjener penge på det at vi skal overvåge trafikken?

Ja, der er et "ikke" for meget.
Men det er et "eller" og ikke et "og". Dvs du skal stadig passe på med ikke
at komme til at tjene penge på det.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Peter Anskjær

Dato : 23-02-04 21:24

> Ja, der er et "ikke" for meget.
> Men det er et "eller" og ikke et "og". Dvs du skal stadig passe på med
ikke
> at komme til at tjene penge på det.

Det regnede jeg også med. Jeg har et internt regnskab og giver ikke
kvitteringer, mon det kunne blive et problem. Men jeg tjener ikke penge på
det, højst et par kroner når der afregnes efter udgifterne er divideret op.
Hvis der nogensinde skulle blive noget, så er det vel nok at jeg har
brugernes udtalelser om hvad de har betalt så jeg derved kan dokumentere at
der ikke er tjent penge på foretagendet?

Mvh
Peter