Opgradering af "gammel" Duron Processor...~
Fra : Bent Thomsen

Dato : 22-02-04 16:02

Hej alle

Min far har en PC med et ABIT KT-7 (VIA Apollo KT133 chipset) bundkort, og
en AMD Duron 600 Mhz (Socket A, 100 Mhz FSB) processor. Den er rimelig sløv
med Windows XP, og han vil derfor gerne have dyret opgraderet til noget der
er lidt kraftigere.
Vi har derfor haft kigget på en 1,6 Ghz Duron! Men de findes tilsyneladende
kun med 200 eller 266 Mhz FSB. Mit spørgsmål lyder så på, om det kan lade
sig gøre at montere denne med succes i ovennævnte bundkort.
Hvis ikke, hvilken processor og bundkort skal jeg sigte efter til en PC der
kun bliver brugt til mail, regneark/tekstbehandling og billedredigering? Den
bliver brugt meget til at behandle scanning af billeder og redigering af
billeder fra digital kamera.

På forhånd tak

Mvh.

Brian Thomsen
brian-th@SPAMnejTAKtiscali.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 17:42

Bent Thomsen wrote:

> [...]
> med Windows XP, og han vil derfor gerne have dyret opgraderet til noget der

Hvor meget RAM er der i bundkortet?

> Vi har derfor haft kigget på en 1,6 Ghz Duron

Det må være en Applebred, som er beregnet til 133 MHz FSB.

> Men de findes tilsyneladende kun med 200

(100 MHz) - og det er nok med en Morgan-core, som bruger temmelig mange
Watt. Men den vil nok virke fint, forudsat at PSU'en kan trække de
ekstra Watt.

> eller 266 Mhz FSB.

Det med DDR-tallene er et salgstrick, den reélle frekvens er den halve.

> Mit spørgsmål lyder så på, om det kan lade
> sig gøre at montere denne med succes i ovennævnte bundkort.

Delvis succes - den vil kun køre med 1100 MHz, da multiplieren er låst.
Den vil muligvis heller ikke blive detekteret som en Duron, men det er
rent kosmetisk - den vil virke fint alligevel.

> [...]
> bliver brugt meget til at behandle scanning af billeder og redigering af

Bundkortet har kun én (ikke overclocket) FSB-frekvens, nemlig 100 MHz.
AMD begyndte at låse multiplieren på deres Socket A processorer i ca.
uge 39 (2003), og da det bundkort ikke kan ændre FSB ret meget (til max.
110 MHz), så er det lidt håbløst, uden et nyere bundkort.
Abit KT7/KT7-RAID er desuden fra den årgang af bundkort, som der blev
brugt dårlige kondensatorer til.
Check om nogle af dem, især dem ved AGP-porten ser ud til at bule udad.
Hvis de gør, så er det bundkort snart dødt alligevel.
Mit råd; køb nyt bundkort.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 22-02-04 19:20

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]">
skrev:

<SNIP>
> Hvor meget RAM er der i bundkortet?

Der er 192 MB, men jeg ved desværre ikke hvilken type! Jeg
gætter på SD-ram PC-100 eller PC133

<SNIP>

> Mit råd; køb nyt bundkort

Det lyder også til at det bliver løsningen, men hvad
anbefales til førnævnte PC? Duron eller Celeron? Hvilken
størrelse? Hvilket bundkort? Det skal jo lige siges at der
ligges meget vægt på at det bliver en billig løsning

Fra : Brian Thomsen

Dato : 22-02-04 21:07

<SNIP>
> Mit råd; køb nyt bundkort

Jeg har kigget på et par muligheder:

INTEL:
---
ASUS P4G8X Deluxe Gold (499,-)
Celeron (Boxed) 1.7 Ghz (430,-)

AMD:
---
ASUS A7V8X-X (445,-)
AMD Athlon XP 1.8 GHz (465,-)

Men jeg skal da ærlig indrømme at jeg intet kender til noget
af ovenstående hardware. Hvilken af de to ville I vælge, ud
fra de førnævnte kriterier? Eller måske helt andre
alternativer?

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 23:03

Brian Thomsen wrote:

> Jeg har kigget på et par muligheder:
> Celeron (Boxed) 1.7 Ghz (430,-)

Det kan absolut ikke betale sig at købe Celeron med P4-core.
Den har kun 128 KiB L2-cache, og det er alt, alt for lidt til den core.
Hastigheden vil typisk føles meget under andre processorer med samme
clockfrekvens.

> ASUS A7V8X-X (445,-)
> AMD Athlon XP 1.8 GHz (465,-)

Der får du i hvert fald mere for pengene.
Husk at AthlonXP "navngives" med xxxx+, hvor xxxx er forskellig fra den
reélle frekvens som den kører med.

Mit bud:

EPoX EP-8RDA3I (506,-)
og
En Barton eller Thorton.
pga. den større overflade, er den nemmere at holde på en lavere
temperatur = længere levetid.

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-02-04 13:05

"Brian Thomsen" <brian-th@REMOVEtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> <SNIP>
> >

> Jeg har kigget på et par muligheder:
>
> AMD:
> ---
> ASUS A7V8X-X (445,-)
> AMD Athlon XP 1.8 GHz (465,-)

Ganske godt valg, men jeg går du fra at du mener en AthlonXP 1800+?
Den kører reelt 1533 MHz, men husk det er AMD MHz, de er mere værd, så at
sige.

Se evt. denne test, så vil du forstå hvorfor en Celeron altid er et dårligt
valg.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/06/0141028
Som du kan se bliver Celeron 2.4 GHz slået af en Duron 1.6 GHz.

> [...]
> af ovenstående hardware. Hvilken af de to ville I vælge, ud
> fra de førnævnte kriterier? Eller måske helt andre

AMD, all the way.
Hovedsagligt grundet pris/ydelses forholdet.
Bemærk at AMD har sænket priserne yderligere, de nye priser er dog ikke nået
til DK endnu.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 24-02-04 21:24

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk>
skrev:
<SNIP>

> Ganske godt valg, men jeg går du fra at du mener en
AthlonXP 1800+?
> Den kører reelt 1533 MHz, men husk det er AMD MHz, de er
mere værd, så at
> sige.

Det er jeg klar over, fik det bare ikke lige præciseret før

<SNIP>
> [...]
>
> AMD, all the way.
> Hovedsagligt grundet pris/ydelses forholdet.
> Bemærk at AMD har sænket priserne yderligere, de nye

Jeg er kommet frem til følgende:

ASUS A7V8X-X (445,-)
AMD Athlon XP Thorton 2200+ 2.0G Tray (499,-)
ApAcer 256 MB DDR RAM 3200 (PC400) (339,-)
Thermaltake A4004D TR2 M3 / Lydløs 21db (109,-)

Ser det ud til at kunne køre sammen, også uden de store
problemer? Hvad er forresten forskellen på de tre Athlon XP
processorer? Jeg er helt skkert åben for forslag til
sammensætningen

Mvh.
Brian Thomsen

PS: Må hellere, for god ordens skyld, fortælle at priserne
kommer fra midtdata.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-02-04 21:47

"Brian Thomsen" <brian-th@REMOVEtiscali.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> problemer? Hvad er forresten forskellen på de tre Athlon XP
> processorer? Jeg er helt skkert åben for forslag til

Du kan muligvis låse din Thorton op så den bliver til en Barton.
Jeg kan finde mere info, hvis du vil vide mere om det?

De tre AthlonXP er:
Thoroughbred "B" med 256 KB cache
Thorton (Barton med 256 KB cache)
Barton 512 KB cache

Det kan godt være vanskeligt at se forskellen mellem Thorton og
Thoroughbred.
Den er heller ikke stor, men kernen er måske optimeret en smule.
Men hastighedsmæssigt vil de ikke adskille sig fra hinanden.

Køleren er heller ikke den bedste, men man kan ikke forlange alverden til
den pris.

> PS: Må hellere, for god ordens skyld, fortælle at priserne
> kommer fra midtdata.dk

Urghhh
Du kan lige kigge på disse to links:
http://shorterlink.com/?1CQ8A2
http://shorterlink.com/?L48TQI
Det er min oplevelse med midt-data.

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-02-04 12:57

> [...]
> størrelse? Hvilket bundkort? Det skal jo lige siges at der
> ligges meget vægt på at det bliver en billig løsning

Duron, den er langt hurtigere end Celeron og prisen er lavere.

Fra : Brian Lund

Dato : 22-02-04 21:46

> [...]
sløv
> med Windows XP, og han vil derfor gerne have dyret opgraderet til noget

AMD Thunderbird 1200 (Den med 100 MHz FSB (200 DDR)) eller en Duron 1200
MHz...

Jeg har også læst dine andre indlæg...

Lad for guds, eller din fars skyld være med at købe en Celeron, den er
_meget_ langsom...
En Duron 1600 MHz er hurtigere end en Celeron 1700 MHz, meget endda...

Men husk, hvis du køber nyt bundkort skal du også have nye RAM, DDR-RAM...

Et forslag til nyt køb kunne f.eks. være:

ASUS A7V8X-X - 365 kr.
AMD Athlon XP 2000+ (Boxed) - 479 kr.

Du kan selvfølgelig vælge en anden processor, f.eks. Duron 1600 hvis du vil
spare lidt penge, men husk køler (Køler er med til "box" versionen)...

Men _husk_ at du skal have nye RAM, køb minimum 256 MB (DDR-RAM)...

Brian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-02-04 00:00

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vil
> spare lidt penge, men husk køler (Køler er med til "box" versionen)...

Fornylig havde jeg en forespørgsel ude omkring athlon xp i henholdsvis box
og ikke boxversion.
Alle anbefalede at jeg skulle holde mig fra boxversionen, da køleren på
disse skulle larme væsentligt mere, end hvis man køber cpu og køler for sig.

Kurt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-02-04 00:31

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> crashed Echelon writing

> Alle anbefalede at jeg skulle holde mig fra boxversionen, da køleren
> på disse skulle larme væsentligt mere, end hvis man køber cpu og køler
> for sig.

Korrekt AMD box køler består af en 60-70mm køler som bare turbo kører.

Istedet ville en god køleblok og en 120mm give bedre køling ved samme
hastighed, eller mindre støj ved samme kølingsniveau som boxkøleren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-02-04 00:47

> Korrekt AMD box køler består af en 60-70mm køler som bare turbo kører.
>
> Istedet ville en god køleblok og en 120mm give bedre køling ved samme
> hastighed, eller mindre støj ved samme kølingsniveau som boxkøleren.

Har en Tbred XP1800+ in-a-box siddende i min maskine, nu har jeg godt nok
pillet siden af for bedre køling, men jeg synes nu ikke den larmer så meget
som folk gerne vil give udtryk for.. Ok, den kan høres, jeg vil tro at den
ligger på omkring 28-30 db hvilket jo også er noget "højt", men alligevel,
der findes dem der er værre..
Man kan jo også få fat i en køler styring og drosle hastigheden lidt ned på
in-a-box blæsern, det har jeg til min, og selv ved laveste hastighed stiger
temperaturen ikke synderligt meget, og jeg kan faktisk ikke høre at blæseren
kører.

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-02-04 01:36

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> ned på in-a-box blæsern, det har jeg til min, og selv ved laveste
> hastighed stiger temperaturen ikke synderligt meget, og jeg kan

Der er sikkert nogen forskel på de forsk. in_a_box kølere, min egen 2400+
blev leveret med en 60mm AVC køler, der kunne levere 21CFM, den er p.t.
udskiftet med en 80mm pabst, som larmer noget mindre (mærkbarheden er ikke
så stor grundet andre støjende blæsere), men det kunne mærkes noget.

Temp. med AVC blæseren lå omkring 52 idle og 55 full load. Nu er jeg på 47
idle og 51 load.

Jeg kunne nok have tweaket AVC'en ned i støj, men er sådan en tryghedsfreak
at jeg syntes de 50 stadig er for meget, og derfor ikke ønskede at
temparatur ligefrem skulle stige yderligere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 24-02-04 01:20

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alle anbefalede at jeg skulle holde mig fra boxversionen, da køleren på
> disse skulle larme væsentligt mere, end hvis man køber cpu og køler for

Min søster har en 1700+ i box version, og den larmer overhovedet ikke.