SQL-udtræk
Fra : Niels Skovmand

Dato : 22-02-04 15:41

Hejsa!

Jeg har lavet mit eget forum i PHP m. MySQL-database. Men jeg har et
problem, der godt kunne løses på en lidt kedelig måde - men jeg vil
først høre her om den flotte metode skulle eksistere:

Jeg har en tabel til hvert forum, hvori alle indlæg bliver lagt - både
det første indlæg + dets replies.

I tabellen er følgende felter:

--

table ihs_forum_frilussing
id      - indlæggets id (primary)

forfatterid   - forfatterens id
emne      - indlæggets emne
tekst      - indlæggets indhold

--

Nu vil jeg gerne lave en liste over tråde i forummet (dvs. kun det
første indlæg i hver tråd skal udtrækkes).

Mit problem er, at jeg gerne vil have dato på det nyeste indlæg i tråden
med, sådan at jeg kan lave listen over tråde sorteret efter nyeste
indlæg i tråden i stedet for datoen for det første indlæg i tråden.

Mit udtræk er flg.:
"SELECT tidspunkt, traad, forfatterid, emne, tekst FROM
ihs_forum_frilussing GROUP BY traad ORDER BY tidspunkt DESC"

Altså trækkes 1 indlæg fra hver tråd ud (det ældste indlæg i hver tråd,
som jo må være det første). Indlæggene udtrækkes sådan at det nyeste
indlæg kommer først ("ORDER BY tidspunkt DESC").

Hvis nu der er et indlæg i en tråd med nyere dato end nogen af
"førsteindlæggene". Altså dermed et reply (da det har nyere dato end
1.indlægget i sin egen tråd). Så vil jeg gerne have den tråd til at stå
øverst i rækkefølgen - altså den tråd, hvori det nyeste indlæg er.

Er der nogen der har gode ideer?

Mvh,
Niels Skovmand.

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 22-02-04 21:19

"Niels Skovmand" <woodman@woodman.fjerndette.dk> wrote in message
> [...]
> 1.indlægget i sin egen tråd). Så vil jeg gerne have den tråd til at stå
> øverst i rækkefølgen - altså den tråd, hvori det nyeste indlæg er.

Vil en "SELECT MAX(tidspunkt) AS tidspunkt" ikke kunne gøre det ?

--
MVH Jeppe Uhd - NX
http://nx.dk - Webhosting for nørder og andet godtfolk

Fra : Niels Skovmand

Dato : 23-02-04 20:38

> Vil en "SELECT MAX(tidspunkt) AS tidspunkt" ikke kunne gøre det ?

...og jeg, som syntes jeg havde prøvet alt

Tusind tak for svaret!

/ Niels.