Ny blæser i strømforsyning?
Fra : Joergen Ramskov

Dato : 24-04-01 18:41

Blæseren i min strømforsyning er efterhånden begyndt at larme mere end jeg
synes er rart

Er det muligt at skifte den ud med en ny (dvs. kan man købe nye blæsere til
det), eller skal man ud og investere i en helt ny strømforsyning?

Under alle omstændigheder, hvad kan anbefales? Hvor kan jeg købe det? Pris?
Andet?

/Jørgen Ramskov

Fra : Fritze

Dato : 24-04-01 18:54

Enhver computer forretning med respekt for sig selv har nogle 80mm blæsere
liggende til omkring en hund (100,-). Så er det bar at knække skallen på
PSU'en og sætte den nye blæser i. Du skal måske betale lidt mere for en
stille blæser, medmindre den bare skal køre færre RPM.

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 24-04-01 19:36

Det er lige netop støjsvage blæsere af høj kvalitet jeg søger - jeg gider
ikke til at skulle skifte den igen om et ½ år!
Jeg er helt klart villig til at investere en rimelig sum penge for at få en
støjsvag computer (ellers ville jeg nok heller ikke have investeret i et
Noisecontrol kabinet for et par år siden...).

Jeg har desuden lige opdaget dette firma: http://www.koolance.com, der laver
et (umiddelbart) rimeligt ret sejt vandkølet system til relativt få penge -
min næste PC kunne godt gå hen og sidde i sådan et kabinet...

/Jørgen

Fra : martin martin

Dato : 24-04-01 20:16

Joergen Ramskov skrev:
> [...]
til
> det), eller skal man ud og investere i en helt ny strømforsyning?

Ja, du kan bare købe en ny blæser.

> Under alle omstændigheder, hvad kan anbefales? Hvor kan jeg købe det?
Pris?
> Andet?

Jeg vil helt klart anbefale Papst 8412NGML, 26,5 CFM, 19 dBa, 2050 RPM,
80x80x25(mm).
Pris hos StudieData: 140,- (fragt +50,-)
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1

Denne passer i en strømforsyning. Den har en tilpas ydelse og et lavt
støjniveau.

Venlig hilsen martin madsen

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 24-04-01 20:53

"martin martin" <martin@jesuskirken.com> wrote in message

> [...]
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1
>
> Denne passer i en strømforsyning. Den har en tilpas ydelse og et lavt

Jeg fandt lige denne hos www.atcomputing.dk:
Papst 8412NGL 80x80 mm
1500 RPM
33 M3/t / 19.4 CFM 12 dB(A)

Den har et noget lavere støjniveau - er det nok, eller bør jeg vælge den du
anbefaler, der flytter noget mere luft?

Noget andet - blæseren har et 4 benet "harddisk" strømstik - det er jo ikke
lige sådan én den skal forbindes til i min strømforsyning (har tjekket - det
er sådan en to-benet sag), men det burde vel ikke give de store problemer,
eller?

/Jørgen

Fra : martin martin

Dato : 24-04-01 22:05

Joergen Ramskovskrev:
> [...]
> 1500 RPM
> 33 M3/t / 19.4 CFM 12 dB(A)
>
> Den har et noget lavere støjniveau - er det nok, eller bør jeg vælge den

Denne blæser er formodentlig helt lydløs (cirka), men hvis du har andre
blæsere (f.eks. cpukøler) eller en harddisk der larmer, så nytter det jo
ikke noget, for så overdøver de jo bare den ellers så dejlige stilhed...

Ydelsen er muligvis også lige i underkanten. Medmindre du har andre
kabinetblæsere, så er PSU (strømforsyning) blæseren den eneste blæser til at
udskifte luft i kabinettet. Derved bliver kabinettet lidt varmere, men det
gør højest sandsynlig ingenting, hvis din comp. ikke er overclocket.

Din strømforsyning bliver også lidt varmere, og hvis det er en 300W så kan
det evt. blive et problem. Jeg har selv kørt med meget lav udluftning på min
235W PSU uden problemer overhovedet, så jeg tror ikke det vil være noget
problem selv med en 300W.

Jeg vil anbefale dig at købe storebroderen (Papst 8412NGML) , som jeg
foreslog før. Så kan du evt. prøve at give den 7V istedet for 12V (som den
normalt skal have). Dette giver meget mindre støj og selvfølgelig også
mindre ydelse. Læs her, hvordan det gøres:
http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V

> [...]
det
> er sådan en to-benet sag), men det burde vel ikke give de store problemer,

Hvis du fikser lidt med en skævbider og et samle led kan du måske få den
tilsluttet inde i PSU'en. Men denne blæser er beregnet til at blive
tilsluttet et harddisk strømstik. Hvis du fører ledningerne ud gennem
PSU-gitteret ind til selve kabinettet, kan du tilslutte den et ledigt stik
der.
Dette kan måske volde problemer, fordi gitteret er for smalt. Så må du pille
de enkelte ben ud af stikket og føre dem ind i kabinettet, og så derefter
sætte benene i stikket igen.

Venlig hilsen martin madsen

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 24-04-01 23:35

> Denne blæser er formodentlig helt lydløs (cirka), men hvis du har andre
> blæsere (f.eks. cpukøler) eller en harddisk der larmer, så nytter det jo
> ikke noget, for så overdøver de jo bare den ellers så dejlige stilhed...

PSU blæseren er klart den værste, da jeg har et Noisecontrol kabinet der
dæmper lyden rimeligt godt, men det hjælper jo ikke så meget på PSU blæseren
der jo sidder "udenfor".

> [...]
> udskifte luft i kabinettet. Derved bliver kabinettet lidt varmere, men det
> gør højest sandsynlig ingenting, hvis din comp. ikke er overclocket.

Det er i øjeblikket en Celeron300 OC'et til 450, så en anelse OC'et er den
vist

> [...]

> normalt skal have). Dette giver meget mindre støj og selvfølgelig også
> mindre ydelse. Læs her, hvordan det gøres:

Selvfølgeligt - det skulle nok gøre dem nogenlunde lige støjsvage...

Selvfølgeligt...tak for hjælpen!

/Jørgen Ramskov

Fra : ab

Dato : 25-04-01 10:23

Med mindre du har fået et større behov for køling kan du sikkert få din
nuværende blæser til at falde til ro med et sprøjt VD40.

MVH ab

Fra : ab

Dato : 25-04-01 10:23

Fra : Michael Ravn

Dato : 26-04-01 16:42

On Tue, 24 Apr 2001 19:40:35 +0200, "Joergen Ramskov"
> [...]

>det), eller skal man ud og investere i en helt ny strømforsyning?
>
>Under alle omstændigheder, hvad kan anbefales? Hvor kan jeg købe det? Pris?

Det skulle efter sigende være en god idé at støvsuge blæseren. Støvet
skulle være medvirkende til den forøgede larm.
Michael Ravn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-01 10:29

Michael Ravn skrev...

>Det skulle efter sigende være en god idé at støvsuge blæseren. Støvet
>skulle være medvirkende til den forøgede larm.

Det er rigtigt. Hvis blæseren pludselig begynder at larme mere, så kan en
grundig rengøring ofte afhjælpe problemet. dover at din maskine
selvfølgelig ikke bliver kølet optimalt når der sidder alt det skidt i
PSU'en.

--
kent - Overclocking FAQ:
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm