Bare pletter
Fra : Marlene

Dato : 21-02-04 18:29

Jeg spurgte for et par måneder siden, hvad jeg kunne gøre ved de bare
pletter, min shetlænder fik ved at gnubbe sig - og jeg fik også gode råd. De
forsvandt dog næsten, og nye fine hår voksede ud. Men så begyndte det igen
for ca. en lille måneds tid siden, og igår havde jeg dyrlæge til hende. Han
kunne ikke med sikkerhed sige, om det var skab, da han skulle skrabe huden
af for at fastslå det, og min anden hest, fjordhesten, har jo ingenting -
andet end en utroligt flot pels. Men han sagde så også, at han ofte så, at
flere heste på én mark havde måske ringorm, og så stod der en uden ringorm.
Heste kunne blive immune over for det. Og det var der vist også en, som
nævnte herinde.

Min lille shetlænderpige fik dog en indsprøjtning mod skab (uhha, hun løb
med mig efter sig!), og så har jeg fået noget pulver, Virkon S, som skal
blandes op i vand, og som hun skal bades med. Men det er lettere sagt end
gjort; det bryder hun sig absolut ikke om. Det svider måske? Jeg mener, at
det var det, Annette, du foreslog? Hvordan tager jeres heste det, når de har
fået dette svampedræbende middel?

Jeg synes lige, at jeg ville fortælle, hvad konklusionen var, og måske kan
andre bruge det, da flere har skrevet om heste, der gnubber sig.

Vi havde i øvrigt en dejlig, rolig, ung dyrlæge, som havde styr på det hele.
Det var dejligt - efter vores sidste oplevelse i Århus (da vi skulle flytte
vores to heste til Fyn); en totalt psykopatisk dyrlæge fra Jelshøj
Hesteklinik (han råbte og skreg som en sindssyg, fordi vi ikke havde vores
heste i grimer - men vi plejer ikke at have problemer med at få dem i
grime). Nå, det var lige en sidebemærkning

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 19:37

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det var det, Annette, du foreslog? Hvordan tager jeres heste det, når de

(klip)

Det er helt korrekt at det var mig der foreslog Virkon S som er godt mod
mange ting både til dyr og til inventaret i staldene.
Vores heste er der intet at mærke på overhovedet. Men hvis du bruger det
uden at bruge handsker kan du mærke at dine fingre ihvertilfælde er rene
efter ca. 1 times konstant brug *smiler*

> Jeg synes lige, at jeg ville fortælle, hvad konklusionen var, og måske kan
> andre bruge det, da flere har skrevet om heste, der gnubber sig.

(klip)

Det er altid rart når der kommer en tilbagemelding på forskellige spørgsmål.

> [...]
> heste i grimer - men vi plejer ikke at have problemer med at få dem i
> grime). Nå, det var lige en sidebemærkning

Sikke et kvaj af en dyrlæge. Han var kommet hurtigt ud af min stald igen.
Min egen dyrlæge er tværtimod meget betaget af vi åbner stalddøren og så går
hestene målrettet ind i hver deres boks. De er jo vant til at der tit er
foder i krybberne *griner*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 21-02-04 19:44

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> uden at bruge handsker kan du mærke at dine fingre ihvertilfælde er rene
> efter ca. 1 times konstant brug *smiler*

Ja, det kunne jeg godt mærke. Men det må vel være, fordi det sved på hende,
da jeg brugte midlet, at hun skyndte sig at løbe væk?

Snip

> Sikke et kvaj af en dyrlæge. Han var kommet hurtigt ud af min stald igen.

Det kom han bestemt også; jeg grinte først lidt ad ham, fordi jeg egentlig
troede, at han lavede sjov, men jeg blev hurtigt gal, da det gik op for mig,
at han altså var splitterravende tosset. Jeg sagde på godt dansk, at han
bare kunne skride, og at han i hvert fald ikke skulle røre min hest

> Min egen dyrlæge er tværtimod meget betaget af vi åbner stalddøren og så
går
> hestene målrettet ind i hver deres boks. De er jo vant til at der tit er
> foder i krybberne *griner*

Ja, mine to heste forstod med det samme, at det var "en eller anden underlig
mand, der kom", for de skyndte sig at gå ud på marken og stod og lurede
underligt på ham Han havde ellers ingen taske med eller lignende (for så
kunne han måske minde om smeden - uhha!!! )))

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 20:11

> Ja, det kunne jeg godt mærke. Men det må vel være, fordi det sved på
hende,
> da jeg brugte midlet, at hun skyndte sig at løbe væk?

(klip)

Virkon S fjerner alle fedtstoffer og anden materiale som bakterier kan leve
i og af. Men det lugter heller ikke just godt så jeg vil gerne tro at hun
skyndte sig væk fra det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 22-02-04 13:51

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Virkon S fjerner alle fedtstoffer og anden materiale som bakterier kan
leve
> i og af. Men det lugter heller ikke just godt så jeg vil gerne tro at hun
> skyndte sig væk fra det.

Nej, det gør hun ikke, for hun står og lugter til det uden at fjerne sig.
Det er lige så snart, at hun kan mærke det på huden (der er jo så
sår/rifter), at hun fordufter. Så det må åbenbart svide noget.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 13:58

> [...]
> Det er lige så snart, at hun kan mærke det på huden (der er jo så
> sår/rifter), at hun fordufter. Så det må åbenbart svide noget.

(klip)

Det tror jeg også at det gør. Kan godt huske når jeg har en rift og står og
vasker med det. Men riften er med garanti helt ren bagefter.... *smiler*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 22-02-04 14:08

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

Snip

..

> [...]
> Det er lige så snart, at hun kan mærke det på huden (der er jo så
> sår/rifter), at hun fordufter. Så det må åbenbart svide noget.

I øvrigt sidder jeg lige og læser om skab, og der står dette:

a.. Grå klidagtige skæl og flager nederst på benene, især i kodebøjningen.
Intens kløe.

Og det er i hvert fald et sted, hvor min shetlænder hverken klør eller har
bare pletter. Så det kan vel næppe være skab? Dyrlægen sagde ellers, at man
ofte så skab oppe på halsen, hvor hun har de bare pletter. Desuden kommer
det også let af dårlig hygiejne. Hun bliver striglet to gange om dagen,
klippet hovskægget osv. , så hun bliver virkelig passet. Kan det mon være,
at hun har haft det, lige siden vi fik hende (i juni måned)? Der havde hun
nemlig meget skæl rundt omkring, som jeg striglede og striglede væk.

Mvh. Marlene.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 15:21

> [...]
man
> ofte så skab oppe på halsen, hvor hun har de bare pletter.

Min Shetlænder ( jeg havde som barn ) havde skab eller var det mider ( hvad
er egentlig forskellen ? ) engang.
Han havde 2 store bare pletter i sadellejet. Så vidt jeg husker blev han
vasket med Sebacil en gang, pelsen kom fint tilbage og så havde han ingen
problemer siden.
Bruges Sebacil ikke mere ? Det er måske for giftigt ? Vi fik det anbefalet
sidst til vores hund for ca. 11 år siden. Her forsvandt problemet også
hurtigt efter behandlingen. Der var dog ingen sår, hverken på min hest eller
hund. Kun den manglende pels.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marlene

Dato : 22-02-04 18:54

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Min Shetlænder ( jeg havde som barn ) havde skab eller var det mider (
hvad
> er egentlig forskellen ? ) engang.

Skab er mider (Chorioptes Equi).

> [...]
> problemer siden.
> Bruges Sebacil ikke mere ? Det er måske for giftigt ?

snip

Jeg kender det faktisk ikke. Mon ikke der er stor udskiftning i sådanne
midler?

Mvh. Marlene.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 19:08

> Skab er mider (Chorioptes Equi).

OK tak. Jeg var ikke sikker.

> Jeg kender det faktisk ikke. Mon ikke der er stor udskiftning i sådanne
> midler?

Fandt det lige på Google:

http://www.bayer.se/bayer/Internet_ah.nsf/0/5258928a1dc85a46c1256ad800422264
?OpenDocument

Undskyld hvis linket knækker...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 16:00

> [...]
man
> ofte så skab oppe på halsen, hvor hun har de bare pletter.

Jeg har også mest igennem årene set symptomerne på halsen og i nærheden af
ørerne. Jeg har aldrig set det sådan i begynderstadiet på benene. Hvis en
hest har haft det på benene så er det i de tilfælde jeg har set heste der
har en kraftig hårvækst på benene.

--
~ Hilsen
Annette ~>