MS Windows
briani 27239
Adgang til administator-mapper
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 21-02-04 17:20

Hej,

Jeg har installeret Windows på en ny harddisk, og sat den gamle i som slave,
så jeg kan få mine gamle filer med over - det virker også fint, bortset fra
dem der ligger i min "Documents and Settings" - der siger den adgang nægtet
(havde password på min (administratorens) konto). Hvordan får jeg adgang til
mappen - jeg kan ikke umiddelbart se hvor jeg kan indtaste et password?

P.s. Alternativt vil jeg gerne have at vide hvordan jeg kan reperere
boot-sektoren på min gamle haddisk (den kan ikke boote op på den nu, hviket
vel skyldes at jeg havde en boot-menu liggende på den, som referede til et
linux-system på en nu fjernet disk). Jeg har prøvet med "fixboot" i den
kommando-promt man kan få frem med cd'en, men den siger stadig "GRUB Hard
Disk Error", hvis jeg prøver at boote fra den.

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Edmund

Dato : 21-02-04 17:32

Rasmus Nielsen skrev:

> [...]
> siger den adgang nægtet (havde password på min (administratorens)
> konto). Hvordan får jeg adgang til mappen - jeg kan ikke umiddelbart

Du skal overtage ejerskab af mappen
højreklik på mappen, vælg sikkerhed / advanceret

Har du XP home skal du genstarte i fejlsikker tilstand for at få fanen
sikkerhed.
Højreklik på mappen, vælg sikkerhed / advanceret / ejer
http://home20.inet.tele.dk/edworks/ejer.PNG
Dette er et billed fra XP home
Jeg ved så ikke om man kan gøre det der i Pro, men man kan under
fanebladet "Gældende tilladelser" og sæt hak i overtag ejerskab.

Screenshots af Pro´s faneblade er velkomne i min mailbox

--
Mvh Edmund

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 21-02-04 18:27

> Du skal overtage ejerskab af mappen
> højreklik på mappen, vælg sikkerhed / advanceret

Tak for tippet! I øvrigt betryggende, at jeg ikke skulle skrive passwordet
for at få adgang til filerne...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 21-02-04 19:29

Rasmus Nielsen wrote:

> Tak for tippet! I øvrigt betryggende, at jeg ikke skulle skrive passwordet
> for at få adgang til filerne...

Det er en udbredt fejlopfattelse, at NTFS krypterer filerne. NTFS tilfører
blot en lås, der lidt svarer til låsen på en toiletdør. Ikke den vilde
sikkerhed, men man får en besked om, at man bedes holde sig væk.

- M

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-02-04 18:35

Med mindre man specifikt vælger at kryptere en fil har du ret.

To encrypt a file or folder
Open Windows Explorer.
Right-click the file or folder that you want to encrypt, and then
click Properties.
On the General tab, click Advanced.
Select the Encrypt contents to secure data check box.
Notes

To open Windows Explorer, click Start, point to All Programs, point to
Accessories, and then click Windows Explorer.
You can only encrypt files and folders on NTFS file system volumes.
Files or folders that are compressed cannot also be encrypted. If you
encrypt a compressed file or folder, that file or folder will be
uncompressed.
Files marked with the System attribute cannot be encrypted, nor can
files in the systemroot directory structure.
When you encrypt a single file, you are asked if you want to encrypt
the folder that contains it as well. If you choose to do so, all files
and subfolders that are added to the folder in the future will be
encrypted when they are added.
When you encrypt a folder, you are asked if you want all files and
subfolders within the folder to be encrypted as well. If you choose to
do so, all files and subfolders currently in the folder are encrypted,
as well as any files and subfolders that are added to the folder in
the future. If you choose to encrypt the folder only, all files and
subfolders currently in the folder are not encrypted. However, any
files and subfolders that are added to the folder in the future are
encrypted when they are added.

PS. Windows XP anvender en 128bit kryptering. I Windows2000 skal man
selv downloade og installere "Windows 2000 High Encryption Pack
(128-bit)" eller have SP1 eller højere installeret.