HJÆLP!
Fra : Ole Jensen

Dato : 21-02-04 15:24

hej..
jeg passer en kat.1'er pony( en hoppe)..
hun hedder Cher.
når vi rider, og hun får øje på et af de bogstaver der er plantet i
jorden( dressurbogstaver), eller noget andet, kan jeg ikke få hende forbi
det!!
nogle gange laver hun også et hop, når hun får øje på det( så man er lige
ved at ryge af!!)..
derfor er det ikke så behageligt at ride hende..
jeg håver at nogen har et godt råd!!
please!!

Hilsen Katrine

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 09:25

"Ole Jensen" <oje@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at ryge af!!)..
> derfor er det ikke så behageligt at ride hende..

(klip)

Der er af natur bare nogle heste der er mere "vågne" i hovedet end andre
heste. Vi har selv en araber som er ligesådan. Han er en dejlig hest og vi
er meget glade for ham men jeg må ærligt tilstå at det ikke lige er mig at
ride på en hest der konstant ser spøgelser. Det er ikke fordi han er
uopdragen eller prøver os af for han er så velopdragen og dejlig. Han er
bare araber ud til hovspidserne og en meget "vågen" en af racen. Jeg tror at
enten så kan man med en vågen hest eller også kan man ikke med en vågen
hest. Jeg har valgt at jeg ikke kan med en vågen hest som ser spøgelser hele
tiden.
Ikke at det er nogen hjælp til dig, men mere for at fortælle at heste er
forskellige i sind og nogen ryttere er til det ene og nogen ryttere er til
det andet. Jeg vil gerne have en frisk og livlig hest men ikke en "ser
spøgelser"- hest at ride på.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-02-04 10:10

okay...

Fra : Pia J

Dato : 23-02-04 07:56

"Ole Jensen" <oje@pc.dk> wrote in message
> hej..
> jeg passer en kat.1'er pony( en hoppe)..
> hun hedder Cher.
> når vi rider, og hun får øje på et af de bogstaver der er plantet i

Du skal have vist hende, at hun ikke skal bekymre sig om den slags, du skal
nok holde styr på om de er farlige. Lige nu tror jeg også mere hun prøver om
hun kan drille dig end at hun egentlig er bange for dem.

Benene godt ved og driv hende frem, hendes hovede VÆK fra det farlige og
indvendige ben til, så hun ikke skyder skulderen ud til siden, og så bare
fremad. Første gang skal hun eventuelt have et lille klap bagi med pisken,
men det hjælper selvfølgelig ikke at tampe løs på hende og komme op at
"skændes". Du skal vise hende at du er bestemt og at der ikke er noget at
hidse sig op over. Vær helt kold og rolig når hun gør det.

Du kan også prøve at lave alle mulige mærkelige slangegange og volter og
8-taller så hun får noget andet at tænke på. Mange heste keder sig ved at
bare tøffe rundt på hovslaget. Men hvis hun hele tiden skal koncentrere sig
om, hvor du vil hen, så glemmer hun at være fjollet. Måske du kan tegne
nogen forskellige figurer inden du rider, hvis du synes det er nemmere,
opfinde dine egne programmer du skal ride. Fx. kan du lave en slangegang
hvor du indlægger en volte eller 8-tal på tværs af sporet hver gang du rider
på tværs af banen. Det er også rigtig godt til at træne sine hjælper korrekt
og få hesten blødgjort.

:Pia

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-02-04 14:00

mange tak..

Fra : bandit

Dato : 24-02-04 10:39

Du kan evt. gå rundt med hesten og vise hende noget af det hun er bange for
og ligge et par godbidder ved siden af, efterhånden bliver det til noget
godt, man ikke skal være bange for,
men ellers er det rigtig som Pia skriver at den skal have noget andet at
tænke på.