Hvor meget koster det?
Fra : Mette

Dato : 21-02-04 13:16

Hej

Det er næppe første gang, spørgsmålet har været oppe, men hvor meget koster
det at have hest, hvis man tager alle de mange små og store udgifter med?

Jeg tænker ikke her på opstaldning, da det jo varierer meget, men hvor meget
bruger man på alle de andre ting?

Det er min halvårlige tællen-på-knapper-tid, hvor jeg endnu engang
overvejer, om jeg dog ikke kan have min egen hest, hvis jeg fx holder op med
at spise.

Så detaljeret som muligt, da der jo er stor forskel på, om man modtager
undervisning eller ej osv., så et samlet beløb siger ikke så meget om, hvad
det vil koste lige for mig at have en hest. Jeg bor i København, så det er
jo den dyre ende af landet, og desværre har jeg ikke mulighed for at flytte
til provinsen, da jeg har min familie her i Kbh-området.

På forhånd tak,
Mette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-02-04 14:01

In article <40374c17$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mette wrote:
> Hej
>
> Det er næppe første gang, spørgsmålet har været oppe, men hvor meget koster
> det at have hest, hvis man tager alle de mange små og store udgifter med?

Det er dyrt, men dejligt. Har du overvejet at få en halvpart?

> Jeg tænker ikke her på opstaldning, da det jo varierer meget, men hvor meget
> bruger man på alle de andre ting?

Kommer også an på så meget. Både hesten, men også ridningen og dens type.

> Det er min halvårlige tællen-på-knapper-tid, hvor jeg endnu engang
> overvejer, om jeg dog ikke kan have min egen hest, hvis jeg fx holder op med
> at spise.

Så har du ikke råd. Start med en halvpart.

> [...]
> jo den dyre ende af landet, og desværre har jeg ikke mulighed for at flytte
> til provinsen, da jeg har min familie her i Kbh-området.

Jeg har også hest i Kbh, men selv KBH koster forskelligt, og så er der lige
din mobilitet. Har du bil? skal du cykle? med det offentlige?

Opstaldning afhænger af hvilke faciliteter og lokation du vil have.
Ridehus koster mere, folde koster mere. Skov koster mere.
Jeg kender kun priserne i lyngby-Holte området, hvor jeg har
prøvet forskellige stalde siden januar 2000. Hvor meget vil du lave selv?
Generelt er det det dyre område, men jo længere du kommer væk fra centrum
jo billigere er det. Men så er der transporten.

nordvest, vest og amager skulle være billigere, men har andre faciliteter.
Vestskoven skulle være mere kedelig, og den ved værløse er vist ikke så stor.
Amager har ingen bakker, men tilgengæld måske strand.
Men hvis du alligevel rider dressur, så er det jo lige gyldigt.

Min pruhest rides hver dag. " dage af mig, og jeg rider i skoven. 3 dage
af min søster der rider dressur eller i skoven, og nogle gange spring.
Så har vi en halvpart 2 dage om ugen der også rider dressur + skov.

Vi har forsko på, og smeden kommer vel hver 6-8 uge. Han er uddannet
så det koster vel 500? hver gang. Det er min søster der klarer det.
Så er der dyrlæge til vacinationer og skader nogle gange om året.
Vurderingen er 500-1000 om året med minimale skader.
Ormekur klarer staldmutter, men det trækkes vi så over bokslejen.
det er vel 500-600 om året.

Så er der nyt udstyr, grimer, hovedtøj, sadler, tøj til dig, osv.
Det er vel 1000-2000 om året, alt efter hvor mange sadler og hovedtøj
du skal bruge, og hvilken stand du køber dem i.
Vi har 3+1 sadler, spring, en spansk, en almindelig engelsk dressur,
som vi dog ikke bruger, og så har min søster en damesaddel.
3 hovedtøj, et almindeligt, et kandar, og et blankt kandar.
Så er der strigler, hjælm (sikkerhedsgodkendt letvægts terræn hjælm
med luft huller Rigtig god, men knapt så billig. Og jeg har smadret
en af dem :/
Piske, her har vi spring og dressur.

Alt i alt har vi vel udstyr fr 30-40 tusinde, men det er erhvervet
løbende, og dels som gaver fra de gamle. Den spanske saddel har jeg
selv købt, den kostede 12.000, de andre er min søsters og er købt brugt.

Før det overhovedet er muligt at vurdere dine udgifter, så bliver
jeg lige nødt til at have svar på nogle spørgsmål:
Hvor i Kbh bor du?
Hvor mobil er du?
Hvilken slags ridning vil du ride?
skal du ride hver dag?
hvor meget vil du klare selv?
Hvad har du af udstyr nu?
Har du overvejet at få en halvpart?

JonB

Fra : Mette

Dato : 21-02-04 14:23

Hej JonB

Tak for svaret!

> Det er dyrt, men dejligt. Har du overvejet at få en halvpart?

Jeg har en halvpart og har haft i et år nu. Vi står ude ved Vestskoven, som
ganske rigtigt er noget kedelig, men har nogle gode ridestier, og stedet er
virkelig godt (og nemt at komme til for mig). Jeg har ham i 2-3 dage om
ugen, men jeg savner at komme derud noget mere. Jeg skal tilføje, at tiden
ikke vil være et problem af forskellige årsager, udelukkende økonomien, som
jeg ikke er helt sikker på.

> Hvor i Kbh bor du?

Vanløse. Som sagt er det ikke opstaldningen, jeg er ude efter priser på, men
alle de andre, mere skjulte udgifter.

> Hvor mobil er du?

Offentlig transport, men jeg er jo vant til det og ved, hvor meget tid det
tager at komme derud. Jeg vil heller ikke skulle betale mere, fordi jeg får
min egen, da jeg har månedskort.

> Hvilken slags ridning vil du ride?

Skovtur og lidt klassisk/akademisk ridning. Mest skovtur/hygge. Vi skal ikke
nå nogle resultater, men jeg vil godt have lidt undervisning ind i mellem
for at luge evt. unoder (især mine egne) væk og gymnasticere hesten korrekt.
Men det kender jeg også prisen på.

> skal du ride hver dag?

Ja, stort set. Jeg vil ikke have andre ryttere til ham/hende, da en del af
mit mål med det netop er at være eneste rytter på hesten.

> hvor meget vil du klare selv?

Hvor vi står nu, muger vi selv ud, og vi skiftes til at sørge for indlukning
og eftermiddagsfodring. Udlukning og de to andre fodringer står stedet for.
Det ville passe mig fint.

> Hvad har du af udstyr nu?

Ikke noget udover mit eget rytterudstyr.

Jeg ville i givet fald gøre det, at jeg oprettede en konto, hvor jeg hver
måned indsatte det beløb, jeg regner med, det koster at have hest, så jeg i
en periode kunne se, om det var noget, der kunne lade sig gøre. Den konto
ville så samtidigt være opsparing til at købe hest og udstyr.

Det er ikke noget, jeg ville gå ind i hu-hej-vilde-dyr. Jeg har som ung
været nødt til at sælge min skønne hest, fordi jeg ikke havde mulighed for
at beholde hende (boede stadig hjemme og kunne ikke selv disponere), og hvis
jeg køber hest igen, skal jeg være så sikker, som jeg nu kan blive, på ikke
at komme i den situation igen.

Men jeg forstår fuldt ud dine betænkeligheder - der er mange, der køber hest
uden at have gennemtænkt det ordentligt.

Mvh,
Mette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-02-04 15:16

In article <40375ba4$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mette wrote:
> [...]
> ikke vil være et problem af forskellige årsager, udelukkende økonomien, som

Men tid kan konverteres til bedre økonomi i form af et arbejde.

> Vanløse. Som sagt er det ikke opstaldningen, jeg er ude efter priser på, men
> alle de andre, mere skjulte udgifter.

Nej, men nogle kender måske nogle bedre steder. Og hvis du havde bil var det
måske værd at køre længere ud.

> [...]
> for at luge evt. unoder (især mine egne) væk og gymnasticere hesten korrekt.

Så kan du formodentlig nøjes med en dressursadel og et, måske 2 hovedtøj.
Jeg vil tro at du har en start udgift på mindst 5.000 for en ordentlig
dressur sadel, den burde holde i mindst 10-20 år hvis du passer den godt
måske med en omstopning. Få den evt. omstoppet til hesten med det samme.
Så skal du bruge nogle dækner, der er vel for 1500 i første gangs anskaffelse
og så ellers et hvert 2-3 år, alt efter om den ødelægger det.

> Ja, stort set. Jeg vil ikke have andre ryttere til ham/hende, da en del af
> mit mål med det netop er at være eneste rytter på hesten.

Så skal du jo nok have sko på, det er dyrer end uden. Så prøv om den kan
klare sig uden.

> [...]
> en periode kunne se, om det var noget, der kunne lade sig gøre. Den konto
> ville så samtidigt være opsparing til at købe hest og udstyr.

udemærket ide.

> [...]
>
> Men jeg forstår fuldt ud dine betænkeligheder - der er mange, der køber hest
> uden at have gennemtænkt det ordentligt.

ja, de tror at det er anskaffelsen der er dyr, det er det ikke.
Jeg er glad for at du tænker så meget over det.

mit bud er at det koster dig opimod 1.000 kroner om måneden ud over
opstaldning. Langt det meste går til smeden og dyrlægen. Derudover
kommer der anskaffelse af udstyr, og her kan du variere det meget.
Køber du tit, køber du pænt? følger du moden? nyt/brugt? Ødelægger
hesten tingene?

JonB

Fra : Mette

Dato : 21-02-04 21:01

> Men tid kan konverteres til bedre økonomi i form af et arbejde.

Hvis det var en mulighed, gjorde jeg det gerne. Som sagt er der grunde
til, at jeg har mere tid end penge.

> ja, de tror at det er anskaffelsen der er dyr, det er det ikke.

Uha nej, det er da næsten det mindste af det.

> Jeg er glad for at du tænker så meget over det.

Jeg har jo prøvet det før, så det er kun dagens priser, jeg ikke kender -
det var for tyve år siden og i Jylland, så priserne er noget anderledes i
dag og i København.

> mit bud er at det koster dig opimod 1.000 kroner om måneden ud over
> opstaldning. Langt det meste går til smeden og dyrlægen.

Det var ikke så galt igen.

>Derudover
> kommer der anskaffelse af udstyr, og her kan du variere det meget.
> Køber du tit, køber du pænt? følger du moden? nyt/brugt? Ødelægger
> hesten tingene?

Jeg er nok meget sparsommelig i udstyr, da jeg er helt ligeglad med at følge
mode og andet. Det skal være behageligt for hest og rytter og så
selvfølgelig sikkert. Man kan komme langt og stadig se pæn ud, selvom man er
økonomisk, har jeg opdaget, det kan bare nogle gange tage lidt mere tid at
finde tingene.

En sadel og et eller to hovedtøj (det bliver nok en hackamore til skoven og
et andet hovedtøj til dressuren, kunne jeg forestille mig, alt efter hestens
behov), så er vi dækket fint ind. Så et par grimer og den slags. Jeg vil
helst lade kræet gå uden dækken og uden sko, men sko kan jo godt blive
nødvendige i hvert fald på forhovene. Og selvfølgelig skal der dækken på,
hvis det er nødvendigt.

Tak for svarene, JonB, de var meget informative!

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 21:46

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helst lade kræet gå uden dækken og uden sko, men sko kan jo godt blive
> nødvendige i hvert fald på forhovene. Og selvfølgelig skal der dækken på,

(klip)

Ved at have tid til at se sig for og spørge lidt hist og her og lære af
andres erfaringer og se på egne erfaringer kan man undgå dyre fejlkøb af
udstyr. Dette samt at man er meget påpasselig og ordentlig med sit udstyr
kan spare en for mange penge. En god brugt og altid velsmurt sadel kan holde
i mange år og det er jo noget af det dyre udstyr. Jeg selv er helt hysterisk
med mit udstyr. Jeg giver gladelig det hvide ud af øjnene for et håndsyet
hovedtøj til min islænder, og passer og plejer det og har det i mange mange
år.
Jeg syntes Mette at dine forventninger til kommende udstyr lyder ganske
fornuftige og rimelige.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 21-02-04 21:59

Hej Annette

Tak for svaret!

> Ved at have tid til at se sig for og spørge lidt hist og her og lære af
> andres erfaringer og se på egne erfaringer kan man undgå dyre fejlkøb af
> udstyr. Dette samt at man er meget påpasselig og ordentlig med sit udstyr

Det vil jeg give dig helt ret i - jeg fik alle tiders brugte sadel for ingen
penge i sin tid, og den var perfekt til vores brug. Jeg har kun et krav, der
selvfølgelig gør den dyrere: det skal være læder. Det kan godt være,
kunststof kan være lige så godt, men jeg har en lille fetish der.

> [...]
> med mit udstyr. Jeg giver gladelig det hvide ud af øjnene for et håndsyet
> hovedtøj til min islænder, og passer og plejer det og har det i mange

Hvis jeg havde pengene til det, ville jeg gøre det samme. Jeg har sågar selv
håndsyet nogle af mine gardiner, fordi jeg elsker den slags. Hvis jeg
orkede, ville jeg håndsy lagner, håndklæder og alt andet, men dovenskaben
vinder nu alligevel over min æstetiske sans i den slags sager.

> Jeg syntes Mette at dine forventninger til kommende udstyr lyder ganske
> fornuftige og rimelige.

Det er jeg glad for at høre.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 22:39

> [...]
> selvfølgelig gør den dyrere: det skal være læder. Det kan godt være,
> kunststof kan være lige så godt, men jeg har en lille fetish der.

Jeg er også kun til lædersadler må jeg tilstå. Min personlige holdning er at
ved korrekt pasning kan de blive rigtig mange år gamle og stadig være gode
og funktionelle.

> [...]
> orkede, ville jeg håndsy lagner, håndklæder og alt andet, men dovenskaben
> vinder nu alligevel over min æstetiske sans i den slags sager.

Det vigtigste er jo at stå med læderet i hånden og ligesom føle om man tror
at det er lavet af en god kvalitet som vil kunne holde.
Jeg har også altid syet gardiner og tøj osv. Det er lidt sjovt selv at forme
det.
Forresten så kan man deltage i læderkurser hos Birgit Noer men om hun kommer
til Sjælland ved jeg ikke. Hun er meget dygtig til at lave trenser osv. Det
er vist ikke så dyrt at deltage på et etdages kursus hos hende.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 08:53

On Sat, 21 Feb 2004 22:39:11 +0100, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Jeg er også kun til lædersadler må jeg tilstå. Min personlige holdning er at
>ved korrekt pasning kan de blive rigtig mange år gamle og stadig være gode
>og funktionelle.

   Jeg ville normalt heller ikke sætte mine sarte baller i en
kunststofsadel - men det var kun indtil jeg havde haft fornøjelsen af
at sidde i en Griffin dressursadel. Jeg sad perfekt! Så derfor skal
jeg helt sikkert ha sådan en hvis den ellers kan ligge på min pony =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 09:00

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at sidde i en Griffin dressursadel. Jeg sad perfekt! Så derfor skal
> jeg helt sikkert ha sådan en hvis den ellers kan ligge på min pony =)

Der er meget mere kvalitet i Wintec og i Wintec kan man skifte cobjernet så
den kan ligge helt perfekt på hestens ryg. Connemarerne er ikke just kendt
for at have det allerbedste sadelleje/manke så jeg ville nok hvis jeg var
dig overveje en Wintec. Jeg stod og kiggede på Wintec i går i en
rideudstyrsbutik og en ny lå på omkring 4000 kroner.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 09:29

On Sun, 22 Feb 2004 08:59:43 +0100, "Anet" <aneteng
> [...]

>dig overveje en Wintec. Jeg stod og kiggede på Wintec i går i en
>rideudstyrsbutik og en ny lå på omkring 4000 kroner.

   Jeg vil ha en Griffin (Jeps - jeg er blevet voldsomt sær over
lige netop det ;) . Jeg har heldigvis en pony med et godt sadelleje -
der er slet ikke noget der. Og Griffinen kan også fås i adskillige
udgaver. Desuden kommer den med garanti forbi en sadelmager før den
kommer på ryggen af Monty. Vi har set alt for mange eksempler hernede
på dårlige rygge af sadler eller skoning - og alt for mange dårlige
ben også af sidstnævnte til at jeg har lyst til at spille hasard med
noget af det =)

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 11:39

> [...]
> på dårlige rygge af sadler eller skoning - og alt for mange dårlige
> ben også af sidstnævnte til at jeg har lyst til at spille hasard med

(klip)

Det lyder fornuftigt, at få en sadelmager til at se på både hest og sadel
sammen i stalden, men husk at når hesten har været i arbejde i nogen tid, så
vil den måske have ændret lidt facon fordi den opbygger muskler af træning
og ridningen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 17:29

On Sun, 22 Feb 2004 11:39:16 +0100, "Anet" <aneteng
> [...]

>vil den måske have ændret lidt facon fordi den opbygger muskler af træning

   Naturligvis. Igen - jeg er på grund af adskillige uheldige
episoder omkring sadler og skoning (Og styrt/fald for den sags skyld!)
meget OBS på at det skal være i orden. Står han på hovedet en dag
tøver jeg ikke med at ringe til en kiropraktor og en massør -
nøjagtigt som jeg ville gøre med mig selv. Eller til dyrlægen hvis det
ser ud til at være noget han skal ind over.
   I øvrigt er jeg allerede i gang med forskellige former for
træning - vi går en del i skov hvor han får lov til at få brugt sig -
så jeg går ud fra at han når at få i hvert fald lidt muskler inden vi
kommer så langt som til at skulle ha sadel. I øvrigt kan det være at
jeg rider med gjord i stedet for sadel det første stykke tid. Jeg har
jo ikke noget jeg skal nå og jeg synes det er rart at have tæt kontakt
=)

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 11:47

> [...]
> lige netop det ;) . Jeg har heldigvis en pony med et godt sadelleje -
> der er slet ikke noget der. Og Griffinen kan også fås i adskillige

(klip)

Jeg har lige siddet og kigget på billeder af Monty. Jeg syntes, at han har
det karakteristiske connemare sadelleje, og det er lidt svært at ligge sadel
på. Sadlen har det med at rusche frem, fordi de ikke har ret meget manke og
en meget lige ryg. Endnu er han lidt højrumpet, men det er jo nok fordi han
ikke er færdig med at vokse endnu. Men hvilken sadel havde du regnet med at
skulle have til ham modelsmæssigt dressur, kombi eller spring? Jeg fandt at
en dressur sadel lå bedst på min connemare.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 22-02-04 12:55

> en dressur sadel lå bedst på min connemare.

Jeg har faktisk tænkt på en connemare, fordi de siges at være meget rolige
med et godt hoved, og de er en god størrelse til sådan en lille en som mig.
Er det rigtigt, at de generelt er rolige, eller er det en skrøne?

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 13:55

> [...]
mig.
> Er det rigtigt, at de generelt er rolige, eller er det en skrøne?

(klip)

hej Mette

Jeg har haft meget med connemarer at gøre i mine yngre dage. Min pony var af
den race, og desuden så stod hun på et connemarestutteri. Jeg har tilredet,
mønstret og hygget mig meget med den race. Det er en pony som generelt er
rolig, men som alligevel er arbejdsvillig. Både børn og voksne kan have
glæde af racen. Jeg har før skrevet et indlæg om racen i denne ng. Prisen på
denne race for en tilreden og godt uddannet er desværre lidt oppe i forhold
til andre ponyracer. Men det er absolut en rigtig god ide´ med den race.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 22-02-04 14:44

Hej Annette

> mønstret og hygget mig meget med den race. Det er en pony som generelt er
> rolig, men som alligevel er arbejdsvillig. Både børn og voksne kan have
> glæde af racen.

Det lyder som en dejlig race. Det ville også være rart, hvis mine små niecer
kunne få en tur engang i mellem.

> Jeg har før skrevet et indlæg om racen i denne ng.

Er der nogen, der ved, hvordan man får fingre i gamle indlæg?

>Prisen på
> denne race for en tilreden og godt uddannet er desværre lidt oppe i
forhold
> til andre ponyracer. Men det er absolut en rigtig god ide´ med den race.

Indenfor rimelighedens grænser vil jeg hellere betale mere og få den rigtige
hest. Det er jo en engangsudgift.

Mvh,
Mette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-02-04 16:07

In article <4038b3c5$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mette wrote:
> Hej Annette

[klip]

> Er der nogen, der ved, hvordan man får fingre i gamle indlæg?

*pssst* prøv news.google.com, men dit spørgsmål hører i virkeligheden
ikke hjemme i denne gruppe. Læse mere om grupperne på www.usenet.dk

JonB

Fra : Mette

Dato : 22-02-04 17:08

Hej JonB

> *pssst* prøv news.google.com

Tak, det prøver jeg.

Mvh,
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 20:44

On Sun, 22 Feb 2004 12:54:46 +0100, "Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

>Jeg har faktisk tænkt på en connemare, fordi de siges at være meget rolige
>med et godt hoved, og de er en god størrelse til sådan en lille en som mig.
>Er det rigtigt, at de generelt er rolige, eller er det en skrøne?

   Det kommer vist an på hvad du lægger af arbejde i dem =) Min
er rimeligt stabil og fornuftig i hovedet - men meget vågen og
nysgerrig! _Meget_ nysgerrig ;) Jeg påregner dog at noget af det der
nysgerrighed kan tøjles når han blir lidt ældre =)

Fra : Mette

Dato : 22-02-04 22:29

> [...]
> nysgerrig! _Meget_ nysgerrig ;) Jeg påregner dog at noget af det der
> nysgerrighed kan tøjles når han blir lidt ældre =)

Ja, sådan er det jo gerne. Jeg har redet en pony, som jeg fik at vide
vistnok var Connemare, og han ville vist have haft det bedst i armene på sin
rytter halvdelen af tiden. Mage til kylling. Men sød var han.

Mvh,
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 22:42

On Sun, 22 Feb 2004 22:28:57 +0100, "Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

>Ja, sådan er det jo gerne. Jeg har redet en pony, som jeg fik at vide
>vistnok var Connemare, og han ville vist have haft det bedst i armene på sin
>rytter halvdelen af tiden. Mage til kylling. Men sød var han.

   Nervøst anlagt er han nu ikke. Fx. er en bobcat der skramler
vildt og inderligt ikke noget han gad kigge noget videre på. Til
gengæld er han ikke så glad for ting der flagrer i meget umiddelbar
nærhed af hans hovede (Mine arme fx.) - men det er vist mest et
spørgsmål om hvad han har været vant til at blive udsat for tidligere.
- Han har stået på fold op ad en meget befærdet vej - men har ikke
været arbejdet så meget med ud over trækken frem og tilbagefra fold -
og almindelig god opførsel i stalden =)

Fra : Mette

Dato : 22-02-04 22:52

> spørgsmål om hvad han har været vant til at blive udsat for tidligere.

Sådan er det ofte. Min lille Oldenborger er meget omskiftelig. Den ene dag
står vi tyve meter fra et kæmpetræ, der vælter (fældet med motorsav), uden
at han rører så meget som et mulehår, den anden dag hopper han rundt og
truer med at løbe hjem med eller uden mig, fordi en gren sidder forkert i
skoven. <grin>

Han har været brugt som kørehest og er fuldstændigt trafiksikker, men på *de
dage* kan man ikke engang slippe forbi ham med et løbehjul.

Man kan ikke sige, ridning er en kedelig sport.

Mvh,
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-02-04 18:21

On Sun, 22 Feb 2004 22:51:51 +0100, "Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

>Han har været brugt som kørehest og er fuldstændigt trafiksikker, men på *de
>dage* kan man ikke engang slippe forbi ham med et løbehjul.
>
>Man kan ikke sige, ridning er en kedelig sport.

   Jeg kender fornemmelsen fra "min" gamle DV... *suk* Lige nu er
jeg godt træt af ham - men på den anden side piner det mig at jeg ikke
skal have part på ham mere efter på søndag... :(

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 17:30

On Sun, 22 Feb 2004 11:46:41 +0100, "Anet" <aneteng
> [...]

>skulle have til ham modelsmæssigt dressur, kombi eller spring? Jeg fandt at
>en dressur sadel lå bedst på min connemare.

   Dressur i første omgang - og siden en springsadel. Dressuren
_skal_ være en Griffin såfremt den kan ligge på ham. Så må jeg se med
springning =)

Fra : skingur

Dato : 22-02-04 16:24

"Anet" skrev d. 21-02-04 21:46 dette indlæg :
> [...]

Min islænder har et regndækken uden foer, købt på tilbud til 500 kr.
En islændertrense 400 kroner. Et bid... dyrt, men kan ikke huske hvor
meget, men vel en 300.
Ny sadel, monteret (jubiii - en fødselsdagsgave!) ca 4000 (wintec,
kunsstof. God!)
Ekstra sadelunderlag - igen, prisen er afhængig af farve, mærke osv.
Mine er bare blå uden disneydimser, pipning osv.
Uldtæppe (hugget fra sofaen) til når han er gennemsvedt - kan fås
BILLIGT hvis man er ligeglad med farven. Skenkurs er MEGET orange!
Ny grime - 50 kroner.
Masser af strigler - det er jo ikke nødvendigt, men jeg eeelsker at have
mange og jeg eeeeelsker at børste-nusse-pudse! Jeg har vel strigler for
600 kroner tror jeg. Den dyreste kostede en hund. Jeg passer GODT på dem
og vasker dem tit.
kedeldragt, termo cirka en tusse (osse en fødselsdagsgave!)
Staldkasse (fødselsdagsgave fra forrige år!)
Et par sorte spande fra Harald Nyborg. En ti-femten kroner stykket.
Shampoo til halen - ikke at jeg vasker den særlig tit, men den skal være
iorden!
Div. salver og mediciner (til muk, kopattesalve, biotex,
penicillinsårcreme (dyrt!!!), sur-stråle middel, bandager, en god saks,
ormekur, artroflex til 700 kroner literen når jeg har råd, mv.

Saltsten....koster ca en hund og holder en tre måneder.

Så har jeg en sadel i overskud, jeg skal have solgt. Pengene kommer til
at gå til et nyt islandsk muffebid med ruller, der gør at hesten ikke
kan bide sig fast i biddet. Det er ENORMT godt og meget bedre end det
korrektionsbid, jeg ellers har brugt. Han tager SUPER støtte på det!

Derudover skal jeg have anskaffet et par støttegamacher til de gamle
ben!

Hmmm...hvad har jeg ellers.... en trense, der ikke passer, et
tungefrihedsbid der ikke er godt, en ekstra hjelm, en pisk jeg aldrig
bruger, sadeltasker fra harald nyborg (som jeg ikke kan finde ud af at
spænde på!), et vaskeægte sportspony-skab, som jeg har fundet i en
gammel beskidt lade, ekstra uldtæpper (også i afvigende farver!), tusind
bandager fra da han var halt, parelligrimer jeg selv har bundet,
klodskasser fra harald nyborg til børster mv...

Derudover spiser han for 5-600 kroner, æder 5 kilo gulerødder om dagen,
får hø og halm, står på spåner om natten og går med sko med indlæg......

er forsikret til og med 18.ende år (ak..og den tid nærmer sig, han er
16).

Men hvad fanden... jeg elsker min gamle pony (islænder!) og havde
iøvrigt en PRAGTFULD tur i går i det skønneste vejr!

Til næste jul og fødselsdag ønsker jeg mig nye ridebukser og et par
chaps! Og en køresele til min shetlænder. Og en sulky. Og...

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 22-02-04 17:13

> [...]
> kan bide sig fast i biddet. Det er ENORMT godt og meget bedre end det
> korrektionsbid, jeg ellers har brugt. Han tager SUPER støtte på det!

Det lyder da godt. Nu kan det godt være, jeg spørger helt vildt dumt, men
mener du dermed, at han ikke kan tage biddet og løbe med dig? Jeg har lige
haft et rideuheld med en lille islænder, der løb (og løb og løb), så jeg
måtte kaste mig af i farten, så det lyder da interessant, hvis man kan få et
bid, der umuliggør det. Ikke fordi man ikke skal lede efter adfærds- og
andre løsninger også, men at løbe løbsk er trods alt en ret farlig
fritidsbeskæftigelse i en ridehest.

Lige præcis den hest har jeg ikke kontakt med mere, men derfor er det jo
rart nok at kende til mulighederne.

> Men hvad fanden... jeg elsker min gamle pony (islænder!) og havde
> iøvrigt en PRAGTFULD tur i går i det skønneste vejr!

Det var da også vidunderligt vejr! Desværre opførte min lille oldenborger
sig som en araberhingst, så vi kom ikke så langt. Der er gået forår i dem...

> chaps! Og en køresele til min shetlænder. Og en sulky. Og...

En sulky til islænderen? Hmmmm... det har jeg ikke set før.

Tak for alle priserne!

Mvh,
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 20:49

On Sun, 22 Feb 2004 17:12:58 +0100, "Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

>Det var da også vidunderligt vejr! Desværre opførte min lille oldenborger
>sig som en araberhingst, så vi kom ikke så langt. Der er gået forår i dem...

   Joooooh tak. Igen viser "min" gamle DV mere forårsvanvid end
min pony. *suk* Så jeg var nær kommet ned at hænge i et strømhegn i
går... men landede på vejen - heldigvis nåede han da ikke at træde på
mig (Det passer ikke at heste aldrig træder på folk medmindre de ikke
_kan_ undgå det - mange af dem gør måske men Galant den gamle
øgle....!)
   I dag har vi været på korrigerende gåtur - korrigerende mig i
øret ... jeg måtte sande at jeg nok ikke kom længere end at få ham til
at fatte at han i det mindste ikke måtte træde på mig. Min pony
derimod - supermodtagelig for arbejde fra jorden. Gik som en mindre
drøm - selv om der også var masser af forår og utidigheder i ham =)

Fra : skingur

Dato : 23-02-04 09:03

"Mette" skrev d. 22-02-04 17:13 dette indlæg :
> [...]
og
> andre løsninger også, men at løbe løbsk er trods alt en ret farlig

En løbsk hest kan man iflg Ute Lehman INTET stille op med. Min isbamse
er nemlig også rendt af helvede til med mig et par gange. Det er noget
med, at en løbsk hest slår over på højre hjernehalvdel, - dvs den er ude
af stand til at føle smerte lige i det øjeblik. (Fænomenet kaldes "right
brain") Jeg spurgte hende på en foredragsaften. En løbsk hest spænder i
bagparten og klikker over på højre hjernehalvdel og føler altså
ingenting. Derfor kan man i teorien ride med en fukssvans som bid lige i
det øjeblik, uden at hesten reagerer!

Det handler om at kunne lave et nødstop ved at kaste sig selv og hesten
ud til siden - i samme øjeblik den drejer, slår den venstre
hjernehalvdel til igen. Jeg tror Ole har nævnt det engang, dog uden at
beskrive teorien bag. På island rider man "løbehestene" påden måde -
dvs, man er hele tiden klar til at tage allerhelvedes godt fat så langt
nede på tøjlen I DEN ENE SIDE som muligt. Hesten lærer efter relativt
kort tid at det er ufedt og vælger at gå ordentligt. For i virkeligheden
er heste dovne dyr, der gerne tækkes ods hvis man sammen kan finde
"komfortzonen" hvor det er rart for hesten. Og sådan fungerer muffebidet
med ruller - hesten opdager at det egentlig er rart nok ikke at bide sig
fast på bidet og tager istedet støtte på det. Óg så er man godt på vej
til at have en "ikke-løbe" hest!

Men bidet gør, at jeg kan nå at foregribe begivenhedernes gang. De
gange, han er smuttet, har jeg redet med et almindeligt engelsk
bridonbid (todelt helt almindeligt bid!). Ellers har jeg redet med
korrektionsbidet, men jeg synes egentlig det er lige voldsomt nok - og
samtidig tager hesten ikke ordentligt støtte på det (min gjorde
ihvertfald ikke!)

Så er der dem, der mener at en hest kun render af helvede til, hvis
noget gør ondt. Det vil jeg gerne tro i mit tilfælde. Den gamle
islændersadel lå nemlig og trykkede direkte på ham. Den nye wintec er
super.

En hest med løbetendenser skal blødgøres og koncentrere sig om sin krop.
Der skal arbejdes meget med bagparten - den styres nemlig af venstre
hjernehalvdel, så det er med at få den trænet om jeg så må sige. Mange
islændere cykler bare af sted i tôlt, uden egentlig at være redet i
holdning - dvs de overbelaster forparten og bagparten slasker bare med.
Med andre ord, (groft sagt) hellere en samlet grisepas end en slasket
tölt.

Men tilbage til bidet. Det er noget med at det kan fås i travdiscount -
det jeg bruger nu har jeg lånt af "staldchefen" der har købt det på
island.

Nå..lang historie...håber det er ok!!!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 23-02-04 09:11

Hej Christina

Tak for forklaringen - den var meget grundig og god, tak! Jeg har aldrig
hørt det med højre hjernehalvdel, men det giver bestemt mening, for der er
ikke meget, man kan stille op med dem i den situation.

Lige i tilfældet med den her islænder tror jeg, det er mangel på respekt.
Han gør det aldrig med sin ejer, som er større end mig, men har gjort det
med mig, og har gjort det med en lillebitte kvinde, der også har redet ham -
og som i øvrigt rider rigtigt godt. Han gjorde det også med sin ejer
tidligere, men nu skal hun bare råbe stop, selvom hun ikke sidder på ham, så
gør han det.

Han er blevet checket i hoved og bagdel for at finde en forklaring, og jeg
tror bare, det er mangel på respekt. Måske kan noget horsemanship hjælpe
ham.

mvh,
Mette

Fra : skingur

Dato : 23-02-04 09:16

"Mette" skrev d. 22-02-04 17:13 dette indlæg :

klippeklip

> En sulky til islænderen? Hmmmm... det har jeg ikke set før.
>
> Tak for alle priserne!
>
> Mvh,
> Mette

Sulkyen var egentlig osse tiltænkt shetlænderen
Heldigvis er shetteren kun knap 8 måneder, så der går lidt tid inden jeg
skal ud og bruge min SU på udstyr til ham

Mvh
http://www.christinas-verden.dk/

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 23-02-04 09:22

> Sulkyen var egentlig osse tiltænkt shetlænderen

Nej, hvor nuttet!

mvh,
Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-03-04 15:08

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev

> Saltsten....koster ca en hund og holder en tre måneder.

Nå, det er der ikke nogen der har fortalt Jacques

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-02-04 18:13

On Sat, 21 Feb 2004 13:16:18 +0100, "Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

>Det er næppe første gang, spørgsmålet har været oppe, men hvor meget koster
>det at have hest, hvis man tager alle de mange små og store udgifter med?

   Uhm - For mit vedkommende koster det sådan ca sådan her:

Boksen som er med halm og havre til fodring - 1150,-

Smed - uden sko (Det koster 25,- pr sko ellers) - 500,- hver 6. uge.

Dyrlæge - her sætter jeg 100,- til side pr dyr pr måned - det beløber
sig samlet til 500,- pr måned da jeg har 4 katte også. Men regn med
mellem 100 og 200,- måned til dyrlæge.

Forsikring - ca 100,- pr måned.

Medlemskab af rideklub, ridehuskort, skovkort mv. ca 100,- pr måned.

Forskelligt ekstrafoder: ca 450 pr måned.

Til køb af udstyr forbruger jeg ca. 500,- pr måned (Jeg skal jo ha
sadler, dækkenere, grimer, grimeskafter, trenser, ridetøj osv.)

Foldordning 200,- måned.

Uha uha - det betyder at jeg ud over bokslejen bruger ca. 1950,- pr
måned på at have hest - og senere kommer så undervisning og stævner og
evt. trailer og bil til at trække sådan en med osv.... ack ack ack -
jeg _ved_ ellers godt at jeg ikke skal regne på den slags ;)
   Dog skal det lige nævnes at jeg altså har købt en unghest og
der derfor ikke har været noget som helst andet med end en grime.
Derfor _skal_ jeg altså ud og bruge en del på udstyr her til næste
vinter - jeg skal jo ha, en longegjord, en longe og en longepisk om
snart til logeringstræning, jeg skal have sadel med gjord, stigbøjler,
stigremme og underlag. Jeg skal have et regndækken til når det er
ekstra vådt. og jeg skal holde ham med gamacher og bandager osv osv
osv. .....
   Jeg håber virkelig at det kan lykkedes os at finde et sted at
bo hvor det er til at holde hest! Det vil gøre det hele en del
billigere (Ingen boksleje, mulighed for at købe store partier af fx.
Green power - ingen foldordning, og når jeg har fået investeret i det
store som sadel og dækkener når den tid kommer lyder regnestykket
væsentligt anderledes! =)

Fra : Mette

Dato : 21-02-04 21:11

> Dyrlæge - her sætter jeg 100,- til side pr dyr pr måned - det beløber
> sig samlet til 500,- pr måned da jeg har 4 katte også. Men regn med
> mellem 100 og 200,- måned til dyrlæge.

Wow - du må have en billig dyrlæge, eller også skyldes det forsikringen. Jeg
har to kaniner, og jeg sætter 500,- af til dem (tilsammen) hver måned. På
årsbasis bliver de penge brugt, men de kan heller ikke forsikres, og det gør
jo en forskel. Jeg er nok også storforbruger af dyrlæger, tror jeg - lidt af
et pylrehoved, hvad angår mine dyrs helbred. Men hvis de bare skal ind til
et almindeligt check med et enkelt røntgenbillede eller lignende, ryger der
hurtigt 1500,- på en enkelt omgang. Hvis der så også er noget i vejen med
dem, så ryger regningen hurtigt i vejret.

Min part-hest har haft dyrlæge et par gange, mens jeg har været der, og jeg
var egentligt overrasket over, at det ikke blev dyrere. Den ene gang stod
han i hundrede år og arbejdede med den, fordi den havde kolik, og det var om
aftenen. Alligevel beløb det besøg plus et til sig kun til 2500,- tilsammen,
før forsikringen. Så er det næsten dyrere at hive en kanin til dyrlæge,
selvom dyrlægen skal køre ud til hesten, mens han får kaninen afleveret i
konsultationen!

> Uha uha - det betyder at jeg ud over bokslejen bruger ca. 1950,- pr
> måned på at have hest - og senere kommer så undervisning og stævner og

Nøj, det var ellers mange penge!

> jeg _ved_ ellers godt at jeg ikke skal regne på den slags ;)

Det *er* også et ondt spørgsmål at komme med, så I kommer til at tænke på,
hvor meget I bruger på dyrene.

> Jeg håber virkelig at det kan lykkedes os at finde et sted at
> bo hvor det er til at holde hest! Det vil gøre det hele en del
> billigere

Åh ja, det er en drøm. Da jeg havde hest som barn/ung, boede vi på et
husmandssted med egen stald og fold, skoven lige ved siden af. Så er det
hele meget nemmere og billigere. Men med de huspriser er det jo ikke til at
komme i nærheden af noget som helst mere, hvis man ikke vil helt ud i
yderområderne.

Tak for svarene, de var meget oplysende!

Mvh,
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 09:01

On Sat, 21 Feb 2004 21:10:48 +0100, "Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

> [...]
>hurtigt 1500,- på en enkelt omgang. Hvis der så også er noget i vejen med
>dem, så ryger regningen hurtigt i vejret.

   Jeg har 7 - 9 - 13 ikke haft dyrlæge til andet end vaccination
og check en gang om året. Kun en enkelt gang har jeg oplevet en
gæringskolik. Nemt undgået hvis ellers folk havde tænkt sig om (Det
var "min" gamle DV som jeg har helpart på - han fik raget noget wrap
til sig - og det kan han sgu ikke tåle hvad alle godt ved.).
   Sidst jeg var til dyrlæge med en af kattene kostede det mig
416,ognoget! og det var forholdsvist akut. Planen er naturligvis at
lade pengene stå på kontoen. Det betyder at der hvert år bliver sat
6000,- ind minus udgifter til dyrlæge. Det bør kunne løbe rundt og kan
det ikke det så må jeg bare punge ud =) Dyrene har jo ikke valgt at bo
hos mig men jeg har valgt dem så de er udelukkende mit ansvar.

> [...]
>før forsikringen. Så er det næsten dyrere at hive en kanin til dyrlæge,
>selvom dyrlægen skal køre ud til hesten, mens han får kaninen afleveret i

   Well - jeg betalte lige 1121,24 for et dyrlægebesøg lørdag
formiddag her den anden lørdag. Fejlgæring kolik, 1½ gange normalt
konsultationsgebyr da det jo var lørdag før kl 12 (Man har jo lov til
at være lidt heldig i uheldet af og til ;) + lidt smertestillende og 3
liter parafinolie. Jeg synes nu nok at det var dyrt nok altså =)

>Nøj, det var ellers mange penge!

   Jaeh - men jeg køber jo ekstra hø og GreenPower, og vitaminer
og Hippolyt Struktur-E fx. og så får jeg som sagt smed hver 6. uge.
som et klokkeværk. Og bemærk at jeg har sat 500,- af til udstyr! Det
er jo fordi det er min første hest og jeg har ikke alle de dyre ting.
Desuden tror jeg ikke engang jeg kan bruge mit dækken - jeg tror det
er for stort - men det må jeg jo se på når det blir aktuelt ;)

Fra : Kim S

Dato : 22-02-04 10:37

Det er vores erfaring, at det koster godt og vel det
samme som en vuggestueplads. D.v.s. man skal sætte
mell. 2000 og 2500 af pr. måned, der skal stå "hest" på.
Så er det lidt afhængigt af, hvor heldig man er m.h.t. hvor
ofte man må have fat i dyrlægen. Men det er ofte held, for
du er ikke selv herre over, hvor meget den bliver syg og
kommer til skade.
Det er vel og mærke her i hovedstadsområdet.

Mvh, Kim

Fra : Mette

Dato : 22-02-04 10:43

Hej Kim

Tak for svaret!

> samme som en vuggestueplads. D.v.s. man skal sætte
> mell. 2000 og 2500 af pr. måned, der skal stå "hest" på.

Det passer meget fint med det, de andre har sagt. Godt at få det bekræftet!

Nej, det er jo det med dyrlæger, at man aldrig ved, hvornår man får brug for
dem. Men heldigvis kan man da få forsikret heste, det hjælper på det.

Mvh,
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 10:53

On Sun, 22 Feb 2004 10:42:51 +0100, "Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

> [...]
>dem. Men heldigvis kan man da få forsikret heste, det hjælper på det.

   Jeg er så af den overbevisning at det ikke kan betale sig at
forsikre sig ud af dyrlægeregninger medmindre man oplever at hesten
ofte bliver syg. (Endnu en af de mange gode grunde til at jeg har købt
en pony af en race der er kendt for et godt helbred =)

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 11:41

> [...]
> ofte bliver syg. (Endnu en af de mange gode grunde til at jeg har købt
> en pony af en race der er kendt for et godt helbred =)

hvilken racer er kendt for ikke at have et godt helbred da? Jeg syntes da
generelt at de allerfleste ponyracer er af en god støbning og på et godt
fundament.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 20:52

On Sun, 22 Feb 2004 11:41:21 +0100, "Anet" <aneteng
> [...]

>generelt at de allerfleste ponyracer er af en god støbning og på et godt

   Jeg tænker mest på heste - DV er fx. noget argeligt skrammel
når man tænker på ben- og rygskader. Gennemsnitslevealderen er ikke
voldsomt høj. (Men den er vist blevet højere :) ) Og du har ret - de
fleste ponyer er af en bedre genmæssig pulje generelt set. Jeg kunne
dog forestille mig - uden at jeg ved en dyt om det rent faktuelt! - at
Danske Sportsponyer også har eller er i færd med at udvikle de samme
uheldige træk som DV.

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 23:30

> [...]
> dog forestille mig - uden at jeg ved en dyt om det rent faktuelt! - at
> Danske Sportsponyer også har eller er i færd med at udvikle de samme

(klip)

*smiler*.....jeg kunne ikke lade være med at drille lidt og spørge til
hvilke racer inden for ponyer der ikke var af godt helbred.....*grin*. Jeg
har forøvrigt den samme opfattelse af DV som dig Trine. Jeg har altid valgt
frederiksborg og oldenborgen istedet for. Det var en ponys byggelse i en
stor hests krop.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Kim S

Dato : 22-02-04 14:50

> (Endnu en af de mange gode grunde til at jeg har købt
> en pony af en race der er kendt for et godt helbred =)

Tjae...Vi har en Haflinger, som har stået stille i et år nu,
p.g.a. en gaffelbåndsskade. Så man kan aldrig vide...

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 22-02-04 16:04

"Kim S" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4038b398$0$55921>

> Tjae...Vi har en Haflinger, som har stået stille i et år nu,
> p.g.a. en gaffelbåndsskade. Så man kan aldrig vide...
>
> Mvh, Kim

(klip)

Lidt sjovt for ekstremt hårdføre racer der nævnes tit er også haflingeren,
fjordhesten, islænderen, gotlandsrussen, irish cob for nu bare at holde os
til de racer der er mindre. osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-02-04 16:05

In article <4038b398$0$55921$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kim S wrote:
> [...]

hmm, så ville jeg nok have anskaffet en anden.

JonB

Fra : Kim S

Dato : 22-02-04 16:15

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> hmm, så ville jeg nok have anskaffet en anden.

Han har al'så først fået den 1 år after vi købte ham....

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-02-04 16:28

In article <4038c765$0$55949$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kim S wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Han har al'så først fået den 1 år after vi købte ham....

jaja, men jeg ville have fundet en anden hest efter nogle måneder uden ridning

JonB

Fra : Kim S

Dato : 22-02-04 19:44

> jaja, men jeg ville have fundet en anden hest efter nogle måneder uden
ridning

Tjae...Vi sælger / afliver altså ikke nu ikke en hest fordi den er
blevet skadet, men har en god chance for at komme sig.
Men hver sin smag og mening....

Mvh, Kim

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 21:02

On Sun, 22 Feb 2004 19:44:28 +0100, "Kim S" <No@mail.dk> wrote:

>ridning
>
>Tjae...Vi sælger / afliver altså ikke nu ikke en hest fordi den er
>blevet skadet, men har en god chance for at komme sig.
>Men hver sin smag og mening....

   Der var jo ikke nogen der skrev noget om at aflive dyret. Men
da det jo altså er omkostningsfuldt at have mere end en hest så må man
jo også se om der er råd til at købe sig en ridehest ved siden af.
   Jeg har jo fx. en unghest jeg ikke regner med at skulle på
ryggen af før til næste vinter. Ærgerligt ærgerligt for mig - jeg har
ikke råd til at have mere end en hest. Sådan er det bare. Så må jeg se
om jeg kan låne mig til anden ridemulighed - eller leje en hest
indimellem. Sådan er livet bare når man ikke er bygget ud af penge ;)

Fra : Kim S

Dato : 24-02-04 07:15

> On Sun, 22 Feb 2004 19:44:28 +0100, "Kim S" <No@mail.dk> wrote:
>
> Der var jo ikke nogen der skrev noget om at aflive dyret.

Jeg læser det, som om Jon ville kassere hesten, og ikke vil give
den en chance for at komme sig.

Mvh, Kim

Fra : Mette

Dato : 24-02-04 08:01

> Jeg læser det, som om Jon ville kassere hesten, og ikke vil give
> den en chance for at komme sig.

Det gør jeg nu også, og jeg ville heller ikke gøre det. Man kunne nå dertil,
at det var bedst for dyret, men ellers er det min holdning, at man tager et
ansvar for dyret, når man køber det, og det er den risiko, man løber som
hesteejer, at man i perioder ikke kan ride på sin hest. Ellers må man jo
enten have part, så man kan skifte, eller ride på rideskole, hvor man altid
er sikker på at have en hest.

Mvh,
Mette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 24-02-04 08:24

"Kim S" <No@mail.dk> wrote:

>Jeg læser det, som om Jon ville kassere hesten, og ikke vil give
>den en chance for at komme sig.

Av hvor er jeg heldig at min(e) hest(e) ikke kasserede mig, bare fordi
jeg var skadet og ikke kunne ride. )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Mette

Dato : 24-02-04 09:23

> Av hvor er jeg heldig at min(e) hest(e) ikke kasserede mig, bare fordi
> jeg var skadet og ikke kunne ride. )

<grin> Ja, det må du nok sige. Jeg var da blevet ført ud bag laden forlængst
så.

Mvh,
Mette

Fra : Kim S

Dato : 24-02-04 14:47

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Av hvor er jeg heldig at min(e) hest(e) ikke kasserede mig, bare fordi
> jeg var skadet og ikke kunne ride. )

Ja da, så ville du være skudt indtil flere gange, Ole )

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-02-04 08:57

In article <403aebf1$0$55933$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kim S wrote:
> "Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg læser det, som om Jon ville kassere hesten, og ikke vil give
> den en chance for at komme sig.

det var lidt der henaf. Hvis den havde en skade ville jeg anskaffe en anden
hest. Den første hest ville jeg forsøge at sælge til en der kunne have den
ude på landet, men jeg gider ikke at betale 3.000 + dyrlæge regninger for
en hest jeg ikke kan bruge.

JonB

Fra : skingur

Dato : 24-02-04 08:56

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> ridning

Nå..jeg læser det altså ikke som om du ville æde hesten af den grund...
men jeg vil lige pointere, at de måneder der - for mit vedkommende - er
gået uden ridning kan bruges til en hel masse andet. Horsemanship,
tillidsopbygning, nusning etc. At jeg så har haft FOR god tid og derfor
har købt et føl (jeg heller ikke kan ride på!), en ged (ditto) og et
racemarsvin med henblik på avl, er så en helt anden historie!!!!

Men hvis jeg var lavet af penge ville jeg da gerne have købt en
rideislænder mere, mens skenkur rekreerede sig!

mvh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 24-02-04 09:22

> Nå..jeg læser det altså ikke som om du ville æde hesten af den grund...

Nøh, måske ikke, men hvem vil købe en skadet hest - andre end slagteren?

> men jeg vil lige pointere, at de måneder der - for mit vedkommende - er
> gået uden ridning kan bruges til en hel masse andet. Horsemanship,
> tillidsopbygning, nusning etc.

Lige præcis. Der er så meget andet at lave med en hest end at ride den, og
det er faktisk ikke det værste, man kan komme ud for at blive nødt til i en
periode.

Mvh,
Mette

Fra : skingur

Dato : 24-02-04 09:58

"Mette" skrev d. 24-02-04 09:22 dette indlæg :

> [...]
den, og
> det er faktisk ikke det værste, man kan komme ud for at blive nødt til

Men man kunne måske godt forestille sig, at det (bl.a. !) er her, der er
forskel på han- og hunkøn. Mænd er muligvis mere rationelt indstillet i
en sådan situation - læs: ikke så "blødsødne" som fx undertegnede! Jeg
er ihvertfald glad for, at jeg har givet min en chance...så må vi se, om
han kan holde til alm. ridebrug. Hvis ikke - ja, så blir han til bøffer,
for han vil næppe synes det er fedt at stå og glo på en mark som
selskabshest fremover.

I månederne der er gået, er vi kommet meget tættere på hinanden. Han
kommer fx hen til leddet, når jeg går ned til folden - hvad han IKKE
gjorde, da han blev købt, tværtimod, da tog han flugten!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Marlene

Dato : 24-02-04 11:42

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Men man kunne måske godt forestille sig, at det (bl.a. !) er her, der er
> forskel på han- og hunkøn. Mænd er muligvis mere rationelt indstillet i
> en sådan situation - læs: ikke så "blødsødne" som fx undertegnede!

Ha, ha - ja, måske. Jeg ved dog, at min mand _aldrig_ kunne finde på at
sælge vores heste - eller andre dyr for den sags skyld - hvis de skulle
blive syge og ikke være i stand til at rides på.

> [...]
> han kan holde til alm. ridebrug. Hvis ikke - ja, så blir han til bøffer,
> for han vil næppe synes det er fedt at stå og glo på en mark som

Hvorfor ikke? Hvis han har nogle gode legekammerater og bliver gået ture
med.

> I månederne der er gået, er vi kommet meget tættere på hinanden.

Det lyder skønt

Han
> kommer fx hen til leddet, når jeg går ned til folden - hvad han IKKE
> gjorde, da han blev købt, tværtimod, da tog han flugten!

He, he )))

Mvh. Marlene.

Fra : Mette

Dato : 24-02-04 13:42

> Men man kunne måske godt forestille sig, at det (bl.a. !) er her, der er
> forskel på han- og hunkøn. Mænd er muligvis mere rationelt indstillet i
> en sådan situation - læs: ikke så "blødsødne" som fx undertegnede! Jeg

Det tror jeg såmænd ikke, men der er forskel på, hvordan man ser på heste.
Som en dyrlæge sagde - meget provokerende - på hestekongressen i Fredericia
fornylig: For nogle er en hest en sportsrekvisit. Hvis min sportsrekvisit
går i stykker, skifter jeg den da ud, det er klart.

Jeg har også mødt mange kvinder med den holdning til heste, og jeg har mødt
mange mænd, der aldrig kunne drømme om at tænke sådan.

Det handler om forskellige måder at betragte hesten på, tror jeg.

Mvh,
Mette

Fra : Kim S

Dato : 24-02-04 14:46

> forskel på han- og hunkøn. Mænd er muligvis mere rationelt indstillet i
> en sådan situation - læs: ikke så "blødsødne" som fx undertegnede!

Nåhh..Det ved jeg nu ikke. Jeg ER da (vist nok) hankøn, og har
alligevel ladet Haflingeren stå i knap et år, da dyrlægen mente at
der var 99% chance for, at han ville komme sig helt.
Og til Jon: Vi har faktisk ledt i næsten samme periode på knap
1 år, efter en hest mere til familien. Men det er fa... svært at finde
en god hest, som samtidig har 100% raskt bentøj. Enten er der
noget galt med benene, eller osse er de mere eller mindre
"skudt i roen", altså hjerneforstørrede....

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-02-04 11:50

In article <403b55ac$0$55933$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kim S wrote:

> [...]
> noget galt med benene, eller osse er de mere eller mindre
> "skudt i roen", altså hjerneforstørrede....

Så skulle du måske lede efter noget andet end en haflinger?
Eller bare hæve den pris du er villig til at betale for anskaffelsen.
(ikke at det sidste er garanti for en god hest, men det omvendte
plejer at gælde).

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-02-04 20:55

On Sun, 22 Feb 2004 14:50:09 +0100, "Kim S" <No@mail.dk> wrote:

>Tjae...Vi har en Haflinger, som har stået stille i et år nu,
>p.g.a. en gaffelbåndsskade. Så man kan aldrig vide...

   Du kan aldrig vide dig sikker - ikke på andet end at vi alle
skal herfra engang! Sådan er det jo bare. Men ærlig talt - jeg vil
ikke sætte mine penge i noget som erfaringsmæssigt har taget en lidt
uheldig drejning i avlen. Jeg har oplevet alt for mange problemer med
heste. Om det så er fordi de bliver brugt for ensidigt - eller har en
dårlige helbredsmæssig konstitution eller er for sarte eller hvad
pokker det kan være - det ved jeg ikke. Men faktum er i vores område
(Vores rideklub faktisk) at vi har en meget dårlig rate på sygdom hos
heste - mens ponyerne generelt lever til de dør af alderdom. Og da
jeg så heller ikke er så stor er det jo bare lige hittet at købe en
stor pony =)

Fra : Lotte

Dato : 23-02-04 11:47

Hej Mette.

Jeg giver 3200 om måneden til banken. Og det er uden dyrlæge og
nyanskaffelser.
Prisen er for boxleje med det hele, forsikring og smed. Stedet er i
nærheden af Tåstrup.

Lotte