MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Fat el. NTFS
Fra : tux

Dato : 21-02-04 00:54

Jeg ved man kan skifte fra FAT til NTFS, men kan man skifte den anden vej?
tux

Fra : Sander

Dato : 21-02-04 07:21

Ja, med et tredipartsprogram som ex. partition magic,
og der er nok en del andre også.

Sander.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-02-04 09:14

On Sat, 21 Feb 2004 00:54:25 +0100, tux <tux@mail.dk> wrote:

>Jeg ved man kan skifte fra FAT til NTFS, men kan man skifte den anden vej?
Ja, men vær opmærksom på FATs 2gb max størrelse pr. partition.
Hvad er gevinsten ved at gå fra feks. en 60 gb NTFS til 2gb FAT ?
Hvis du med skifte mener "jeg vil selvf. bevare mine filer" er der jo
også NTFS rettighederne (og evt. kryptering) at tage med i spillet, og
ikke kun størrelsen.

Hvis det derimod er tale om FAT32 er max grænsen et andet sted, men
det var jo ikke FAT32 du spurgte om.

NTFS findes i flere varianter, en til NT4, en til XP og en til W2K, så
vær opmærksom hvis der skiftes OS, nogle attributer ol. kan meget nemt
gå tabt.

/Hans

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 21-02-04 15:35

> Ja, men vær opmærksom på FATs 2gb max størrelse pr. partition.

Det er der nu nogen, der har glemt at fortælle min computer. Jeg kører uden
problemer FAT32 på mine fire 10Gb partitions og tre 20Gb partitions.

- Mickel

Fra : Edmund

Dato : 21-02-04 16:02

Mickel Hedemand skrev:

> Det er der nu nogen, der har glemt at fortælle min computer. Jeg
> kører uden problemer FAT32 på mine fire 10Gb partitions og tre 20Gb
> partitions.

Det er jo FAT han skriver om, og ikke FAT32, og det gør han endda
opmærksom på.

--
Mvh Edmund

Fra : hcma

Dato : 21-02-04 12:46

"tux" <tux@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c166ne$k2h$1@sunsite.dk...
> Jeg ved man kan skifte fra FAT til NTFS, men kan man skifte den anden vej?
> tux

Du kan altid skifte, men:
Fat til ntfs kan ske uden tab af data.
NTFS til FAT kan foretages med et 3.parts program som f.eks. Partion Magic
uden tab af data.
NTFS til FAT kan ikke foretages i Windows uden tab af alle data =
formatering.
m v h
hc

Fra : peter hansen

Dato : 21-02-04 15:32

[CUT]
> Jeg ved man kan skifte fra FAT til NTFS, men kan man skifte den anden vej?

Jeg vil kraftigt fraråde NTFS foruden du køre det på en server... fordelene
er ufatteligt minimale. Egentlig syntes jeg at det er for dårligt at Windows
XP installtionen automatisk konvertere til NTFS hvis partitionen er RAW -
det er lidt skidt...
Brug FAT32 så langt hen af vejen - NTFS er for servere og ikke for klienter
foruden man leger med Policy osv hvor NTFS jo har dit virkningsområde. Hvis
det er en normal PC som står i hjemmet så lad den for guds skyld holde
FAT32.

Du får svært ved at konvertere tilbage igen. Har prøvet det et par gange
uden held med PartitionMagic. NTFS installere nogle standarder eller noget
geil og dem skulle jeg manuelt deaktivere igen før PartitionMagic ville
fortsætte - jeg droppede og FDiskede istedet for...
Men du bestemmer selvfølgelig selv - jeg har bare aldrig været glad for NTFS
foruden det køre på min server hvor det er rart nok (grupperegler osv) men
klienter kan ikke drage fordele af det. Jo vent - det skulle da lige være
debugging af Visual Studio.NET-projekter som man ikke kan debugge hvis man
ikke køre NTFS på system-drevet (så vidt jeg ved kan man ikke debugge fordi
man ikke har rettigheder og man har ikke rettigheder før drev-typen
understøtter det og det gør FAT-typen ikke). Men det er så også den eneste
ulempe jeg kan se på en klient :D

Hygge med partitionen.

// Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-02-04 13:45

In article <40376bd5$0$22781$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
wont@tell.you says...

> Jeg vil kraftigt fraråde NTFS foruden du køre det på en server... fordelene

Vås.

NTFS har langt bedre datasikkerhed, idet filsystemet er journaling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : peter hansen

Dato : 22-02-04 18:54

[CUT]
fordelene

> Vås.
>
> NTFS har langt bedre datasikkerhed, idet filsystemet er journaling.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system

Jeg tror bare jeg prøver at sige at jeg ikke vil af med min DOS... og at DOS
7 efter min mening er bras hehe

// Peter

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-02-04 00:43

Hvorfor så blande dig i en diskussion som jo klart handler om NT
verdenen da DOS jo ikke kan køre med NTFS.

Fra : peter hansen

Dato : 23-02-04 01:07

> Hvorfor så blande dig i en diskussion som jo klart handler om NT
> verdenen da DOS jo ikke kan køre med NTFS.

[CUT]

Spørgsmålet lød: Jeg ved man kan skifte fra FAT til NTFS, men kan man skifte
den anden vej?

og jeg svarede [...]Du får svært ved at konvertere tilbage igen. Har prøvet
det [...]

Det tekst der 'hænger uden om' skrev jeg fordi at jeg ikke vil anbefale NTFS
til klienter. Selvfølgelig siger personen ikke at han har installeret eller
er igang med at lege med NTFS - men siden spørgsmålet bliver stillet så
tager jeg udgangspunkt i at vedkommende ekspermentere med det...
Det er da muligt at den brugbare del af mit svar kun udgjorde en brøkdel men
jeg mener det er i overkanten at straffe folk for at skrive tekst uden om så
længe indlægget indeholder et svar (hvilket jeg syntes mit gjorde: at det er
besværligt at gå fra NTFS til FAT)

Da jeg svarede med:

"Jeg tror bare jeg prøver at sige at jeg ikke vil af med min DOS... og at
DOS 7 efter min mening er bras hehe"

til

"Vås.

NTFS har langt bedre datasikkerhed, idet filsystemet er journaling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system"

er det som sådan ikke mig der kører mig selv ud af tangenten - når der
bliver sagt 'Vås' så argumentere jeg hvorfor jeg syntes at FAT32 er bedre
end NTFS --

Forstår ikke din sidste linje men hvis du forsøger at skrive at DOS ikke kan
køre i NTFS så er jeg da nysgerrig efter at vide hvad den sorte skærm med
den hvide prompt så hedder som ber' om login og password. Men du har måske
ret - hvis det er navnet du tænker på så har jeg da set den kaldes Recovery
Consol men når den er så identisk med DOS's UI så er jeg da tlibøjelig til
at kalde den DOS

// Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-02-04 14:01

In article <40394410$0$22778$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
wont@tell.you says...

> Consol men når den er så identisk med DOS's UI så er jeg da tlibøjelig til
> at kalde den DOS

Kun DOS er DOS. NT-baserede Windows'er har ikke DOS; de har en command
intepreter - en kommando fortolker, men det er ikke DOS.

Unices har et kommando-interface, men det er heller ikke DOS. OS/2 har
et kommando-interface, men ejheller dette er DOS.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-02-04 14:02

In article <4038ecd1$0$1272$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
wont@tell.you says...

> Jeg tror bare jeg prøver at sige at jeg ikke vil af med min DOS... og at DOS

Så sig det dog, istedet for at lukke sådan noget sludder ud.

> 7 efter min mening er bras hehe

MS-DOS eller PC-DOS ?