Mit kat har cancer
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-02-04 23:51

Hejsa

Vi var en tur med dyrlæge i dag med vores kat, der er 8-9 år gammel. Den har
fået en knude i den ene brystvorte.

Dyrlægen vurderer, at det med næsten 100 procents sikkerhed er kræft - har
nogle her i gruppen prøvet noget tilsvarende, og hvordan var
sygdoms-forløbet..?

/Jan W Nielsen

Fra : Sanni

Dato : 21-02-04 00:41

Hej
Hvor er det dog en trist besked at få.

Jeg har prøvet det samme med min kat.
Dyrlægen sagde at kræftknuder i brysterne på katte, stortset altid er
ondártede, desværre.
Min levede ca. 7 måneder efter at kræften var konstateret.
Hun blev 8½ år.

Sorry, men udsigterne er ikke så gode, set fra min erfaring.

Sanni

Fra : AM

Dato : 21-02-04 11:51

Hej..

Det gør mig ondt.
Min misling fik også konstateret en kræftknude i brystvorten...

Den fik efterfølgende 4 gode år efterfølgende før den begyndte at blive
generet af sygdommen og blev aflivet...

AM

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-02-04 12:06

> Den fik efterfølgende 4 gode år efterfølgende før den begyndte at blive
> generet af sygdommen og blev aflivet...

Tak for jeres indlæg.

Vores kat skal til nærmere undersøgelse på mandag. Her vil man tage en
blodprøve og lave en røntgenundersøgelse. Dette skal kortlægge, om kræften
har bredt sig.

Hvis kræften ikke har bredt sig, vil man fjerne svulsten i den ene
brystvorte, og derefter håbe på det bedste.

Er der nogen af jer, der har haft katten gennem det forløb...?

/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Pedersen

Dato : 21-02-04 12:00

Det gør mig ondt at høre at din kat har fået den forb...... sygdom. Min
gamle kat (9 år, næsten 10) døde også her for ca. 1½ måned siden. Han havde
4 mrd. før fået fjernet et par tænder som sad løst. Sårene i munden ville
ikke hele, så dyrlægen mente det var kræft. Hele hans venstre side i hovedet
var volsomt ophævet og hans næse løb hele tiden med "snot" og blokerede
vejrtrækningen. Tilsidst var han næsten helt blind på begge øjne, så
dyrlægen mente vi skulle lade ham få fred.
Det var velnok den hårdeste beslutning vi længe har måttet tage, men der var
ikke andet at gøre.

Så mine erfaringer med kræft er heller ikke for god, desværre.

med medfølende hilsen

Johny P.

Fra : Lene Hansen

Dato : 21-02-04 12:06

Nu gør i mig bekymret! Min perserkattemor på 7 år har jeg fundet ud af at
den ene brystvorte er forstørret. Men hidtil har jeg ikke tænkt så meget
over det, for der er ikke en fast knude, men mere er brystvorten forstørret
eller rettere fedvævet nedenunder er forstørret, ligesom med noget blødt "et
eller andet".
Har haft hunde, der har haft mælkekirtel knuder, men det var faste knuder
ligesom en ært f.eks eller et risengryn, men Josefines føles anderledes, men
alligevel er det noget forstørret. Det kræver vist et besøg hos dyrlægen.
Når nu fremtidsudsigterne ikke er gode for en kat med kræft, som I skriver,
så anbefales der vel heller ikke at de bliver opereret?

Hilsen

Lene

Fra : Sanni

Dato : 21-02-04 12:11

Nej der er ikke gode udsigter med en operation.
Tit sker der osse det, at kræften spreder sig, efter der er blevet "åbnet"
til den.
Ses osse hos mennesker.
Jeg synes at I skal få dyrlægen til at vurdere hvad der er bedst for netop
jeres kat.
Selvom det er en tung beslutning at skulle sige farvel, er det dog mere
humant i dyrenes verden end i menneskenes. Der kan man jo risikere at lide
længe og meget før døden kommer som en befrielse.

Sanni

Fra : Flemming N.

Dato : 21-02-04 12:45

On Sat, 21 Feb 2004 12:05:32 +0100, "Lene Hansen" <le_ha@newmail.dk>
wrote:

>Når nu fremtidsudsigterne ikke er gode for en kat med kræft, som I skriver,
>så anbefales der vel heller ikke at de bliver opereret?

Jeg vil sige at det helt kommer an på formen af kræft, og hvor meget
det har spredt sig. Efter min mening er det bedst at lade dyrlægen
afgører om det katten skal opereres eller ikke. Da min gamle kat fik
konstateret kræft i mundhulen sidste år, var der intet at gører, og
det gik hurtigt ned ad bakken, men det skyldtes jo at det ikke er så
nemt at opererer i kæben, og at chanceerne for et godt resultat er
meget små... havde der været en chance for at hun kunne værre blevet
helbredt, er jeg sikker på at jeg havde valgt operationen...

Flemming
--
- Did you ever ask those strangers what they're searching for? -
- Did they laugh and tell you they're not really sure? (G.O'Dowd) -

Fra : Maria Hansen

Dato : 21-02-04 14:21

> [...]
>
> Dyrlægen vurderer, at det med næsten 100 procents sikkerhed er kræft - har
> nogle her i gruppen prøvet noget tilsvarende, og hvordan var

Hej

Jeg har en en historie der kan give en smule glæde i sogen. Min hankat
fik konstateret kræft, som lå som en knude under tungen. Han fik det
straks fjernet og har det godt i dag. Dette er snart 4 år siden, og er
til undersøgelse hvert år, men dyrlægen mener ikke at det vender tilbage
(:0)

Håber det går godt for jeres misser

Med venlig hilsen
Maria Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-02-04 01:33

> [...]
> straks fjernet og har det godt i dag. Dette er snart 4 år siden, og er
> til undersøgelse hvert år, men dyrlægen mener ikke at det vender tilbage

Tak skal du have.

/Jan W Nielsen