VPN - Nu er jeg låst fast
Fra : René Østergård

Dato : 20-02-04 23:11

Jeg har nu i flere aftner bøvlet med at komme igennem hjemmefra og igennem
til firmaets server via VPN
Det er ikke nemt, når det er første gang, men nu lykkedes det sku. Jeg kan
pinge pc'erne på deres LAN IP her hjemmefra.

Men så troede jeg at det nemme kom nu, med at lave forbindelse til serverens
delte drev,, det er ikke nemt

Jeg skriver f.eks \\10.31.1.1\sharenavn. Så beder den mig om brugernavn og
kode til denne share.
Jeg har prøvet alt muligt, men den vil ikke lukke mig ind, heller ikke på
nogle af printerne kan jeg få hul igennem til. (Det er mig selv der har
oprette alle koder o.l. på netværket, så det er ikke fordi jeg ikke kender
vores koder)

Jeg har prøvet at gøre min XP pro til medlem af Domæne, istedet for
arbejdsgruppe, men den kan ikke finde domænenavnet.

Hvad gør jeg galt.?
(Håber at i kan bære over med en total newbi på området)

René Ø. Jensen

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 21-02-04 02:52

hvordan angiver du dit brugernavn? Prøv med DitDomæne\Brugernavn hvis det er
Win2k

/mikkel

Fra : Nico

Dato : 21-02-04 09:21

> Men så troede jeg at det nemme kom nu, med at lave forbindelse til serverens
> delte drev,, det er ikke nemt
Kan du pinge så ER det kun det nemme du mangler :)

> Jeg skriver f.eks \\10.31.1.1\sharenavn. Så beder den mig om brugernavn og
> kode til denne share.
domain/userinitialier
password

SÅ skal det virke.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 21-02-04 13:24

> [...]
> arbejdsgruppe, men den kan ikke finde domænenavnet.
>
> Hvad gør jeg galt.?
> (Håber at i kan bære over med en total newbi på området)

Du skriver ikke hvilket styresystem du kører på serveren...

Det kunne skyldes at du af sikkerhedsmæssige årsager har begrænset adgang
til serveren til klienter med LAN-adgang.
Med Samba begrænser man typisk adgangen til IP-adresser i eget subnet eller
et givent interface.
Du er givetvis opkoblet på ipsec0 eller lignende.

Prøv at overvårge VPN-pakkerne, og se på afsender-IP når du kontakter
serveren.
Du kunne f.eks. definere din side af VPN-forbindelsen til 10.31.2.1 og så
tillade dette i Samba.

Men skriv lidt mere om hvilke programmer du bruger.

Din sikkerhed er sikkert væsentligt lavere for ping-pakker end "adgang til
server".

Rune