Muk - gode råd modtages :-)
Fra : Michael Schrøder

Dato : 20-02-04 20:02

Det er jo rigtig sæson lige nu, og jeg kan godt bruge jeres gode råd...

Vasker I mudderet af før I smører og lader I i givet fald huden tørre helt ?

- eller børster I "bare" og smører ?

Vasker I med sæbe (og skal det være rød, blå eller spåner

- og hvad smører I med ?

Jeg hørte i dag at muk er et problem på travbanerne, og at "Tarok's" familie
fandt på et rigtig godt naturmiddel mod muk...?

mvh Michael

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 00:35

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
?

> - eller børster I "bare" og smører ?
>
> Vasker I med sæbe (og skal det være rød, blå eller spåner

(klip)

Jeg vasker hestens ben godt med rød biotex og tørrer benet rigtig godt med
et håndklæde og tørrer så forsigt med en hårtører (dette kræver ned nogen
heste lidt tilvænning), så når benet er helt tørt så smører jeg med atamon
som er svampedræbende. Muk er jo faktisk en svamp og så smører jeg ellers
ovenpå senere på dagen med noget blødgørende som f.eks kopattesalve. Og så
dagen efter hele turen igen men det plejer at virke. Jeg er ikke så meget
til alle de nyere smarte cremer og salver men bruger mine gode gamle
"husråd" som plejer at være virksomme og betydlig billigere.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : taina

Dato : 21-02-04 08:32

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com>

> [...]
> til alle de nyere smarte cremer og salver men bruger mine gode gamle
> "husråd" som plejer at være virksomme og betydlig billigere.

Der er faktisk også nogle stoffer i kopattesalve, der virker mod muk.

Hvis det er en lille smule muk, plejer jeg bare at smøre med kopattesalve på
et nogenlunde rent ben. Det vil sige, jeg vasker ikke, men jeg skyller ben
som jeg plejer, når hesten kommer ind.

Hvis der er meget muk, vasker jeg med sæbespåner for at bløde sårene lidt
op. Det gør jeg nok cirka hver anden dag. Efter en ridetur er benene tørre,
og så skal "ridebanen" bare børstes af. Her bruger jeg en creme fra
Landbohøjskolen, som jeg køber ved dyrlægen, og jeg smører hver dag. Det er
meget virksomt, de gange jeg har brugt det, er der ikke gået mere end et par
uger, før mukken er væk.

I øvrigt plejer man at sige, at man skal pille sårene af. De heste, jeg har
kendt, har hadet det som pesten, og derfor har jeg opgivet det projekt. I
stedet gnubber jeg cremen grundtigt ind i huden og de sår, der er "løse i
det" ryger så af. Det gør de nu først efter at jeg har brugt cremen et par
dage. Behandlingen virker udmærket alligevel, synes jeg.

mvh. tina

Fra : Heidi Falch

Dato : 22-02-04 12:40

On Sat, 21 Feb 2004 00:34:46 +0100, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
>som er svampedræbende. Muk er jo faktisk en svamp og så smører jeg ellers

<snap>

Muk *kan* være en svamp, men det kan også være en bakterie eller mider
- se mere på:

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_muk.html

Når vi har muk hos os, så skyller vi benene helt rene, og froterer med
et håndklæde til de er næsten helt tørre, hvorefter de ryger i en
boks, så de lige kan tørre det sidste, og så piller vi de sår af, der
lige er til at gå til - altså ikke noget med at sidde og pille i
noget, der sidder godt fast - vi skal jo ikke give muk'en mulighed for
yderligere udfoldelse

Når vi/jeg har gjort dette, så smører jeg med Carbamidcreme, som kan
købes hos matas - jeg bruger det, da jeg alligevel bruger det til mine
egne hænder. Det er en fugtighedscreme, som hurtigt trænger ind.

Er det et lille angreb skyller jeg benene og dupper atamon på - det
kan godt tage de små angreb.

--
Knus

Trolden

Fra : skingur

Dato : 21-02-04 10:46

"Michael Schrøder" skrev d. 20-02-04 20:02 dette indlæg :
> [...]
familie
> fandt på et rigtig godt naturmiddel mod muk...?

Jeg har en supergod salve...den er heftigt blå eller grøn og jeg skal
lige op i stalden, før jeg kan fortælle dig hvad den hedder!!!
Den opløser mukken, så muk, sår og inficeret hud simpelthen falder af.
Hvis hesten er slemt angrebet kan man også vaske med en giftig
jodopløsning...-men det skal være i yderste nød, man bliver vist nærmest
både steril og halvdum af at være i nærkontakt med det!
Blå biotex hver tredie dag, muksalven hver dag og jod et par gange om
ugen - sådan slap min ismule af med det på 10 dage. Men han var
frygtelig slemt angrebet...lang tragisk historie med en dum dyrlæge og
nogle bandager på et ikke pinlig rent hesteben!!!!

Hvis din hest går i mudret løsdrift (og husk, en løsdrift skal være så
stor at der er mudder-fri arealer til hestene) synes jeg du skal tage
hesten ind hver dag og vaske og tørre den HELT tør. Vask hver tredie dag
med biotex. Det er vigtig benet får lov at tørre HELT.

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-02-04 14:41

> [...]
?

> - eller børster I "bare" og smører ?
>
> Vasker I med sæbe (og skal det være rød, blå eller spåner

7, 9, 13 .. ingen muk her
Men jeg har da oplevet muk, og fik på et tidspunkt udleveret Hipposan af
dyrlægen (http://www.bifodan.dk/brand-hipposan.asp) - det virker
SUPER-godt, og ikke mindst hurtigt!
Det er gelé-agtigt og derfor nemt at arbejde med - én påsmøring dagligt,
og problemet har her været væk i løbet af nogle få dage.
Den liter, jeg dengang købte (for 5-6 år siden), har jeg faktisk stadigvæk
stående ... der er vel brugt 1/8 af bøtten

Husk på, at muk kan være fodringsbetinget - læs evt. artikel på
www.hippolyt.dk

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 19:39

> [...]
?

> - eller børster I "bare" og smører ?
>
> Vasker I med sæbe (og skal det være rød, blå eller spåner

Du kan også bruge Virkon S som kan købes på apoteket til afvaskning. Det er
meget brugt i industriopdræt af dyr. Jeg har brugt det i mange år og har
haft god virkning af det i flere forskellige tilfælde. Det renser med
garanti og ødelægger gode betingelser for skadelige microorganismer.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Michael Schrøder

Dato : 24-02-04 19:37

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> haft god virkning af det i flere forskellige tilfælde. Det renser med
> garanti og ødelægger gode betingelser for skadelige microorganismer.

Mange tak for de gode råd.

Jeg har også fået et tip som jeg vil viderebringe, og måske høre jeres
kommentarer

Anti Itch Lotion skulle, ifølge flere kunne fjerne muk på ganske få dage og
også være godt til at forebygge.

Er der noget af jer der kender det ?

Her på Thurø Rideskole er en meget stor del af hestene ramt af muk (nok 9 ud
af 10), og der smøres på livet løs...

Min datters egen pony er let ramt og ham jeg lejer er også angrebet - derfor
jagten på gode råd.

mvh Michael

Fra : taina

Dato : 24-02-04 23:16

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
ud
> af 10), og der smøres på livet løs...
>
> Min datters egen pony er let ramt og ham jeg lejer er også angrebet -

På min rideskole går hestene ude på mudderfoldene mellem tre og otte timer
om dagen. Jeg har kun hørt om en hest, der har fået muk. Derfor begynder jeg
at spekulere over, hvad det kan skyldes, at så mange af jeres er angrebet.

Går jeres heste meget ude i mudder? Bliver benene skyllet, når de kommer
ind? Får de de vitaminer og mineraler, som de skal have?

Det sidste spørger jeg om, fordi min gamle hest - der aldrig havde haft muk
før - fik det flere gange, efter at hun kom et nyt sted hen og stå. Det
viste sig, at hun kun fik en tredjedel tilskudsfoder af hvad producenten
anbefalede. Da hun blev flyttet til et nyt sted - og fik det foder, hun
skulle have - forsvandt muk-anfaldene igen. Hvilket jo egentlig er logik for
burhøns - for hvis hesten mangler noget, fungerer immunforsvaret ikke så
godt.

mvh. tina