PIC interrupt?
Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 14:07

Hey

Kan nogen komme med lidt hjælp til hvordan jeg skal skrive C koden til en
PIC16F873 når den skal generere en interrupt hver 20 mS (hele tiden)?
Hvordan skal man programmere timeren til at lave interrupt hver gang der er
gået 20 ms?

Starten er noget med:

void interrupt send(void)
{
-------------- min kode --------------
}

void main(void)
{
GIE = 1; // Global interrupt enable
}

--
Tom

Fra : Mikkel Sandberg Ande~

Dato : 21-02-04 17:55

Tom wrote:
> Hey

Hej

> [...]
> PIC16F873 når den skal generere en interrupt hver 20 mS (hele tiden)?
> Hvordan skal man programmere timeren til at lave interrupt hver gang der

Jeg har lidt kode fra en 16F870, skrevet til HI-TECH C compileren.

Jeg bruger timer0, som er en 8-bit timer med prescaler på op til 1:256.
Du skal være opmærksom på, at den timer ikke kan klare et større delay
end 13,1ms ved 20MHz krystal. Hvis du kører med 20 MHz og vil have
større delay kan du lave en toggle bit i interruptrutinen, så kun hvert
andet interrupt udløser en handling.

Her har du noget at samle inspiration fra:

void interrupt
timer0_isr(void) @ 0x10
{
if(T0IF) // Int from timer0?
{
GIE = 0; // Disable int while processing the current

// Do ISR stuff here (consider saving status reg if ISR changes it)

T0IF = 0; //Reset int flag
TMR0 = -preload; // the number tmr0 increments from
GIE = 1; // Enable int
}
}

void main(void)