Gode råd - ukendt fader i Haderslev 1915
Fra : Mogens Henckel

Dato : 20-02-04 13:55

Hej
Jeg søger lidt gode råd til at sporer en ukendt fader. Jeg har fået at vide
at jeg skal til landsarkivet for sønderjylland, men det skal planlægges med
noget ferie,så lidt gode råd på forhånd er meget velkomment.

Jeg har følgende oplysninger:

Barnets navn
Barnets dåbsattest med journal nr på
Moderens navn
Faderens fornavn, samt ved at han faldt ved slaget ved Verdunne

Dåbsattesten er fra Vor Frue sogn i Haderslev 1915, og der står nogle
journal nr på. Den er udskrevet igen 1937, af hvilken årsag ved jeg ikke,
men barnet er født 1915.

Har jeg nogen chance for at finde nogle positive oplysninger om denne fader
? Det er min konens mormor, som er nysgerrig ( hun er 89, så det er ved at
være sidste chance). Hun har aldrig kendt sin fader, da han døde mens hendes
mor var gravid med hende. Hendes mor og far nåede ikke at blive gift, før
han tog afsted til krigen, hvor han desværre faldt.

Jeg vil gerne planlægge en tur til Landsarkivet, men jeg er ret ny i dette
og vil ikke brænde x antal dage af i Haderslev, hvis det er omsonst.

På forhånd tak

Mogens Henckel

Fra : Inger Buchard

Dato : 20-02-04 18:39

"Mogens Henckel" <mogens@henckels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mor var gravid med hende. Hendes mor og far nåede ikke at blive gift, før
> han tog afsted til krigen, hvor han desværre faldt.

Du har endda gode muligheder for at finde hans identitet: i Sønderjylland
(dvs. i Preussen) havde man allerede fra 1870'erne folkeregistre -
Personregistre - og her står opført: fødsel, ægteskab og død - parallelt med
informationerne i kirkebøgerne. Dvs. ved barnets fødsel står forældrenes
navne. Man kan se i disse personregistre på Landsarkivet i Åbenrå - se
åbningstider på http://www.sa.dk/laa/default.htm
De bestilles ved skranken og leveres i løbet af ganske få minutter.

Du kan måske slippe for turen til Åbenrå og få nogen til at slå op i
personregisteret for dig - 'markedet' for den slags gensidig hjælp er
Dis-forum
http://dis-danmark.dk/forum/index.php
i rubrikken Markedsplads. Jeg skal desværre ikke til Åbenrå foreløbig, så du
må håbe på, at en anden vil.

Når du kender navnet på faderen kan du via
http://www.volksbund.de/graebersuche/
finde ud af, hvor han ligger begravet; desuden er der på læsesalen i Åbenrå
en oversigt over danske sønderjyder, der faldt under 1. verdenskrig. Det er
derpå ikke vanskeligt at tilrettelægge en ferie til Verdun og finde graven -
jeg prøvede for et par år siden; og det er da rørende at stå ved sin morfars
grav med alle personoplysninger på et pænt kors. Det er Deutsche
Kriegsgräberfürsorge, der passer de tyske krigskirkegårde i Europa, ligesom
det er denne organisation, der passer de tyske flygtningekirkegårde i
Danmark.

Jeg har desuden selv prøvet at se i sessionsprotokollen - titel: alfabetisk
liste - de er organiseret efter fødselsår og -sogn/udskrivningskreds. Her
står oplysninger om den unge mands fysiske tilstand, da han er 20, samt hans
forældres navne, bopæl og erhverv - og hvilken enhed han bliver indkaldt
til.

Der blev desuden udarbejdet et 'nationalt register' efter 1920 - slå op på
Landsarkivets hjemmeside, hvad det rummer; hvis du er heldig, kan du se,
hvem familien omfattede i 1920 - forså vidt som de var hjemmeboende. De
(sårede) soldater boede jo ofte hos deres forældre en tid, og måske var der
søskende til den søgte person? Det samme gælder folketællingen i 1921 - den
kan du kun se på Rigsarkivet eller købe mikrokort af. For at lede fornuftigt
i folketællingen, skal du helst kende adressen, hans forældre boede på -
Haderslev er trods alt ikke nogen lille by i 1921.

Jeg håber det hjælper dig på vej; men du har en let søgning foran dig.

Inger Buchard

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 21-02-04 14:41

> [...]
> Barnets dåbsattest med journal nr på
> Moderens navn
> Faderens fornavn, samt ved at han faldt ved slaget ved Verdunne

Jeg skal på arkivet på tirsdag og skal gerne kigge efter, både i kirkebogen
og personregisteret.

Svend Aage Mikkelsen
6200

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-02-04 20:50

Scripsit Svend Aage Mikkelsen:

> Jeg skal på arkivet på tirsdag og skal gerne kigge efter, både i
> kirkebogen og personregisteret.

Hvis du har tid skulle der også på arkivet stå en fortegnelse af Paul
Harris over faldne i Første Verdenskrig.

Det kan i øvrigt godt lade sig gøre at slægtsforske Sønderjylland fra
Roskilde/Greve uden at tage til Åbenrå, idet Rigsarkivet i København
også har kopier af Haderslevs kirkebøger på mikrofilm op til ca 1914
og af personregistrene op til ca 1930 for fødte/gifte og 1950 for
døde.

Personregisterfilmene skal dog bestilles hjem fra fjernlageret og det
tager 3-4 dage. Derfor kræver det 2 besøg (eller lidt hjælp) - idet
man må ind på Rigsarkivet en gang for at slå op i rullefilmregisteret,
bestille filmen, og så komme igen for at se den.

På sigt vil en tur til Landsarkivet i Åbenrå nok være nødvendig hvis
man skal have fat i virkeligt obskure sager, men for at bruge
kirkebøger og personalregistre, så er Rigsarkivet alt rigeligt. Er man
først forbi den Preussiske besættelsestid (før 1864), kan man også
bruge Landsarkivet i København.

Lars Erik Bryld

Fra : Mogens Henckel

Dato : 22-02-04 15:53